Problem med kamrems byte megane 1,6 8v!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
emil666

Problem med kamrems byte megane 1,6 8v!!

Post by emil666 »

tjena! tänkte kolla om den finns nån här som har vet hur man ska gå till väga med kamremsbyte, köpte bilen isär plockad, men jag ser inga markeringar varken på toppen eller blocket det finns markeringar på kamhjulet och vevaxelhjulet. men inte motsvarande, så vad gör man för att vet att moton står i noll läge? har inte meckat renault tidigare. sen skulle jag villja vet hur mycket moment toppen ska dras med? är jätte tacksam för svar, Mvh emil
emil andersson
Tony
Forumpolis

Re: Problem med kamrems byte megane 1,6 8v!!

Post by Tony »

emil666 wrote:tjena! tänkte kolla om den finns nån här som har vet hur man ska gå till väga med kamremsbyte, köpte bilen isär plockad, men jag ser inga markeringar varken på toppen eller blocket det finns markeringar på kamhjulet och vevaxelhjulet. men inte motsvarande, så vad gör man för att vet att moton står i noll läge? har inte meckat renault tidigare. sen skulle jag villja vet hur mycket moment toppen ska dras med? är jätte tacksam för svar, Mvh emil
kamdrevets läge rakt upp och bottendelen i öd på 1an skall finnas märke på veven och i kåpan vid svänghjulet.. toppen brukar dras med moment och vinklar. varierar dock hur mycket vinkel, på en lag I 2,0 8v har jag för mig det var

30Nm
50 grader
vänta 3min
lossa helt
25Nm
123grader
på min 16v var det 108 grader istället på slutet
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply