Lampa för avgasrening tänd

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bergstrand

Lampa för avgasrening tänd

Post by Bergstrand »

Har en clio 1.2 -02, och nu har varningslampan för avgasrening tänts. I serviceboken står det "kontakta Renaultrepresentant", men jag tänkte att någon här kanske känner till vad "felet" innebär?

Har tidigare funderat på om tändstiften behöver bytas då bilen går lite "ryckigt", kan det stämma?

Bilen ska snart in på 12 000-milaservice, kanske byts tändstiften då? Någon som vet ungefär vad en sån service kostar?
Rickard Bergstrand
Tony
Forumpolis

Re: Lampa för avgasrening tänd

Post by Tony »

Bergstrand wrote:Har en clio 1.2 -02, och nu har varningslampan för avgasrening tänts. I serviceboken står det "kontakta Renaultrepresentant", men jag tänkte att någon här kanske känner till vad "felet" innebär?

Har tidigare funderat på om tändstiften behöver bytas då bilen går lite "ryckigt", kan det stämma?

Bilen ska snart in på 12 000-milaservice, kanske byts tändstiften då? Någon som vet ungefär vad en sån service kostar?
tändspole låter det som..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Bergstrand

Post by Bergstrand »

Okej, jag kan inte så värst mycket om bilar. Vad gör en tändspole :D ? Bilen startar dock som den ska.

Dessutom släcktes lampan nu senast jag körde. Mycket skumt..
Rickard Bergstrand
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Bergstrand wrote:Okej, jag kan inte så värst mycket om bilar. Vad gör en tändspole :D ? Bilen startar dock som den ska.

Dessutom släcktes lampan nu senast jag körde. Mycket skumt..
Den ser till att tändstiftet ger gnista
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply