Rengöra värmepaket Laguna
Moderator: Forumpolisen
Rengöra värmepaket Laguna
Jag har urkass värme i min Laguna -97.
Brukar spola genom värmepaketet med vanligt vatten varje höst... och visst kommer det ut en massa sk*t... men tänkte ta till lite starkare doningar nu för det funkar ju inte så bra och får ju göra om det varje höst.
Visst får jag värme... men inte tillräckligt och det kleggar ju igen snabbt igen.
Tänkte rengöra hela systemet och byta ut alla vätska nu.
Läser och läser och har googlat massor och hittat mängder med tips om hur man rengör värmepaket med allt från maskindiskmedel, citronsyra, kaustiksoda och målarsoda.
Men ingenstans står vilka mängder av dom olika ämnena som har använts.
När det gäller kaustiksoda så ska man tydligen inte köra det genom hela systemet på bilen utan bara genom värmepaketet... för det fräter på aluminium... men ingen dosanvisning där heller.
Kaustiksoda har ju en frätande effekt på aluminium men ska vara det effektivaste medlet av alla.
Min fundering är... Har någon kört kaustiksoda genom hela kylsystemet på en bil... och i så fall i vilken mängd?
Har bara läst att någon har gjort det och använt en svag lösning... men hur svag?
Har någon testat dom andra medlen... och i så fall i vilken mängd... och hur blev resultatet?
Sen står det lite överallt... Använd INTE vanligt vatten i kylsystemet för då kleggar värmeelementet ihop.
Använd Renaults egen färdigblandade glykol... alternativt destillerat vatten och glykol.
Undrar... varför är det så här... och har någon testat med att köra utan vanligt vatten och märkt någon skillnad?
Tackar på förhand för hjälpen... från en frusen bilförare...
Brukar spola genom värmepaketet med vanligt vatten varje höst... och visst kommer det ut en massa sk*t... men tänkte ta till lite starkare doningar nu för det funkar ju inte så bra och får ju göra om det varje höst.
Visst får jag värme... men inte tillräckligt och det kleggar ju igen snabbt igen.
Tänkte rengöra hela systemet och byta ut alla vätska nu.
Läser och läser och har googlat massor och hittat mängder med tips om hur man rengör värmepaket med allt från maskindiskmedel, citronsyra, kaustiksoda och målarsoda.
Men ingenstans står vilka mängder av dom olika ämnena som har använts.
När det gäller kaustiksoda så ska man tydligen inte köra det genom hela systemet på bilen utan bara genom värmepaketet... för det fräter på aluminium... men ingen dosanvisning där heller.
Kaustiksoda har ju en frätande effekt på aluminium men ska vara det effektivaste medlet av alla.
Min fundering är... Har någon kört kaustiksoda genom hela kylsystemet på en bil... och i så fall i vilken mängd?
Har bara läst att någon har gjort det och använt en svag lösning... men hur svag?
Har någon testat dom andra medlen... och i så fall i vilken mängd... och hur blev resultatet?
Sen står det lite överallt... Använd INTE vanligt vatten i kylsystemet för då kleggar värmeelementet ihop.
Använd Renaults egen färdigblandade glykol... alternativt destillerat vatten och glykol.
Undrar... varför är det så här... och har någon testat med att köra utan vanligt vatten och märkt någon skillnad?
Tackar på förhand för hjälpen... från en frusen bilförare...
Bichonen
Re: Rengöra värmepaket Laguna
ditt värmepaket byggs igen för att det varit vanligt vatten i det, volvo stoppade i det tom när dom var nya, för dom inte gillade renaults glykol.Bichonen wrote:Jag har urkass värme i min Laguna -97.
Brukar spola genom värmepaketet med vanligt vatten varje höst... och visst kommer det ut en massa sk*t... men tänkte ta till lite starkare doningar nu för det funkar ju inte så bra och får ju göra om det varje höst.
Visst får jag värme... men inte tillräckligt och det kleggar ju igen snabbt igen.
Tänkte rengöra hela systemet och byta ut alla vätska nu.
Läser och läser och har googlat massor och hittat mängder med tips om hur man rengör värmepaket med allt från maskindiskmedel, citronsyra, kaustiksoda och målarsoda.
Men ingenstans står vilka mängder av dom olika ämnena som har använts.
När det gäller kaustiksoda så ska man tydligen inte köra det genom hela systemet på bilen utan bara genom värmepaketet... för det fräter på aluminium... men ingen dosanvisning där heller.
Kaustiksoda har ju en frätande effekt på aluminium men ska vara det effektivaste medlet av alla.
Min fundering är... Har någon kört kaustiksoda genom hela kylsystemet på en bil... och i så fall i vilken mängd?
Har bara läst att någon har gjort det och använt en svag lösning... men hur svag?
Har någon testat dom andra medlen... och i så fall i vilken mängd... och hur blev resultatet?
Sen står det lite överallt... Använd INTE vanligt vatten i kylsystemet för då kleggar värmeelementet ihop.
Använd Renaults egen färdigblandade glykol... alternativt destillerat vatten och glykol.
Undrar... varför är det så här... och har någon testat med att köra utan vanligt vatten och märkt någon skillnad?
Tackar på förhand för hjälpen... från en frusen bilförare...
Vanligt vatten är inte tillräckligt rent
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 26
- Joined: 08 Aug 2005, 20:41
- Location: Lindesberg
Re: Rengöra värmepaket Laguna
Jag skulle inte köra kaustiksoda (lut) genom hela systemet utan bara genom värmepaketet.
Viktigt som sagt med destillerat vatten samt att det är rätt glykol. Behöver inte stå Renault på flaskan bara det är rätt sort.
Viktigt som sagt med destillerat vatten samt att det är rätt glykol. Behöver inte stå Renault på flaskan bara det är rätt sort.
Re: Rengöra värmepaket Laguna
Destilerat vatten är bara kokt vatten. Det ska vara, Avmineraliserat av joniserat vatten. Viktigt för att det inte ska vara elektriskt ledande då man har flera olika metaller i ett kylsystem. Det där med kemi ni vet,, ädla och oädla metaller och materialvandring från den oädla metallen.Kristoffer_201 wrote:
Viktigt som sagt med destillerat vatten samt att det är rätt glykol. Behöver inte stå Renault på flaskan bara det är rätt sort.
Köp färdigblandad och läs på ettiketten.
Själv köper jag Coolelf auto supra -37grader till verkstaden brukar debitera 32:- + moms / liter och då är kylsystemet alltid rent
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem