Brusten ventilfjäder R12

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
renomad

Brusten ventilfjäder R12

Post by renomad »

Igår när jag var ute åkte med min R12 började den fruktansvärt illa, som den gick på tre cylindrar, lyckades komma hem varvid felsökning inleddes. Efter en stund lokaliserades ett ljud från ventilkåpan, den togs bort och jag och min kompis såg att en ventilfjäder gått av, som tur var hade stötstången klarat sig. Tack vare Ebay fick jag tag på ett nytt set om åtta fjädrar för 8 £. Nu undrar jag om det här har hänt någon annan? Jag har iaf aldrig varit med om det.
Enrico Barsetti
würth

Re: Brusten ventilfjäder R12

Post by würth »

Har inte varit med om det. Men kan man få en "lektion" hur man handlar från ebay, finns sjukt schyssta grejer där. Värt att kolla upp ebay.co.uk - ebay.de finns lite andra prylar där också! [smilie=icon_rotate.gif]

Skulle va schysst att beställe lite prylar! :D
Renault TS R -77 /care
R12-Kent

Post by R12-Kent »

Kolla även franska E-bay och franska blocket, där finns det en hel del grejer.
Franska blocket heter: leboncoin.fr (har jag för mej).
Kent Strandberg i Kristinehamn.
würth

Post by würth »

R12-Kent wrote:Kolla även franska E-bay och franska blocket, där finns det en hel del grejer.
Franska blocket heter: leboncoin.fr (har jag för mej).
FÖRLÅT FÖR OPPTOPIC.. Men..

2 € är det 20 spänn i sverige !?! fanns lite prylar där, var ju samma design på sveriges blocket, så man hittar visa billigast först! :mrgreen:
Renault TS R -77 /care
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Ett tips är att regga sig på ebay.co.uk.. inloggningarna fungerar på alla ebay-siter, men om man reggar sig i något annat land blir det standardspråket som alla mail etc. skickas på..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Brusten ventilfjäder var något nytt. Låssvarvade stötstänger och ventilskaft som gått av vid knasterspåret har jag varit med om.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Falk

Post by Falk »

Dennis wrote:Brusten ventilfjäder var något nytt. Låssvarvade stötstänger och ventilskaft som gått av vid knasterspåret har jag varit med om.
Brustna ventilfjädrar har jag råkat ut för två gånger på den tiden jag åkte R12. Fast i alla fall i det ena fallet berodde det nog på att fjädrarna nästan bottnade pga av att kamaxeln lyfte en smula mer än original och geometrin på vipparmsjoxet var lite off...
Har också råkat ut för att en stötstång gick tvärt av en gång, antagligen av samma skäl.
En annan gång gick en vevstake av på en 1397cc maskin. Det blev ett stort hål i bocket åsså började det brinna när oljan hamnade på grenröret. Spännande...

Allt kan hända... :roll:

8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Post Reply