Byte av kylvätska Kangoo -00?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
U.S
Posts: 53
Joined: 14 May 2010, 15:33
Location: Nässjö

Byte av kylvätska Kangoo -00?

Post by U.S »

Har en Kangoo -00 som har gått 14000 mil.
Det har varit låg nivå på kylvätskan men efter att jag fyllde på ser man att det inte är den normala färgen på vätskan, mer som en brun sörja.

Tar man av locket sitter det mycket lerliknande klet i tryckkärlet.

Jag förmodar att man ska spola ur systemet men (trots mycket sökning) har inte hittat någon beskrivning på hur ni gör detta. Kan tänka mig att man ska spola i expansionskärlet och ur i botten på kylaren?

Vilka slangar lossas? kör man runt motorn med vanligt vatten och full värme och sedan tömmer igen? skulle vara tacksam för en beskrivning.

Jag har konstigt nog inga problem med överhettad motor eller problem med värmen i kupén? Vad jag har läst mig till så har de flesta problem med just värmen i kupén. Så även brun sörja verkar ju kyla motorn någorlunda. :wink:
Ulf Sandblom
Clio -12 1,2
Clio -14 SÅLD
Kangoo -00 SÅLD
Megane Coupé -96 SÅLD
Clio -01 SÅLD
U.S
Posts: 53
Joined: 14 May 2010, 15:33
Location: Nässjö

Re: Byte av kylvätska Kangoo -00?

Post by U.S »

Svarar mig själv så ni vet vad som hände.

Jag lossade expansionskärlet och spolade ur det ordentligt. Satte tillbaka kärlet och kopplade på slangarna. Lossade den grova slangen längst ner på kylaren och tömde kylaren på vatten. Satte tillbaka slangen och fyllde på med vanligt vatten.

Jag kommer under morgondagen att köra motorn med bara vatten och sedan tömma igen. Därefter bär det av till handlaren för inköp av kylvätska (med en annan Rutta).

Den vätskan som var i verkar vara ljust grön eller gul/grön till färgen, jag har toppat upp med blå och när jag provade att blanda dessa i ett kärl utanför bilen så klumpar sig den blå omedelbart. Rekommenderas inte!

Nu tror jag iofs att det var ganska mycket rostavlagringar i kylvätskan också.

Ola, filter, luftfilter och stift är också bytt. Bränslefilter kommer också att bytas (bara jag hittar det) någon kanske kan hjälpa mig på traven.

Någon som vet om det finns online reservdelskataloger till Renault, typ RealOEM till BMW?
Ulf Sandblom
Clio -12 1,2
Clio -14 SÅLD
Kangoo -00 SÅLD
Megane Coupé -96 SÅLD
Clio -01 SÅLD
m268
Posts: 35
Joined: 19 Jul 2010, 22:57
Location: Oskarshamn

Re: Byte av kylvätska Kangoo -00?

Post by m268 »

Helt rätt att spola rent innan du häller i ny kylarvätska. Passa bara så inte vattnet fryser för dig nu när det är kallt. Olja i kylarvätskan är mindre bra. Återkommer förr eller senare i den nya vätskan. Fundera på att byta topplockspackning.

Reservdelskataloger mm tror jag det är sämre med. Tror det är Renault-verkstad, Haynes eller piratkopior på nätet som gäller.
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
U.S
Posts: 53
Joined: 14 May 2010, 15:33
Location: Nässjö

Re: Byte av kylvätska Kangoo -00?

Post by U.S »

För ytterligare inormation.
När jag spolade systemet med kall motor spolar man ju runt mellan expansionskärl och kylare eftersom termostaten är stängd. Med nedre kylarslangen lossad får man då rent i kylaren och i slangarna.

Därefter lossade jag slangen från värmepaketet ute på termostathuset. Dels spolade jag in i termostathuset genom motorn och därefter andra vägen, in i slangen in till värmepaketet genom motorn och ur termostathuset.

Jag har garage med smörjgrop där jag lägger ett kar mellan hjulen. Allt vatten och kylvätska rinner ner på detta kar som har en avtappningskran i ena hörnet. Det blir mycket vatten så utan brunn i garaget hade det blivit jobbigt.

Man bör väl inte spola ut detta i dagvattenbrunnar heller iofs men med mitt system samlar jag upp det i dunkar och kör till tippen.
Ulf Sandblom
Clio -12 1,2
Clio -14 SÅLD
Kangoo -00 SÅLD
Megane Coupé -96 SÅLD
Clio -01 SÅLD
Post Reply