Twingo startar ej i regn/blött
Moderator: Forumpolisen
Twingo startar ej i regn/blött
Jag äger en Renault Twingo sedan en tid tillbaka.
Den går som en klocka på alla sätt och vis..
UTOM när det regnar eller är blött ute.
När jag vrider nyckeln så drar den runt och står och nöter och nöter utan att starta igång.
Oftast resulterar det i att batteriet tillstlut tar slut och jag får gå.
Ibland har bilen startat efter 5-10 minuters nötande och då har bilen gått FRUKTANSVÄRT dåligt.
Den huckrar, hostar, hoppar fram, får motorstopp och går allmänt illa i ca 15-20 minuter, då går den till sig.
Om det blir vackert väder så går den som en gud igen.
Vad kan detta bero på?
Jag har fått förslag från folk som kan lite om bilar.
1. Att det blir kondens i mitt väldigt smutsiga luftfilter och att det då kläggar igen och bilen får inte luft... jag har beställt ett nytt men provade härom dagen att öppna upp behållaren där filtret sitter så att bilen kunde suga luft utan att gå igenom filtret.. den startade ändå inte..
2. Att det kan bli kondens i strömfördelarlocket och att den därför inte startar.
3. Att nånting i bilen jordar när det blir blött eller nån form av relä eller givare som får spel av vattnet och därför inte startar.
Själv kan jag inte ett sk*t om bilar... har någon koll på vad som kan vara felet och hur jag kan åtgärda det på bästa sätt så vore jag glad =)
Den går som en klocka på alla sätt och vis..
UTOM när det regnar eller är blött ute.
När jag vrider nyckeln så drar den runt och står och nöter och nöter utan att starta igång.
Oftast resulterar det i att batteriet tillstlut tar slut och jag får gå.
Ibland har bilen startat efter 5-10 minuters nötande och då har bilen gått FRUKTANSVÄRT dåligt.
Den huckrar, hostar, hoppar fram, får motorstopp och går allmänt illa i ca 15-20 minuter, då går den till sig.
Om det blir vackert väder så går den som en gud igen.
Vad kan detta bero på?
Jag har fått förslag från folk som kan lite om bilar.
1. Att det blir kondens i mitt väldigt smutsiga luftfilter och att det då kläggar igen och bilen får inte luft... jag har beställt ett nytt men provade härom dagen att öppna upp behållaren där filtret sitter så att bilen kunde suga luft utan att gå igenom filtret.. den startade ändå inte..
2. Att det kan bli kondens i strömfördelarlocket och att den därför inte startar.
3. Att nånting i bilen jordar när det blir blött eller nån form av relä eller givare som får spel av vattnet och därför inte startar.
Själv kan jag inte ett sk*t om bilar... har någon koll på vad som kan vara felet och hur jag kan åtgärda det på bästa sätt så vore jag glad =)
Re: Twingo startar ej i regn/blött
Vet du hur gamla tänddelarna är? Kan vara så att det blir fukt i fördelarlocket eller att tändkablarna inte funkar som det ska när det blir blött.. Prova att byta fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm