Motorras-kamrem hopp

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Voiture

Motorras-kamrem hopp

Post by Voiture »

Hade bestämt tid att jag skulle lämna in bilen för kamremsbyte i februari.
Men bilen bestämde sig för att haverera tidigare.

Vad som hände var att nedre skivan lossande från axeln så att remmen kuggade över.
Det är vad verkstan sa.
Remmen hade inte gått av.

Alla ventiler gick åt skogen.
Material + arbete gick på 10700 på verkstan.
Senaste kamremsbytet var 2006 och den hade gått ~6000mil sen dess.

Nu hade jag lämnat in den igen efter reparationen då den var svårstartad och går oroligt på låga varv (ojämn/misständer?)
De sa att det var ett tändstift som var dåligt så de bytta alla naturligtvis.
Innan motorraset så gick den väldigt jämnt på tomgång
Japp det startade lättare i 2 dagar, sen tillbaks med "svårstart".
Den startar om jag trampar till lätt på gasen i startögonblicket, det behövde jag aldrig innan reparation.
Ibland startar den utan gastramp, men den rusar upp till 1500-2000rpm EN sek sen ner till ca 750rpm.

Nu är det så att den knackar som en diesel också och vad jag förstått av vad jag läst här så är det VVT-drevet.
Och det sa verkstan också, normalt enl dem.
Men det låter mer när den är varm.
De sa att de hällde i Mobil-1 olja.?

[smilie=001_icon_idea.gif]
Men vad kan jag hitta på för fel om motorn är ojämn på tomgång, hackar på tomgång, svårstartad.

RENAULT Scénic 139 hk
Tillv.månad 2000/05
Motorkod/er F4R 740, F4R 741
Lars-Åke Ahlm
Scénic
Tillv.månad 2000/05
Baggis

Re: Motorras-kamrem hopp

Post by Baggis »

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med detta. Jag kan dock konstatera att även min Scenic med den motorn har ett VVT-drev som låter illa. Jag har dragit mig i det längsta för att byta det då det inte är dags att byta kamrem förrän till hösten. Blir nu fundersam om jag inte borde ta och byta remmen och drevet "i förtid". Ett haveri blir ju klart dyrare. Fast ett rembyte garanterar väl knappast att skivan inte lossnar från axeln iaf...

Har också haft ojämn tomgång ända sen jag köpte bilen, den liksom "bluddrar" om man lyssnar vid avgasröret. Den startar dock alltid bra.

Verkstaden som servade bilen tidigare är också en "hälla-i-Mobil-olja"-verkstad. Det är väldigt dumt att auktoriserade verkstäder lättvindigt kan skita i fabrikantens anvisningar...

Dessutom har den ett "skärande/gnisslande" ljud för sig en stund efter start nu när det är vinter. Försvinner en del kylarvätska också, misstänker att vattenpumpen är på upphällningen.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Voiture wrote:
De sa att de hällde i Mobil-1 olja.?

RENAULT Scénic 139 hk
Tillv.månad 2000/05
Motorkod/er F4R 740, F4R 741
Alla helsyntetiska oljor från mobil heter mobil1 oavsett klassning.
Mobil oljan som har rätt klassning heter Formula ESP 5w30
Men Jag föredrar Elf Evolution SXR
Om drevet börjat knacka kan ingen olja i världen ersätta det mekaniska slitage som tidigare uppstått :!:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Voiture

Post by Voiture »

Har förstått att det är kört med VVT-drevet.
Kostar väl en hel del att byta (bilen har gått 19500mil)
På verkstan sa de att det är ingen fara med med.
Kan man lita på det :?:

Att den går ojämn på låga varv och svårstartad kall motor så vill de jag ska lämna bilen nästa vecka.
De vill kolla hur den uppför sig med kall motor.

[smilie=001_icon_idea.gif]
Hur skulle det funka med SLICK 50 för VVT-drevet?
De jag har pratat med har varit nöjda med SLICK 50, både i motor å låda.
Lars-Åke Ahlm
Scénic
Tillv.månad 2000/05
Baggis

Post by Baggis »

Jag har också fått den uppfattningen att oljud från VVT-drevet inte är nått "akut" eller nått som riskerar att få motorn att rasa typ. Är dock inte heller säker på om det verkligen är så...

