Megane 99 vill inte starta

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Vortex

Megane 99 vill inte starta

Post by Vortex »

Hej,

jag har fått problem med min (nästan) nyinköpta megane som har gått som en klocka fram tills nån vecka sedan.

Helt plötsligt startade den inte en morgon när jag skulle in till jobbet.

Numera verkar den vara på två olika humör.

Läge 1. Allt är ok fram tills att jag försöker starta. Startmotorn tuffar på, men den drar liksom inte igång resten.

Läge 2. Här är den konstig redan när jag vridit om nyckeln till "läge 2". Jag hör något surra fram nånstans, samtidigt som lampan för elfel (tror jag det är, näst längst till höger på övre raden) blinkar okontrollerat. I det här läget har jag dock fått igång bilen när jag gett lite grundgas. Om jag bara fortsätter ge gas så håller den sig igång, men den för försök till att dö då varvtalet dippar ibland. Elfelslampan fortsätter blinka okontrollerat. Slutar jag ge gas dör den direkt.

Frågan är om dessa symptom är någon klassiker? Eller är det bogsera in den till närmsta verkstad?

Jag kallar mig väl hyfsat händig, men just bilar/motorer har jag aldrig gett mig på.
Christer Thun
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Megane 99 vill inte starta

Post by Stymie »

Kolla nedersta posten i denna tråd:
http://www.crs-forum.16v.se/viewtopic.p ... cke#p61204
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Vortex

Post by Vortex »

Stymie wrote:Kolla nedersta posten i denna tråd:
Aha, så nåt kontaktstycke med en massa mindre trådar i nånstans i krokarna runt batteriet? Jag får kolla upp det när jag kommer hem helt enkelt
Christer Thun
m268

Post by m268 »

Vortex wrote:
Stymie wrote:Kolla nedersta posten i denna tråd:
Aha, så nåt kontaktstycke med en massa mindre trådar i nånstans i krokarna runt batteriet? Jag får kolla upp det när jag kommer hem helt enkelt
Undrar om inte Stymies svar var ämnat för tråden "Hoppande hastighetsmätare"?
___
Jag har tyvärr inget direkt svar däremot. Men om du har ett onormalt ljud när du slår på tändningen skulle det vara intressant att få det lokaliserat?
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
Thomas A

Post by Thomas A »

Tändlägesgivaren! Finns trådar och sticky om denna.

T
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Post Reply