Kamrems byte renault megan 99 1.4 16v

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bjohansson
Posts: 16
Joined: 15 Sep 2009, 20:36
Location: Göteborg

Kamrems byte renault megan 99 1.4 16v

Post by bjohansson »

Hejsan.
Ska lämna in min bil för kamremsbyte för andra gången nu.
Men fråga är om det är möjligt att göra det själv? Min bror är en hobby meckare
och har bytt lite motorer på volvo bilar (v40 mm). Så lite kunskap finns det om bilar.

Hur får man lättas reda på hur man går till väga? Finns det någon guide eller kan någon dra bytet lite kort?

Tack på förhand.

bilen är värd ca 15000 så det känns inte så aktuellt att kosta på den allt för mycket pengar. Enbart kärlek för min del :)
Björn Johansson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Kamrems byte renault megan 99 1.4 16v

Post by Joakim16v »

Haynes-boken är en bra start, den går igenom bland annat kamremsbyte..

Det borde vara ISBN:9781859609163
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Kamrems byte renault megan 99 1.4 16v

Post by rewrew »

Jag bytte nyligen rem, spännare, löphjul, vattenpump och generatorrem. Har en viss mekarvana (ej proffs) och hade införskaffat "specialverktygen". Haynesboken är nog bra att ha till hands, men den känns onödigt komplicerad och man blir rätt så osäker om man gör rätt. Jobbet var mer tidsödande än jag räknat med, framför allt att få bort remkåporna (förbannat pillrigt) och att få vattenpumpen på plats.
Jag trodde länge att det räckte att ha motorn vilande på domkraften, men det är bara att hissa den upp o ner beroende på vad du ska komma åt.
Ett tips är att använda mutterknack för att ta bort remskivan och låta en medhjälpare bromsa med växel i för att få fast den igen.
Du klarar dig utan specialverktygen om du bara kan låsa kammarna med t ex Biltemas kamlåsningsverktyg (då sparar du servicelocken också). Att vevaxeldrevet ska snurra på axeln är inte så troligt om man bara är någorlunda försiktig (jag provade mitt och det behövdes bra kraft för att vrida det).
Spänningen på remmen är en riktig osäkerhetshistoria. Det är något slags visarhistoria på remspännaren, men om jag fått det rätt får väl tiden visa. Jag kommer att byta igen efter 6000 mil /4 år (enbart remmen denna gång).
Jo, ett annat tips för att bestämma "nollpunkt". Ta ur ettans tändstift och ställ i en lagom lång pinne så ser du när den är på topp, du bör då ha renaultloggan på kamdrevet vid insuget ståendes rätt upp kl 12.

Om man tar den andra funderingen ang ekonomin så är inte jag heller motiverad att betala 5.000-10.000 kr för ett komplett byte på verkstad med en bil som är värd max 20.000 kr. Byt själv för 1500 kr och du blir en lärdom rikare och skulle det ev gå åt h-vete så är inte det hela världen. I regel brukar kolvar klara sig och en topplocksrenovering (bytet görs själv) är inte mycket dyrare än kamremsbytet på fina verkstaden.

Lycka till
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Post Reply