Huggande automatlåda Espace 2.0T 2005

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lundapåg

Huggande automatlåda Espace 2.0T 2005

Post by Lundapåg »

Har en låda som hugger till när man har D ilagt, lyfter på bromsfoten vid t.ex rödljus och skall gasa för att köra iväg igen. Det händer efter att man kört en stund, oftast i stadstrafik när mekaniken har värmts upp. Aldrig om jag kör långa sträckor på landsväg eller motorväg.
Det känns ungefär som om man hade den i N, varvade upp till 2000 rpm och sedan lade i D. Dvs ett ganska kraftigt hugg. I övrigt växlar den som en dröm, och manuella växelläget till vänster är aldrig något problem.

Har letat lite på nätet och det 99% rekommenderar är ett oljebyte, kan det hjälpa även mig? Bilen har gått förhållandevis långt (över 20.000 mil) och jag vet ej hur länge det är sedan oljan byttes senast. Bilen är dock servad stort sett enbart på märkesverkstad.

Har planer på att byta oljan - hur kan man se nivån och hur oljan ser ut? Kan inte hitta en sticka. Var finns påfyllningshålet? Vilken olja/kvalitet skall det vara och hur mycket?

Bör man "spola" genom hela lådan (dvs byta större mängd av oljan) eller räcker det med det som rinner ut? Någon som har erfarnhet av att byta den oljan som rinner ut och sedan fylla på ny tillsammans med en "restorer"?

Mvh Magnus
Magnus Holmgren,Lund
Grand Espace 2,0T Aut - 05
R5 TS - 87
Dennis
Forumpolis

Re: Huggande automatlåda Espace 2.0T 2005

Post by Dennis »

VARNING!! ABSOLUT inte någon av ATF varianterna i den där. Den ska ha en specialolja.
Kommer inte ihåg nu vad den hette men den finns hos MECA tror den var till Folkavang eller Bäemmvä också. Den har inga vackra namn bara ett nummer.
Angående funktionen i lådan så står du still i x-antal sekunder med drive ilagd kopplar den internt i neutral, kliver man av bromsen och direkt på gasen så hinner den inte få i växlen utan hugg. Låt den få lite tid.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Lundapåg

Re: Huggande automatlåda Espace 2.0T 2005

Post by Lundapåg »

Hej Dennis!
Tack för den infon.

Jag låter lådan få tid på sig, det är inte det som är problemet. När den är kall går den perfekt men efter en stund i tätort/stadstrafik börjar den hugga. Har kört åtskilliga mil förut under en del år som taxichaufför, så jag vet hur en automatlåda (oftast) uppför sig.

Vad tror du är problemet? Kan det vara för låg oljenivå (eller smutsig olja) som yttrar sig på detta vis? Dvs när oljan är kall (tjock) räcker den till men varm rinner den undan och påverkar funktionen, eller skvalpar runt i systemet och räcker inte till....?

Behövs specialverktyg/kunskaper för att byta oljan eller är det som att byta motorolja på en vanlig bil? Var sitter avtappningsplugg/påfyllningsplugg? Det finns ingen sticka, va?

Meddela gärna nummer och fabrikat på oljan samt uppgift om mängd.

Kanske slår dig en signal.

Mvh Magnus
Magnus Holmgren,Lund
Grand Espace 2,0T Aut - 05
R5 TS - 87
Post Reply