Ojämn gång på Clio, 1,2, 8v, -2000
Moderator: Forumpolisen
-
Ojämn gång på Clio, 1,2, 8v, -2000
Hej!
Har bytt topppackning, tändspole, stift, tändkablar samt skiftat spridare mellan 1 och 4 cylindrar. Trots detta är det problem med 1 cylinder och då särskilt när motorn är kall. När motorn är kall och tändkabeln rycks loss märks ingen skillnad på gången. Samtliga stift är rena och fina.
Efter det att toppackningen byttes har bränsleförbrukningen ökat. Kompressionen är OK på alla cylindrar.
Är fd. gammal bilmekaniker och således inte helt novis. Dock har jag inga fler förslag själv utan vore tacksam för hjälp. Alla rutinmässiga kontroller är gjorda... Inga felkoder finns.
Har bytt topppackning, tändspole, stift, tändkablar samt skiftat spridare mellan 1 och 4 cylindrar. Trots detta är det problem med 1 cylinder och då särskilt när motorn är kall. När motorn är kall och tändkabeln rycks loss märks ingen skillnad på gången. Samtliga stift är rena och fina.
Efter det att toppackningen byttes har bränsleförbrukningen ökat. Kompressionen är OK på alla cylindrar.
Är fd. gammal bilmekaniker och således inte helt novis. Dock har jag inga fler förslag själv utan vore tacksam för hjälp. Alla rutinmässiga kontroller är gjorda... Inga felkoder finns.
Pelle Andersson
Re: Ojämn gång på Clio, 1,2, 12 ventil, -2000
Är det alltid samma cylinder som inte fungerar?
Jag hade liknande problem på min 21a (dock helt annan motor) då var det fel på tempsensorn till insprutningen, kan den ha blivit skadad?
Annars, har du missat att ansluta någon kabel eller slang efter renoveringen?
Jag hade liknande problem på min 21a (dock helt annan motor) då var det fel på tempsensorn till insprutningen, kan den ha blivit skadad?
Annars, har du missat att ansluta någon kabel eller slang efter renoveringen?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
-
Hej!
Det är alltid samma cylinder. Ingen slang eller kabel är missad (99,9 %). Ska kontrollera tempsensorn...
Tack så länge!
Det är alltid samma cylinder. Ingen slang eller kabel är missad (99,9 %). Ska kontrollera tempsensorn...
Tack så länge!
Pelle Andersson
Ha du en 12ventilers clio som topic säger, så är det nog felet
Eftersom den går ok när den är kall och missar när den är varm så tror jag på fel ventilspel.
Eftersom den går ok när den är kall och missar när den är varm så tror jag på fel ventilspel.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
Hej!
Var kanske inte riktigt tydlig när jag skrev detta. Det är som sämst när den är kall, men blir bättre när värmen kommer. Ganska snart efter start blir det bättre...
Var kanske inte riktigt tydlig när jag skrev detta. Det är som sämst när den är kall, men blir bättre när värmen kommer. Ganska snart efter start blir det bättre...
Pelle Andersson
ja och sen har du tappat några ventiler om du bara har 12 dvs om det skall vara en 16v.Gandalf2011 wrote:Hej!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
Re: Ojämn gång på Clio, 1,2, 8 ventil, -2000
Tryckfelsnisse var inne. Det ska naturligtvis vara 8 ventiler.... Sorry
Pelle Andersson
-
Re: Ojämn gång på Clio, 1,2, 8v, -2000
Har nu facit på varför motorn inte gick som den skulle. Är tydligen mycket känslig för ventilspelet. Ettan och tvåans insugningsventiler var lite tajta och efter justering gick motorn som en klocka. Tack för all hjälp med tips!
Pelle Andersson