Hur gör din om du på friläge ökar varvtalet efterhand? På min så slutar oljudet vid c:a 1500 varv. Beror det på att drevet då är urkopplat eller i nått annat läge? Har tänkt som så att det väl borde betyda att landsvägskörning med högre varvtal än 1500 kanske då är mindre "slitande"? Eller vad säger ni experter, hehe?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Voiture

Post by Voiture »

Baggis wrote: Hur gör din om du på friläge ökar varvtalet efterhand? På min så slutar oljudet vid c:a 1500 varv
Exakt. Det slutar när varvet går över 1500rpm.
Men jag glömde nämna att när bilen stått i garaget över natten så är motorn förbaskat tyst ibland när jag rullar ut.
Lars-Åke Ahlm
Scénic
Tillv.månad 2000/05
linkan62

Post by linkan62 »

Hej
Ang olja! Använd bara Elf SRX Evolution 5w30.Den följer renaults specifikationer för rätt olja. Dessutom är den bränslesparande.Detta är ingen bluff! Har själv märkt en ca 10-12% :D minskning sen jag började med Srx:en. Tror att Dennis Bil som kan renault, vet vad han talar om när han säger att elf oljan är den enda olja som duger. Då slipper man problem motorn, tex vvt-drevet som havererar

Går kanske rädda drevet genom rvs-tillsats, tror inte att slick50 kan göra något åt problemet Gå inpå rvs.se o läs om det kan vara något att testa

Mvh Linkan
Voiture

Post by Voiture »

Jag ska kolla upp vem som säljer oljan här.
Undrar om Volvo (Bilia) har den.
Lars-Åke Ahlm
Scénic
Tillv.månad 2000/05
Baggis

Post by Baggis »

AutoFrance har bra pris. Beställde från dem senast det var aktuellt.
Voiture

Post by Voiture »

Baggis wrote:AutoFrance har bra pris. Beställde från dem senast det var aktuellt.
http://www.autofrance.se ?
Det var inte mycket info på den sidan.
Lars-Åke Ahlm
Scénic
Tillv.månad 2000/05
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Infon finns i andra änden av telefontråden. Prova så får du se :)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Voiture

Post by Voiture »

Stymie wrote:Infon finns i andra änden av telefontråden. Prova så får du se :)
:P [smilie=thumbsup.gif]
Jag väntar tills verkstan har kollat om de gjort nåt fel först.
(Jag undrar om de tömde ur all olja efter reparation hmmm,
för de har inte bytt filter.)
Lars-Åke Ahlm
Scénic
Tillv.månad 2000/05
linkan62

Post by linkan62 »

Pröva autoexperten!(Volvoverkstan vill säkert bara sälja Castroll el mobile) Jag betalar 150:-/litern för srx:en.Dom har den inte på hyllan utan får beställa den,tar någon vecka. Som sagt jag kommer inte att hälla i min scenic 2.0T något annat än srx evulotion, den betalar sig själv!!! 1500 mil/år=besparing ca 1dl a 1.30/mil= minst 1500:- dessutom få en kvalitet som motorn går bra på. :racesmile:
Baggis

Post by Baggis »

Voiture wrote:
Baggis wrote:AutoFrance har bra pris. Beställde från dem senast det var aktuellt.
http://www.autofrance.se ?
Det var inte mycket info på den sidan.
Eller autofrance snabel-A comhem.se. Jag fick pris av honom på 90 kr/litern senast i slutet av januari.
mange
Forumpolis

Post by mange »

Att använda rätt olja och att byta olja i tid gör att vvt drevet inte går sönder. har det börjat att knacka så tror jag inte att några tillsatser hjälper till att få bort knacket. Drevet har redan blivit mekaniskt slitet.

Så tills att du byter drevet får du leva med svårstartad bil samt orolig tomgång
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply