Laguna III Sport Tourer

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mumse

Laguna III Sport Tourer

Post by mumse »

Hej!

Här kommer mitt första inlägg :)

Jag går i bilbytar tankar och har snöat in på Renault till viss del. Främst bygger det på att dom för stunden har två (i mina ögon) väldigt snygga modeller (megane ST och Laguna ST)

Det lutar åt en nyare beg Laguna med dCi 2,0 150hk.

Är det någon här på forumet som har någon visdom att dela med sig av ang. denna bil.

Kvalitet på bygget och ev el problem ?

Servicekostnad i förhållande till andra mellanklassare?

Har även försökt få svar på frågan om hurvida den 5-åriga nybilsgarantin gäller alla Laguna III eller bara modellår -10 och nyare. Av Renault själva blev jag hänvisad till närmsta ÅF och i ett försök att via mail kontakta Bilia (Skövde) blev det inget svar....känns ju stabilt... :roll:

Så...kom gärna med råd/synpunkter på denna bilmodell.

//Micke
Jag kör hellre Franskt
mumse

Re: Laguna III Sport Tourer

Post by mumse »

Är det ingen på ett Renault forum som kan ha en åsikt om denna bil modell...? :cry:
Jag kör hellre Franskt
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

De flesta som hänger här har äldre Renaulter. Än så länge har jag inte hört något illavarslande om Laguna III. Den är dock lite trängre än Laguna II, speciellt i baksätet.

Vad jag förstått så gäller inte 5-års garanti på de första årgångarna. Det kan du kolla i garantiboken.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

Ska du köpa renault så åk till upplandsbil i uppsala och prata med Herr Asplund som är en mkt bra,trevlig försäljare där.
:)
John Ignell Enviken
mumse

Post by mumse »

john wrote:Ska du köpa renault så åk till upplandsbil i uppsala och prata med Herr Asplund som är en mkt bra,trevlig försäljare där.
:)

Hehe..skall jag köpa en ny så kanske jag inte åker 40 mil bara för att träffa en trevlig försäljare...köper jag en beg. så kan det ju bli lite vart som helst....

Men tack för tipset... :)
Jag kör hellre Franskt
bo johansson

Post by bo johansson »

Hej!
Det finns en omfattande tester på www.adac.de under "test" av ett stort antal bilar bla a olika typer av Laguna 3. Adac använder samma poängsystem vid alla tester. Laguna 3 fick bra betyg i jfr med liknande bilar
Adac undersöker ochså verkllig tillförlitlighet hos nya bilar. Här har Laguna 3 fått betyg i samklang med de tyska premiumbilarna. Alltså bästa tänkbara!
Det finns om du nu inte vet översättningsprogaram på nätet om du nu skulle ha svårigheter med det tyska språket!
Bo J
Bo Johansson
2010dassman

Post by 2010dassman »

Micke,

vi var o tittade på en beg Megane 10:a och frågade om just 5 års garantin. Den gällde bilar sålda någon gång i september i år. Jag minns inte exakt datum.

Hälsar Joakim
mumse

Post by mumse »

2010dassman wrote:Micke,

vi var o tittade på en beg Megane 10:a och frågade om just 5 års garantin. Den gällde bilar sålda någon gång i september i år. Jag minns inte exakt datum.

Hälsar Joakim
Hej !

Garantin gäller alla bilar som är sålda efter 1:a september 2010

Går fortfarande och funderar över mitt bilbyte, är fortfarande sugen på en Laguna diesel men kan inte riktigt komma till skott :)
Jag kör hellre Franskt
Strikemaster

Post by Strikemaster »

mumse wrote:
2010dassman wrote:Micke,

Hälsar Joakim
Hej !

Garantin gäller alla bilar som är sålda efter 1:a september 2010

Går fortfarande och funderar över mitt bilbyte, är fortfarande sugen på en Laguna diesel men kan inte riktigt komma till skott :)
Laguna III har 5-års garanti från 1:a januari 2010 medan övriga Renault ska vara sålda 1:a september 2010 eller senare.
Renault Laguna ST 1,5 dci 2010
Lars Lantz, Edsbyn
Dedde

Post by Dedde »

Har en Laguna 2011 1,5 dci
En helt underbar bil med massor av utrustning.
Min förra bil var en Volvo V70.
Lagunan är en mycket skönare bil.
Rekomenderar starkt
Dennis Andersson
Min bil: Renault Laguna 1,5 dci 2011,
Frugans bil: Skoda Fabia Kompis 2002
LOKE

Post by LOKE »

Det går ju inte att jämföra en Fransk delikatess mot ett kinesiskt riskorn. Bara ordet Volvo ger mig rysningar VIVE LA FRANCE :racesmile:
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Dedde

Post by Dedde »

LOKE wrote:Det går ju inte att jämföra en Fransk delikatess mot ett kinesiskt riskorn. Bara ordet Volvo ger mig rysningar VIVE LA FRANCE :racesmile:
Volvon var väldigt skön att köra men väldigt tråkig.
Lagunan är snyggare, skönare att köra och har mer känsla.
Så jag satsar på Franskt istället för Kinesiskt billighetsmärke :wink:
Dennis Andersson
Min bil: Renault Laguna 1,5 dci 2011,
Frugans bil: Skoda Fabia Kompis 2002
Post Reply