Använda ingång för CD-växlare som analog AUX?

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Använda ingång för CD-växlare som analog AUX?

Post by eeyore »

Någon som vet vilka möjligheter det finns att bygga sig en liten och enkel analog "AUX"-ingång till en Renault original stereo?
I min Megane2-04 sitter en ganska standardbetonad stereo (radio + enkel CD-spelare) som enligt manualen kan utrustas med CD-växlare.

Är det så enkelt att man skulle kunna plocka dit en liten sladdstump och mata den ingången med vanlig lågnivå stereosignal och på så sätt kunna använda vilken enkel MP3-spelare som helst? Eventuellt göra någon enkel koppling där bak för att lura stereon att växlare finns tillgänglig. Jag kan i dagsläget inte välja CD-växlare som ljudkälla, men jag gissar att det är för att det inte finns något inkopplat på denna kontakt?

(Jag har inte plockat ut stereon än, så jag vet egentligen inte om det finns någon kontakt för växlare på baksidan eller inte. Manualer har ju haft fel tidigare...)

Så, någon som vet?
Anders Gyll : Göteborg
jokers
Posts: 42
Joined: 11 Jun 2010, 14:20
Location: Ekerö

Re: Använda ingång för CD-växlare som analog AUX?

Post by jokers »

Hej, är ny på forumet :racesmile: och har samma problem, jag har dock kommit en bit på vägen och hittat lite info.....

Om du har en radio som är märkt med "Turner List" på fronten så finns det en CD-växlar ingång på baksidan.

Problemet är att ljudet är digitalt SPDIF ut från växlaren och det gör det hela lite mer komplicerat.

Det finns en bra tråd på mp3car.com som beskriver detta...

http://www.mp3car.com/vbulletin/hardwar ... trols.html

mvh
/Christian
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Använda ingång för CD-växlare som analog AUX?

Post by eeyore »

Mmm, ser ut som om man får kavla upp ärmarna och jobba på ganska ordentligt för att få det där projektet att funka. Ska ta mig en funderare om det verkligen är värt det...
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: Använda ingång för CD-växlare som analog AUX?

Post by chh »

Finns burkar på Ebay till din stereo med USB, analog + iphone ingång för ca 500:- bara o koppla in o se glad ut :)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Använda ingång för CD-växlare som analog AUX?

Post by eeyore »

Jag tackar för tipset!
Dock så är bilen såld nu (tack och lov...) och projektet därmed nedlagt...
Anders Gyll : Göteborg
Post Reply