Kamaxel till GTEn?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Orangebullit
Posts: 26
Joined: 18 Oct 2010, 14:07
Location: Stockholm

Kamaxel till GTEn?

Post by Orangebullit »

Tjenare, håller på att göra en "Grupp B inspirerad" Renault 5 GTE med dekalkit o hela balunsen. och har precis bytt ut min havererade vxl låda. Undrar nu om det finns någon Kamaxel som är vassare än min original kam i någon av GTEns syskonmodeller? :racesmile:

MVH Rikard
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: Kamaxel till GTEn?

Post by fuzzion »

Tony, Mange eller någon annan här på forumet kan säkert svara på din fråga :)
Men vänligen läs forumsreglerna. Ditt fullständiga namn måste synas i din signatur.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Orangebullit
Posts: 26
Joined: 18 Oct 2010, 14:07
Location: Stockholm

Re: Kamaxel till GTEn?

Post by Orangebullit »

Går jag in o kollar i min profil så står mitt namn som signatur....?


MVH

Rikard Fritzell
Orangebullit
Posts: 26
Joined: 18 Oct 2010, 14:07
Location: Stockholm

Re: Kamaxel till GTEn?

Post by Orangebullit »

ingen som har koll på detta? :cry:
Rikard Fritzell
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kamaxel till GTEn?

Post by Tony »

Orangebullit wrote:ingen som har koll på detta? :cry:
ta en 2liter från volvo 4xx dom har tydligen inte startspärr, så om du tar styrboxen och hela kabelhärvan och skarvar in så har du 115hk för samma pengar som en kamaxel, och bilprovningen ser inte ett sk*t om du filar till insuget så det inte står massa "konstig" text på det.. och 20hk får du INTE med en kam max typ 5-10hk..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Orangebullit
Posts: 26
Joined: 18 Oct 2010, 14:07
Location: Stockholm

Re: Kamaxel till GTEn?

Post by Orangebullit »

Jo det är sant men jag känner mig inte kunnig nog på elektroniken för att göra detta ingrepp. Ingen av syskonen som har en vassare kam än GTEn då?
Rikard Fritzell
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Kamaxel till GTEn?

Post by Dennis »

Orangebullit wrote:Jo det är sant men jag känner mig inte kunnig nog på elektroniken för att göra detta ingrepp. Ingen av syskonen som har en vassare kam än GTEn då?
Och du tror inte du behöver programera om styrboxen om du byter kamaxel då???
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kamaxel till GTEn?

Post by Tony »

Orangebullit wrote:Jo det är sant men jag känner mig inte kunnig nog på elektroniken för att göra detta ingrepp. Ingen av syskonen som har en vassare kam än GTEn då?
inte så du märker något,för att det skall vara värt jobbet, har hört något om att 480 skall ha en Liiiite vassare kam i någon modell.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Orangebullit
Posts: 26
Joined: 18 Oct 2010, 14:07
Location: Stockholm

Re: Kamaxel till GTEn?

Post by Orangebullit »

Dennis wrote:
Orangebullit wrote:Jo det är sant men jag känner mig inte kunnig nog på elektroniken för att göra detta ingrepp. Ingen av syskonen som har en vassare kam än GTEn då?
Och du tror inte du behöver programera om styrboxen om du byter kamaxel då???


Varför skulle man behöva programera om boxen vid ett kamaxelbyte? har bytt kammar åt alla håll i andra bilar och det går så bra så...
Rikard Fritzell
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Kamaxel till GTEn?

Post by Dennis »

Orangebullit wrote:
Dennis wrote:
Orangebullit wrote:Jo det är sant men jag känner mig inte kunnig nog på elektroniken för att göra detta ingrepp. Ingen av syskonen som har en vassare kam än GTEn då?
Och du tror inte du behöver programera om styrboxen om du byter kamaxel då???


Varför skulle man behöva programera om boxen vid ett kamaxelbyte? har bytt kammar åt alla håll i andra bilar och det går så bra så...
Ja hå du :!:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kamaxel till GTEn?

Post by Tony »

Orangebullit wrote:
Dennis wrote:
Orangebullit wrote:Jo det är sant men jag känner mig inte kunnig nog på elektroniken för att göra detta ingrepp. Ingen av syskonen som har en vassare kam än GTEn då?
Och du tror inte du behöver programera om styrboxen om du byter kamaxel då???


Varför skulle man behöva programera om boxen vid ett kamaxelbyte? har bytt kammar åt alla håll i andra bilar och det går så bra så...
För att dra nytta av den nya kammen kan det vara bra att programmera om, visst det funkar men du får garanterat ut mer effekt om man mappar samtidigt som man byter kam.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Kamaxel till GTEn?

Post by mange »

GTE var ju "gti" bilen med denna motor så syskonen med liknande motorer har slöare kammar. men det går ju alltid att köpa en ny kam :D men som de andra säger så är mappning att föredra om du vill få ut de mesta av kammen.

men vill du få fart på en GTE föreslår jag att du monterar en 16V motor eller 440 turbomotor (volvo). vill du inte få problem på besiktningen så får du göra som tony föreslår och byta till en 2.0 440 motor :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kamaxel till GTEn?

Post by Tony »

mange wrote:GTE var ju "gti" bilen med denna motor så syskonen med liknande motorer har slöare kammar. men det går ju alltid att köpa en ny kam :D men som de andra säger så är mappning att föredra om du vill få ut de mesta av kammen.

men vill du få fart på en GTE föreslår jag att du monterar en 16V motor eller 440 turbomotor (volvo). vill du inte få problem på besiktningen så får du göra som tony föreslår och byta till en 2.0 440 motor :D
jag fick ju visserligen igenom min ett antal gånger med 16v motor innan jag tröttnade på 135hk i en Gte 8)
En 2,0 8v har samma effekt och vrid som en orginal GT turbo.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Kamaxel till GTEn?

Post by mange »

Tony wrote:
mange wrote:GTE var ju "gti" bilen med denna motor så syskonen med liknande motorer har slöare kammar. men det går ju alltid att köpa en ny kam :D men som de andra säger så är mappning att föredra om du vill få ut de mesta av kammen.

men vill du få fart på en GTE föreslår jag att du monterar en 16V motor eller 440 turbomotor (volvo). vill du inte få problem på besiktningen så får du göra som tony föreslår och byta till en 2.0 440 motor :D
jag fick ju visserligen igenom min ett antal gånger med 16v motor innan jag tröttnade på 135hk i en Gte 8)
En 2,0 8v har samma effekt och vrid som en orginal GT turbo.
Effekt vill man alltid ha mer av... så enkelt är det :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply