Hur startar jag och låser min Laguna-02a?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
chrill3

Hur startar jag och låser min Laguna-02a?

Post by chrill3 »

Ja ungefär så..Hur startar jag min Laguna,dvs ska jag koppla ur ha friläge eller vad gör jag för fel då det inte går..Ibland startar den inte utan jag måste ta ur kortet en gång sen går det..Men undrar vad som ska göras vid start helt enkelt..

Sen måste jag ibland låsa en eller ett par gånger extra för att vänster bakdörren ska låsas och när jag låser upp måste jag ibland öppna inifrån då den inte verkar följa med i övriga centrallåset.Orsak?

Dumma frågor kanske men frågar man inget får man inget veta.. :roll:
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Hur startar jag och låser min Laguna-02a?

Post by Stymie »

Du kan starta den hur du vill. Det vanligaste sättet att starta är väl att ha växel i och och koppling nere, samt en fot på bromsen? Det sitter lite sensorer som känner av lägena på respektive pryl, det kan vara fel på en sådan eller kortläsaren (ganska vanligt verkar det som).

Jag tror att du får byta låsmekanismen bak för att få centrallåset att fungera till 100%.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tony
Forumpolis

Re: Hur startar jag och låser min Laguna-02a?

Post by Tony »

Startknappen lyser när du har möjlighet att starta, men man kan säga har du kopplingen nertryckt så skall det gå oavsett, och har du inte det måste växeln ligga i friläge. om den inte känner av kortet när du trycker i det så är det nog fel på kortläsaren,och vill den inte låsa får du nog byta lr smörja låset..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply