Renault megane coupe 1.6e smäller ur luftfiltret bild
Moderator: Forumpolisen
Renault megane coupe 1.6e smäller ur luftfiltret bild
Hej alla.
Min megane coupe 1.6e -98 startar inte. Startmotorn går igång, tändstiften ger gnista men istället för att dra igång smäller det ur luftfiltret.
Idag när jag kollade tändstiften(lite oljefilm på nummer 3) märkte jag att en slang är av (se bifogad bild) men jag hittar inte resten av slangen så jag vet inte vart den skall gå.
Kan någon upplysa mig?
Beror starproblemet på slangen eller är det något annat?
Min megane coupe 1.6e -98 startar inte. Startmotorn går igång, tändstiften ger gnista men istället för att dra igång smäller det ur luftfiltret.
Idag när jag kollade tändstiften(lite oljefilm på nummer 3) märkte jag att en slang är av (se bifogad bild) men jag hittar inte resten av slangen så jag vet inte vart den skall gå.
Kan någon upplysa mig?
Beror starproblemet på slangen eller är det något annat?
Viktor J holm
Re: Renault megane coupe 1.6e smäller ur luftfiltret bild
slangen ska gå till map sensorn
Viktor J holm
Såg att "någon", antagligen vid det senaste verkstads besöket hade trätt på slangen från map-sensorn på en skruv så att det inte skulle se trasigt ut, underbart.
I alla fall problemet kvarstår, det smäller ur luftfiltret men bilen startar ej.
I alla fall problemet kvarstår, det smäller ur luftfiltret men bilen startar ej.
Viktor J holm
Inte konstigt att bilen inte startar utan map-sensor. Den styr hur mycket bränsle bilen ska få... Börja med att åtgärda det.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tack, nu är slangen mellan luften och map sensorn bytt till en ny och hel. Nu låter motorn som att den är på väg att gå igång sedan dör den.
Några tips på vad jag ska kolla nu?
Några tips på vad jag ska kolla nu?
Viktor J holm
Bilen går igång nu men bara på två eller tre cylindrar, har massa vitrök och ingen tomgång, är det topplockspackningen som skall bytas??
Gjorde byte av topplockspackningen och renovering av top för ca 2år sedan på verkstad, efter bytet stack delar av packningen ut ca 2 cm från toppen, när jag påpekade detta för verkstads ägaren hävdade han att det bara var att skära av det som stack ut.
Sedan dess har packningen krupit utåt mot kanterna sakta men säkert.
Gjorde byte av topplockspackningen och renovering av top för ca 2år sedan på verkstad, efter bytet stack delar av packningen ut ca 2 cm från toppen, när jag påpekade detta för verkstads ägaren hävdade han att det bara var att skära av det som stack ut.
Sedan dess har packningen krupit utåt mot kanterna sakta men säkert.
Viktor J holm
Det där är ventilkåpspackning, topplockspackningen är längre ner.
Att det sticker ut delar av packningen är helt normalt och med tiden sväller den kanske en aning och ser större ut.
Läcker det inte olja därifrån så är allt som det ska.
En orsak till att den inte startar på alla är att den är "sur". Prova att ta ur alla stift och blås lite med tryckluft
Att det sticker ut delar av packningen är helt normalt och med tiden sväller den kanske en aning och ser större ut.
Läcker det inte olja därifrån så är allt som det ska.
En orsak till att den inte startar på alla är att den är "sur". Prova att ta ur alla stift och blås lite med tryckluft
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06