Kamaxel till GTEn?
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 26
- Joined: 18 Oct 2010, 14:07
- Location: Stockholm
Kamaxel till GTEn?
Tjenare, håller på att göra en "Grupp B inspirerad" Renault 5 GTE med dekalkit o hela balunsen. och har precis bytt ut min havererade vxl låda. Undrar nu om det finns någon Kamaxel som är vassare än min original kam i någon av GTEns syskonmodeller?
MVH Rikard
MVH Rikard
Re: Kamaxel till GTEn?
Tony, Mange eller någon annan här på forumet kan säkert svara på din fråga
Men vänligen läs forumsreglerna. Ditt fullständiga namn måste synas i din signatur.
Men vänligen läs forumsreglerna. Ditt fullständiga namn måste synas i din signatur.
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
-
- Posts: 26
- Joined: 18 Oct 2010, 14:07
- Location: Stockholm
Re: Kamaxel till GTEn?
Går jag in o kollar i min profil så står mitt namn som signatur....?
MVH
Rikard Fritzell
MVH
Rikard Fritzell
-
- Posts: 26
- Joined: 18 Oct 2010, 14:07
- Location: Stockholm
Re: Kamaxel till GTEn?
ta en 2liter från volvo 4xx dom har tydligen inte startspärr, så om du tar styrboxen och hela kabelhärvan och skarvar in så har du 115hk för samma pengar som en kamaxel, och bilprovningen ser inte ett sk*t om du filar till insuget så det inte står massa "konstig" text på det.. och 20hk får du INTE med en kam max typ 5-10hk..Orangebullit wrote:ingen som har koll på detta?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 26
- Joined: 18 Oct 2010, 14:07
- Location: Stockholm
Re: Kamaxel till GTEn?
Jo det är sant men jag känner mig inte kunnig nog på elektroniken för att göra detta ingrepp. Ingen av syskonen som har en vassare kam än GTEn då?
Rikard Fritzell
Re: Kamaxel till GTEn?
Och du tror inte du behöver programera om styrboxen om du byter kamaxel då???Orangebullit wrote:Jo det är sant men jag känner mig inte kunnig nog på elektroniken för att göra detta ingrepp. Ingen av syskonen som har en vassare kam än GTEn då?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Kamaxel till GTEn?
inte så du märker något,för att det skall vara värt jobbet, har hört något om att 480 skall ha en Liiiite vassare kam i någon modell.Orangebullit wrote:Jo det är sant men jag känner mig inte kunnig nog på elektroniken för att göra detta ingrepp. Ingen av syskonen som har en vassare kam än GTEn då?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 26
- Joined: 18 Oct 2010, 14:07
- Location: Stockholm
Re: Kamaxel till GTEn?
Dennis wrote:Och du tror inte du behöver programera om styrboxen om du byter kamaxel då???Orangebullit wrote:Jo det är sant men jag känner mig inte kunnig nog på elektroniken för att göra detta ingrepp. Ingen av syskonen som har en vassare kam än GTEn då?
Varför skulle man behöva programera om boxen vid ett kamaxelbyte? har bytt kammar åt alla håll i andra bilar och det går så bra så...
Rikard Fritzell
Re: Kamaxel till GTEn?
Ja hå duOrangebullit wrote:Dennis wrote:Och du tror inte du behöver programera om styrboxen om du byter kamaxel då???Orangebullit wrote:Jo det är sant men jag känner mig inte kunnig nog på elektroniken för att göra detta ingrepp. Ingen av syskonen som har en vassare kam än GTEn då?
Varför skulle man behöva programera om boxen vid ett kamaxelbyte? har bytt kammar åt alla håll i andra bilar och det går så bra så...
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Kamaxel till GTEn?
För att dra nytta av den nya kammen kan det vara bra att programmera om, visst det funkar men du får garanterat ut mer effekt om man mappar samtidigt som man byter kam.Orangebullit wrote:Dennis wrote:Och du tror inte du behöver programera om styrboxen om du byter kamaxel då???Orangebullit wrote:Jo det är sant men jag känner mig inte kunnig nog på elektroniken för att göra detta ingrepp. Ingen av syskonen som har en vassare kam än GTEn då?
Varför skulle man behöva programera om boxen vid ett kamaxelbyte? har bytt kammar åt alla håll i andra bilar och det går så bra så...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Kamaxel till GTEn?
GTE var ju "gti" bilen med denna motor så syskonen med liknande motorer har slöare kammar. men det går ju alltid att köpa en ny kam men som de andra säger så är mappning att föredra om du vill få ut de mesta av kammen.
men vill du få fart på en GTE föreslår jag att du monterar en 16V motor eller 440 turbomotor (volvo). vill du inte få problem på besiktningen så får du göra som tony föreslår och byta till en 2.0 440 motor
men vill du få fart på en GTE föreslår jag att du monterar en 16V motor eller 440 turbomotor (volvo). vill du inte få problem på besiktningen så får du göra som tony föreslår och byta till en 2.0 440 motor
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Kamaxel till GTEn?
jag fick ju visserligen igenom min ett antal gånger med 16v motor innan jag tröttnade på 135hk i en Gtemange wrote:GTE var ju "gti" bilen med denna motor så syskonen med liknande motorer har slöare kammar. men det går ju alltid att köpa en ny kam men som de andra säger så är mappning att föredra om du vill få ut de mesta av kammen.
men vill du få fart på en GTE föreslår jag att du monterar en 16V motor eller 440 turbomotor (volvo). vill du inte få problem på besiktningen så får du göra som tony föreslår och byta till en 2.0 440 motor
En 2,0 8v har samma effekt och vrid som en orginal GT turbo.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Kamaxel till GTEn?
Effekt vill man alltid ha mer av... så enkelt är detTony wrote:jag fick ju visserligen igenom min ett antal gånger med 16v motor innan jag tröttnade på 135hk i en Gtemange wrote:GTE var ju "gti" bilen med denna motor så syskonen med liknande motorer har slöare kammar. men det går ju alltid att köpa en ny kam men som de andra säger så är mappning att föredra om du vill få ut de mesta av kammen.
men vill du få fart på en GTE föreslår jag att du monterar en 16V motor eller 440 turbomotor (volvo). vill du inte få problem på besiktningen så får du göra som tony föreslår och byta till en 2.0 440 motor
En 2,0 8v har samma effekt och vrid som en orginal GT turbo.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.