Dålig värme laguna 1,9 CDI -02
Moderator: Forumpolisen
-
Dålig värme laguna 1,9 CDI -02
Har försökt hjälpa en granne till farsan som har problem med värmen i sin Laguna. Vi kom fram till att det var för dåligt med glykol i bilen = värmepaketet frös..Så det åtgärdades. Nu så kommer det varm luft men inte på långa vägar så varm som den borde vara.Det är varm/ljummen luft, inte kall..men den borde vara hetare helt klart.
Det vi också sett är att motortempen inte går upp så högt som den borde vilket får mig att misstänka en dålig termostat för kylarvattnet, vilket så klart skulle påverka kupevärmen med.
Nu är jag helt ny på just renault och undrar därför två saker, var sitter termostaten på en 02:a cdi 1,9, samt var är visaren på tempmätaren normalt om allt är som det skall? Borde ju vara kring mittenstrecket som på de flesta andra bilar eller hur?
På denna bil så är den nere under 1/4 fast bilen körts längre tid och borde ha kommit upp i full temp utan tvekan.
Har inte så mycket tid att skruva så..tar det lång tid att komma åt termostaten på dessa bilar?
Mvh / Roger
Det vi också sett är att motortempen inte går upp så högt som den borde vilket får mig att misstänka en dålig termostat för kylarvattnet, vilket så klart skulle påverka kupevärmen med.
Nu är jag helt ny på just renault och undrar därför två saker, var sitter termostaten på en 02:a cdi 1,9, samt var är visaren på tempmätaren normalt om allt är som det skall? Borde ju vara kring mittenstrecket som på de flesta andra bilar eller hur?
På denna bil så är den nere under 1/4 fast bilen körts längre tid och borde ha kommit upp i full temp utan tvekan.
Har inte så mycket tid att skruva så..tar det lång tid att komma åt termostaten på dessa bilar?
Mvh / Roger
Roger Byström
Re: Dålig värme laguna 1,9 CDI -02
min har sedan jag köpte den legat några mm under halv och då har jag haft full värme, jag misstänker dock att det är samma fel på den bilen som jag har nu,bränsledrivna tillsatsvärmaren startar inte längre, sitter framför höger framhjul (sitter ett litet avgasrör där under), om den inte startar så räcker inte värmen från motorn till om man inte kör hårt, på tomgång tex blir motorn inte varm alls om det är kallt. är det kallt så sjunker motortempen när man ökar innetempen pga motornshöga verkningsgrad,inte som en 740 som har bastutemp efter 2km.GST Spyder wrote:Har försökt hjälpa en granne till farsan som har problem med värmen i sin Laguna. Vi kom fram till att det var för dåligt med glykol i bilen = värmepaketet frös..Så det åtgärdades. Nu så kommer det varm luft men inte på långa vägar så varm som den borde vara.Det är varm/ljummen luft, inte kall..men den borde vara hetare helt klart.
Mvh / Roger
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Dålig värme laguna 1,9 CDI -02
Jag har en renault laguna från 96, så vet inte ifall termostaten sitter på samma ställe.
Min satt på högersida om motorblocket.
För att hitta tersmostaten fick jag tipset att hitta slangen som går från kylflänsen, följa den till motorn och i den änden sitter termostaten.
Vänliga hälsningar
Min satt på högersida om motorblocket.
För att hitta tersmostaten fick jag tipset att hitta slangen som går från kylflänsen, följa den till motorn och i den änden sitter termostaten.
Vänliga hälsningar