FM-sändare i en Megane2-kombi?
Moderator: Forumpolisen
FM-sändare i en Megane2-kombi?
Är det någon som provat att använda en billig FM-sändare i en Megane2-kombi? Eftersomantennen är av modell "spröt på taket" inbillar jag mig att mottagningen borde bli ganska kass?
Eller funkar det bra?
Eller funkar det bra?
Anders Gyll : Göteborg
-
- Forumpolis
- Firstname: John
- Surname: Ignell
Re: FM-sändare i en Megane2-kombi?
Vi har inga problem med vår antenn på meganen,funkar kanon med mottaging av radion.
Dessutom har vi en kortare antenn än original.
Dessutom har vi en kortare antenn än original.
John Ignell Enviken
har du bra radio mottagning så skall det väl kvitta hur antennen ser ut, min sitter i rutan på lagunan och den funkar riktigt bra, och 1,5meter skall nog fm sändare klaraeeyore wrote:Är det någon som provat att använda en billig FM-sändare i en Megane2-kombi? Eftersomantennen är av modell "spröt på taket" inbillar jag mig att mottagningen borde bli ganska kass?
Eller funkar det bra?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jo, men det var ju just det: antennen sitter på _utsidan_ på ett stort (fejkat) jordplan, dvs takets plåt. Denna plåt är antagligen en alldeles utmärkt avskärmare för den FM-sändare som jag i så fall kommer att ha inuti bilen
Hade jag haft antennen klistrad på en ruta hade ju saken varit biff! då hade det varit fri sikt mellan sändare och antenn och jag hade inte tvekat en sekund.
Men finns det folk där ute som har bra erfarenhet av liten sändare inuti bilen och takantenn så borde väl även jag lyckas!
Hade jag haft antennen klistrad på en ruta hade ju saken varit biff! då hade det varit fri sikt mellan sändare och antenn och jag hade inte tvekat en sekund.
Men finns det folk där ute som har bra erfarenhet av liten sändare inuti bilen och takantenn så borde väl även jag lyckas!
De FM-sändare som säljs är ju gjorda för att fungera i bil, så det ska inte vara några bekymmer. Jag fick vid ett tillfälle in signalen från en annan bil på ca 20m avstånd (kände killen som körde den andra bilen)
Det lär fungera bra trots att antennen sitter på utsidan.
Det lär fungera bra trots att antennen sitter på utsidan.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
Min Nokia N97 har FM-sändare. Vet inte hur "bra" den är, men kan konstatera att det går till nöds att få in ljudet i radion om den ligger på instrumentpanelen, inte på nån lägre plats. Har en antenn framtill på taket.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Du kan ju iofs köpa på nätet och prova den hemma.. Så länge du öppnar den snyggt så borde du kunna returnera inom 14 dagar utan bekymmer..
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
Ja, eller köpa den på Classe. Med deras liberala retur-policy verkar det som om man kan returnera allt som inte är totalt nedslitet