Laguna 2,0 T som sinker bensin?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Sleva

Laguna 2,0 T som sinker bensin?

Post by Sleva »

Hej alla teknikkunniga på forumet!
Jag har en Laguna 2,0 T -04 som nu i dagarna börjat lukta bensin i kupén å det grövsta. Jag har försökt att kolla efter fukt i motorrummet men hittar ingenting synligt. Jag har även kollat under bilen när den stått ett tag men inte hittat minsta tillstymmelse till bränslefläckar på marken. Vad kan det vara? Lukten är intensiv och att köra bilen mer än 10 minuter = huvudvärk. Är det någon som hört att detta är ett vanligt fel?
Jag vet; bensin luktar gott - men då skall det vara på mina egna villkor :wink:

Tack på förhand!
Henrik Skyttberg
Tony
Forumpolis

Re: Laguna 2,0 T som sinker bensin?

Post by Tony »

Sleva wrote:Hej alla teknikkunniga på forumet!
Jag har en Laguna 2,0 T -04 som nu i dagarna börjat lukta bensin i kupén å det grövsta. Jag har försökt att kolla efter fukt i motorrummet men hittar ingenting synligt. Jag har även kollat under bilen när den stått ett tag men inte hittat minsta tillstymmelse till bränslefläckar på marken. Vad kan det vara? Lukten är intensiv och att köra bilen mer än 10 minuter = huvudvärk. Är det någon som hört att detta är ett vanligt fel?
Jag vet; bensin luktar gott - men då skall det vara på mina egna villkor :wink:

Tack på förhand!
kör inte runt med det,kan brinna upp om du har otur, har för mig någon råkat ut för detta innan tror det var chh, tror det var bränsleledningarna
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
chh

Post by chh »

Japp det var jag :) Bränsle slangen kan gå av framme till höger vid motorn. Bilen skall ha åtgärdats av Volvo (isolera slangen med skumgummi o jox)men dom var pissdåliga på att göra det. Det börjar med att en liten bensindimma sprutar ur slangen tills den går av helt...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
chh

Post by chh »

För att vara tydlig: När du står framför bilen tv vid spolarburken, kommer slangen fram sedan går den till motorn...där kan den skava och läcka. Dra bort plastkåpan.. be någon starta så ser du direkt.. Det ska volvo/renault fixa GRATIS
Sleva

Post by Sleva »

Hmmmm...
Det är precis just på den sidan av bilen det luktar mest. har fått tid hos en Mekonomenverkstad i morgon. Ska detta gå på någon sorts goodwill-garanti? Bilen är ju trots allt en -04:a? Hur ska jag göra?
Henrik Skyttberg
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Bilen ska varit återkallad av Renault för just detta.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
chh

Post by chh »

Du ska inte gå till mekonomen...Utan Renault...
Sleva

Post by Sleva »

Så var det fixat. Tack för era tips.
Jag åkte upp på Renault efter de hade kollat "koderna" på bilens servicehistorik. Det visade sig att garantireparationen av bränsleslangen var fixad men att samma problem uppstått igen. Bra tryck i den lilla strålen som uppstod vid start av motorn...

Volvo/Renault fixade problemet medans jag väntade. Bra service, men jag kan ändå inte låta bli att gräma mig lite smått över att jag lätt kunnat fixa det själv med en fräsch bränsleslang och två slangklammer. Mekanikern kapade den befintliga slangen vid "plaströren" och ersatte den böjliga delen däremellan med en ny slang. 10 minuters jobb a´673 spänn. Skönt och bra att få det fixat innan helgen, men tänk om jag varit lite noggrannare i min felsökning. Det hade sparat en slant :lol:

Ett vanligt problem således på Laguna II. Inte trevligt, men ingenting svårt att ta tag i själv. Tack återigen för era råd.
Henrik Skyttberg
Post Reply