Vad menas med "hjälprem" / Mängd kylvätska i Clio II 1,2

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Charlie

Vad menas med "hjälprem" / Mängd kylvätska i Clio II 1,2

Post by Charlie »

Har ett par frågor där jag hittat divergerande svar på via Internet och befinner mig lite i "limbo" om man säger så. [smilie=001_07.gif]

Om jag förstått saken rätt så BORDE ju det som i serviceboken kallas för "hjälprem" vara det samma som GENERATORREM... ? Eller är det yttterligare en rem som sitter inne där kamremmen sitter? På en del ställen på internet kallas något för AGGREGATREM... är det samma sak? Lite förvirrande det däringa.

Har haft Clio:n inlämnad för kamremsbyte för en vecka sedan där både kamrem, spännrullar mm, samt vattenpump och generatorrem byttes. Allt verkar okej, men undrar som sagt vad som menas med "hjälprem" eftersom den inte är förkryssad i serviceboken som bytt. OM det är det samma som generatorremmen så ÄR den ju bytt och då måste jag påpeka detta för serviceteknikern. Allt finns ju förstås på fakturan men man vill ju ändå ha krysset på rätt plats.

Så andra frågan: Serviceteknikern fyllde efter bytet av vattenpumpen på 3 liter kylarvätska. Och jag undrar då hur många liter det totalt går i systemet på en Clio II 1,2 16V. Har sett uppgifter på allt mellan 5liter upp till hiskeliga 14 liter! :shock:

Jo... en sak till. Det finns en rem intill generatorremmen som vad jag sett i Haynes verkstadsbok skall gå till "klimatanläggningen/air-conditionen". Den byttes aldrig. Borde man kanske gjort det i samma veva? Den snurrar ju åxå hela tiden som motorn är igång.

Tänkte aldrig på att fråga teknikern när jag var där och tänkte därför höra med alla er kunniga här på forumet. :)
The Boogie, The Whole Boogie & Nothin' But The Boogie!
RTBTEK

Re: Vad menas med "hjälprem" / Mängd kylvätska i Clio II 1,2

Post by RTBTEK »

1.Hjälprem,aggregatrem samt generatorrem brukar vara samma sak.

2.

3. Samtliga remmar ska bytas även till ac:n
Jonas
Charlie

Re: Vad menas med "hjälprem" / Mängd kylvätska i Clio II 1,2

Post by Charlie »

Tack för svaret du gav. Misstänkte väl att de olika namnen egentligen betydde samma sak. Måste ringa teknikern och fråga varför han inte kryssat i att "hjälpremmen"(generatorremmen) är bytt eftersom jag ju kan se på själva remmen att den är helt ny och även att numren på den stämmer med fakturan. Märkligt förfarande på min ära.

Tyckte även jag att man borde bytt ac-remmen åxå när man ändå hade allt öppnat och bortskruvat. Men Bilia likt alla andra företag drivs ju av borgerliga/kapitalistiska värderingar och människosyn så de vill väl få en anledning att byta den mitt emellan två kamremsbyten så de kan debitera ännu mer arbetskostnad.
The Boogie, The Whole Boogie & Nothin' But The Boogie!
Post Reply