Renault Megane 1.6 1996 elfel/startproblem
Moderator: Forumpolisen
Renault Megane 1.6 1996 elfel/startproblem
Jag har en Megane 1.6i som är utrustad med startspärr.
Ända sedan jag köpte den så har den varit jobbig att få igång.
Speciellt när det är varmt ute så "klickar" den bara när man vrider om nyckeln. Startmotorn går inte runt och det enda man hör är ett klick, som ett relä.
Så väntar man lite och försöker igen, kanske går den igång då. När väl startmotorn går runt så går den igång på ett kick, och den går jättebra.
Jag har bytt tändningsnyckel, dom har kodat in den och allt. Även antennförstärkaren eller vad det hette är bytt på verkstad, utan att det blivit bättre.
Detta fel är prio ett, och det vill jag jättegärna ha hjälp med
Sen så hoppar även tempmätaren på kylvattnet upp till max lite random så där, och sedan ner på rätt nivå igen. Samt att tomgången ibland hoppar upp och ner när man kör och släpper gasen, pendlar typ mellan 800 och 3000 varv. Lite störigt.
Tacksam för svar!
Ända sedan jag köpte den så har den varit jobbig att få igång.
Speciellt när det är varmt ute så "klickar" den bara när man vrider om nyckeln. Startmotorn går inte runt och det enda man hör är ett klick, som ett relä.
Så väntar man lite och försöker igen, kanske går den igång då. När väl startmotorn går runt så går den igång på ett kick, och den går jättebra.
Jag har bytt tändningsnyckel, dom har kodat in den och allt. Även antennförstärkaren eller vad det hette är bytt på verkstad, utan att det blivit bättre.
Detta fel är prio ett, och det vill jag jättegärna ha hjälp med
Sen så hoppar även tempmätaren på kylvattnet upp till max lite random så där, och sedan ner på rätt nivå igen. Samt att tomgången ibland hoppar upp och ner när man kör och släpper gasen, pendlar typ mellan 800 och 3000 varv. Lite störigt.
Tacksam för svar!
Henrik Svensson
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Renault Megane 1.6 1996 elfel/startproblem
Om det klickar har du inget problem med startspärren. Det är antingen en dålig startmotor eller för låg spänning fram till startmotorn. Kolla jordanslutningar och putsa kabelfästena på startmotorn.
Angående tempen. Kolla om kylfläkten går som den ska. Kör bilen varm och låt den sedan puttra på tomgång. Startar kylfläkten? Hur beter sig tempmätaren då? Kolla även kylvätskenivån.
Angående tempen. Kolla om kylfläkten går som den ska. Kör bilen varm och låt den sedan puttra på tomgång. Startar kylfläkten? Hur beter sig tempmätaren då? Kolla även kylvätskenivån.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tips ang. rusande/pendlande tomgång: Lossa och rengör tomgångsventilkäglan från sot och beläggning (mkt enkelt). Det funkade iallafall för mig. Fanns lite bilder och beskrivning på engelskt forum som säkert kan sökas fram igen om du behöver (sök tex på: megane 1.6 clean the IAC valve)
Gustav Johansson, Megane 1.6 -97, Megane 1.6 -05
Tack för eminenta svar.
Ska kolla detta och följa upp om det löste sig!
Ska kolla detta och följa upp om det löste sig!
Henrik Svensson