R19 TXE 1990 hastigt men mindre lustigt stendöd

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Caspar
Posts: 45
Joined: 29 Jan 2011, 23:43

R19 TXE 1990 hastigt men mindre lustigt stendöd

Post by Caspar »

Hej alla glada Renault-fantaster och stolta bilägare. Ett forum med mycket samlad kunskap av vad jag kunnat läsa. Införskaffade för ungefär en månad sedan en riktigt pigg Renault 19 TXE 1.7l (F3N?) med färddator, elhissar -speglar och hela kittet. Riktigt räser - årsmodell 1990.

Då den inte var i världens bästa skick, har jag bit för bit börjat förvandla den och göra den riktigt fin igen. Har dubbelkollat kablar, tömt 2 burkar 5-56 i just kablar, skrymslen och vrår i motorrummet, tvättat den undertill och i övrigt försökt gått igenom den bäst man kan för att säkerställa att allt står rätt till. Körmässigt har den funkat bra, startat när det varit kallt, låter bra i motor och generellt. Inga underliga ljud eller beteenden. Jag är osäker på hur väl den tagits hand om sedan tidigare och jag fick inte heller något riktigt svar på huruvida kamremmar m.m. blivit bytta av den tidigare ägaren. Men efter provturen och det oförskämt låga priset - som jag ytterligare prutade ned, slog jag till eftersom jag behöver något att ta mig fram i.

Så idag, bestämde jag mig för att ge den en ordentlig service. Den hade stått över natten och jag satte mig och åkte iväg precis som vanligt, inga problem. Först åkte jag till Mekonomen som ligger ca 10 min från där jag bor, det visade sig vara stängt så jag svängde runt och åkte raka vägen till Biltema. Väl där köpte 8 liter 10W-40, oljefilter, luftfilter och lite annat godis - tog mig kanske 20 minuter innan jag lämnade butiken med mina varor. Men när jag sedan satte mig i bilen för hemfärd och vred om tändningen var det inte en tillstymmelse till försök att starta motorn. Radio och alla instrument gick igång som sig bör, med vad betraktar motorn så var det ungefär som att någon plockat den dän. Provade flera gånger, inte ett ljud, inte ens ett litet knack från varken startmotorn eller solenoiden. Bara reklam från Rix FM och all annan elektronik. Lamporna visar det dom ska (batteri + olja), men den startar inte!

Jag slängde upp huven men eftersom jag är van med Mazda sedan tidigare kunde jag inte urskilja vad som är vad riktigt än, tänkte att jag skulle knacka till startmotorn med en skiftnyckel, men då jag aldrig hittade den slog jag igen huven lika kvickt. Som tur var hade jag parkerat i nedförsbacke, sagt och gjort gav jag den en knuff och hoppade in, lade i 1:an och vred om nyckeln - den startade - och jag körde hemåt med insikt om att ifall jag stannar så kommer den förmodligen inte starta då heller.

Nu sitter jag här, kliar mig själv i huvudet och funderar på vad det kan vara. Det jag vet dock är följande:

Generatorn är bytt nyligen, det kan man även se visuellt, den laddar och jag har även provat byta batteri. Den vill inte starta eller ens försöka. Jag hör bensinpumpen surra baktill. Jag har även plockat isär tändningslåset vid ratten och provat "tjuvstarta" den. Samma sak. Jag kan få generator, kamrem och allt att snurra runt för hand - motorn är OK. Det kommer en gnista när jag ska "vrida" på strömmen, men när jag "vrider" fullt kommer ingen gnista mellan de två kablarna. Det ser jag när jag kilar ner en skruvmejsel i den kontakten - alltså den som ska gå ner till startmotorn. Av vad jag förstått men som jag inte har några belägg för sitter startmotorn och dess paket under generatorn fram/nedtill motorn ELLER på baksidan motorn mot kupén under grenröret? Jag kan ha fel. Det enda egentliga ingrepp jag gjort är att binda upp avgassystemet med en typ av klämmor för att det inte ska hänga fritt. Det har fått bilen att låta lite mer och vad jag tycker, vibrera en aning.

Det som jag inbillar mig är och som jag hoppas att ni kanske kan guida mig till är något av följande:

1. Då jag i OK:s GDS hall spolade rent den undertill kom väta och fukt in i startmotorn och gett den tuppjuck.
2. Ett relä eller någon form av säkring har gått vilket borde förklara att den inte vill tända det minsta.
3. När jag gick lös med 5-56 som bara jag själv kan, har det fått någon jordpunkt att släppa och nu finns det inte längre någon sluten krets.
4. Vibrationerna från avgassystemet i kombination med punkt 3 har fått något att rucka. Sitter startmotorn i närheten av grenröret?
5. Startmotorn är trasig.
6. Kuggen har fastnat.

Jag har hört att startmotorn och kuggen kan låsa sig? Av en händelse som också är det lustiga i berättelsen, ställde jag bilen vid mina föräldrars hus där jag har tillgång till verktyg, varpå jag lånade deras bil och körde tillbaka hem till mig. Ungefär 1 timme senare ringer dem och säger att de i lugnan ro satt och kollade på Fångarna på fortet när de hörde en stor smäll. När det gick ut till garaget kunde de inte öppna ytterdörren och undrade vad i hela fridens namn som hade hänt. När det sedan gick runt huset fann de att min Renault stod och tryckte med nosen mot garagedörren - uppenbarligen vaknat till liv för ett kort ögonblick! Jag tror mig vet varför.

