kamrem på laguna II
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 3
- Joined: 14 Mar 2010, 01:10
- Location: Ljungby
kamrem på laguna II
Hallå alla kunniga!
Har en laguna 02a 1.8 som jag tänkte byta kamrem på och nu står den nerriven i garaget pga att jag hittar inte alla inställningar till kamaxlarna och veven, nån som vet hur de ska vara?
De jag har gjort är att jag tagit bort pluggarna i toppen i ändarna till kamaxlarna vid luftfiltret, där finns det ju spår i kamaxlarna och jag är ganska säker på att dom ska vara vågräta med toppen, man ska väl ha nåt verktyg för att låsa fast dom.
Sen har jag tagit på remskivan nere på vevaxeln och har förstått att de kugghjulet sitter på kona(konstig lösning) utan kil?? ska spåret i kugghjulet och spåret i vevaxeln vara mitt för varandra när man ställer in kamremmen?
Då är det bara de hur vevaxeln ska stå som är problemet, kollar jag nere på svänghjulet(vid växellådan) ser jag ett spår i den och en liten klick gul färg men vart ska det spåret vara?? Ska det stå rakt under givaren som är på länken, det finns även några små spår i hålet under givaren?
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f ... julsgivare
Oerhört tacksam för all hjälp, gärna fort
Har en laguna 02a 1.8 som jag tänkte byta kamrem på och nu står den nerriven i garaget pga att jag hittar inte alla inställningar till kamaxlarna och veven, nån som vet hur de ska vara?
De jag har gjort är att jag tagit bort pluggarna i toppen i ändarna till kamaxlarna vid luftfiltret, där finns det ju spår i kamaxlarna och jag är ganska säker på att dom ska vara vågräta med toppen, man ska väl ha nåt verktyg för att låsa fast dom.
Sen har jag tagit på remskivan nere på vevaxeln och har förstått att de kugghjulet sitter på kona(konstig lösning) utan kil?? ska spåret i kugghjulet och spåret i vevaxeln vara mitt för varandra när man ställer in kamremmen?
Då är det bara de hur vevaxeln ska stå som är problemet, kollar jag nere på svänghjulet(vid växellådan) ser jag ett spår i den och en liten klick gul färg men vart ska det spåret vara?? Ska det stå rakt under givaren som är på länken, det finns även några små spår i hålet under givaren?
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f ... julsgivare
Oerhört tacksam för all hjälp, gärna fort
Björn Svensson
Re: kamrem på laguna II
Okej, du river isär utan verktyg och utan att ha kollat hur man gör iförväg?? Bra idé!!
Så här skulle du ha gjort: På sidan av blocket, bredvid oljestickan sitter det en plugg med E14 huvud (inverterad torx) där skruvas in (eller skjuts in beroende av motormodell) ett spärr verktyg för vevaxeln. Sen låses kamaxlarna med ett verktyg (skruvas fast i toppen). Först därefter lossar man remskivan.
Nu när du tagit bort remskivan utan att låsa nått har redan allt flyttat sig!!! Om du försöker vrida runt vev eller kammar för att komma i rätt läge kommer du att slå i ventilerna i kolvarna. Man ska låsa i rätt läge innan man demonterar!!!!
Jag föreslår bärgning till verkstad
Så här skulle du ha gjort: På sidan av blocket, bredvid oljestickan sitter det en plugg med E14 huvud (inverterad torx) där skruvas in (eller skjuts in beroende av motormodell) ett spärr verktyg för vevaxeln. Sen låses kamaxlarna med ett verktyg (skruvas fast i toppen). Först därefter lossar man remskivan.
Nu när du tagit bort remskivan utan att låsa nått har redan allt flyttat sig!!! Om du försöker vrida runt vev eller kammar för att komma i rätt läge kommer du att slå i ventilerna i kolvarna. Man ska låsa i rätt läge innan man demonterar!!!!
Jag föreslår bärgning till verkstad
/Mats Nilsson #524