När jag satt i förarstolen och sträckte mig över för att se säkringarna som sitter på vänster sida under handsfacket, låg jag på handbromsen som plötsligt lossnade. Förmodligen lossnade något fäste eller så gick någon kabel av för den kändes konstig när jag drog den åter. Det där kom jag ihåg och bara för att vara säker lade jag i 4:ans växel innan jag lämnade den för kvällen och åkte tillbaka hem.

Jag läste sedermera på world wide web att man kan lösgöra kuggarna i startmotorn genom att gunga bilen då man har en hög växel vald. Är det detta som skett, har kuggen hoppat rätt och när jag imorgon åker tillbaka kommer den starta som att inte har hänt?! Det låter nästan för bra för att vara sant.

Några förslagsåtgärder på vad det kan vara? Jag vill ju att min pärla ska rulla så alla kan se va snygg den är!
Last edited by Caspar on 30 Jan 2011, 01:20, edited 1 time in total.
Caspar Kähäri
Karlstad
Meganefreak
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: R19 TXE 1990 hastigt men mindre lustigt stendöd

Post by Tony »

Kan mycket väl vara så startmotorn börjar bli dålig och kärvar, startmotorn sitter mig veterligen alltid i svänghjulets omedelbara närhet,gör iaf det på din bil:) därför kan det inte befinna sig i andra änden på motorn där generatorn sitter,sitter bakom motorn lite under grenröret. angående kamremmen om du inte vet när den är bytt lägg dom kronorna på att köpa en rem typ 2-300 och några kronor för löphjulen, och byta den är plättlätt på den modellen,sist när jag bytte på min R5 så orkade jag inte ens nolla upp innan, även om det är åxå enkelt ,men jag bara markerade var vevaxel och kamrem stog, hängde av remmen och krängde på den nya remmen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Caspar
Posts: 45
Joined: 29 Jan 2011, 23:43

Re: R19 TXE 1990 hastigt men mindre lustigt stendöd

Post by Caspar »

Fiffigt, verkar förvånansvärt lättåtkomligt jämfört med andra bilar. Skruvar bort hjulet så kommer man åt hela härligheten vad gäller byte av kamrem.

Idag kommer jag åka tillbaka och kolla såväl starter som solenoiden. Finns det flera solenoider eller sitter den i anknytning till starter? Av vad jag läst på andra forum så kan kontakter vittra och jag håller tummarna för att det är precis vad som hänt - att jag i värsta fall får dra nya kablar. Den kan ha varit servad på någon Volvo-verkstad och de hade inte direkt de bästa materialen för denna typ av ändamål på nittiotalet. Omständigheterna dikterar min magkänsla att det borde gå att fixa och ser inte varför den skulle gått sönder just nu heller.

För att återknyta till tändningen, är gula kablar vid tändlåset för bilens elektronik medan de röda startmotor?
Last edited by Caspar on 30 Jan 2011, 11:34, edited 1 time in total.
Caspar Kähäri
Karlstad
Meganefreak
User avatar
Caspar
Posts: 45
Joined: 29 Jan 2011, 23:43

Re: R19 TXE 1990 hastigt men mindre lustigt stendöd

Post by Caspar »

Sådär, nu rullar fransyskan igen. Det var signalen från just tändningen vars stickkontakt hade hoppat ut. När det var soligt och klart uppenbarades kabeln bakom grenröret som också såg väldigt torr ut, tryckte i lite WD-40 och justerade så att kontakten gled i spolen ordentligt.

Den fick så äntligen också en liten service, oljan såg ut som choklad så det gjorde den säkert gott med lite ny fräsch smörj! Fick använda mig av improvisation då jag lyfte bort luftburken och såg att en luftförgrening hade spruckit. Genom att såga av toppen av en gammal ficklampa och med hjälp av en limpistol gjorde det att också tomgången gick bättre! Halleluja.

Image
Caspar Kähäri
Karlstad
Meganefreak
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: R19 TXE 1990 hastigt men mindre lustigt stendöd

Post by Joakim16v »

Kul att du fick igång den, alltid trevligt när det är billigt att laga dessutom. Kan tillägga att jag har en liten soft-spot för R19, fast helst då 16v som jag hade som första bil ;)

Har du bytt kamremmen också? Om inte gör det omgående eftersom du inte vet när det gjordes sist..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Caspar
Posts: 45
Joined: 29 Jan 2011, 23:43

Re: R19 TXE 1990 hastigt men mindre lustigt stendöd

Post by Caspar »

Inte vågat mig på det än.. aldrig gjort det :|

Men jag kör väl in den i ett garage och isolerar mig någon lördag så är saken biff. Uppkopplad till Club Renault Sverige.

Ska närmast byta tändstift och fixa elhissen på passagerardörren samt centrallåset på förar.
Caspar Kähäri
Karlstad
Meganefreak
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: R19 TXE 1990 hastigt men mindre lustigt stendöd

Post by Joakim16v »

Det är inte särskilt svårt. Man behöver inte ens några specialverktyg. Skaffa en Haynesbok så löser du det lätt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Göte J
Posts: 218
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: R19 TXE 1990 hastigt men mindre lustigt stendöd

Post by Göte J »

Om du inte redan gjort det tycker jag du ska lossa och göra rent under jordflätan (i båda ändar) mellan chassie och motor! Det förebygger framtida problem som ofta förväxlas med batteri eller startmotorproblem.
// Göte J
Post Reply