Laguna 96:a som går i 10 min sen dör den!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
petrucci

Laguna 96:a som går i 10 min sen dör den!

Post by petrucci »

Har som sagt en laguna som går perfekt i motorn med det felet att den verkar stana när den blir varm.

Symptomen är följande: Bilen startar perfekt , efter ca: 10 min börjar den att hacka gå ojämt, speciellt om man gasar och växlar upp till högre växel. Till slut dör bilen. Startmotorn går när man försöker starta den igen men går oftast inte i gång igen.

Det roliga/tråkiga är att dagen efter så startar bilen perfekt men dör efter 10 min igen. Har även startat den och låtit den stå på tomgång samma sak där död efter 10 min.

Har haft den inne på verkstad. Där bytte dom först Tändkabel och tändspole (erjat sönder) då inte det gav resultat byte man något som hette tryckgivare tror jag för att sedan byta impulsgivare, efter det senare bytet funkade tydligen bilen och jag fick åka och hämta hem den.

Hämtade den 7 på morgonen, körde dom 2 kilometerna hem, och biljäveln börjar hacka lite när jag kommer in på parkeringen men tänker att den är väl bara kall och parkerar.

2 timmar senare när jag ska ta min nyservade bil till jobbet så startar den inte. startmotorn går, fick igång den till slut efeter mkt matande, men den stannar mkt snabbt, tomgången är mkt vaklande. bilverkstan fick hämta hem den på eftermiddagen igen då den gick som en klocka!

Någon som har något tips råd idér?

Mvh Marcus
Marcus Björnlund
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Re: Laguna 96:a som går i 10 min sen dör den!

Post by figgesoft »

tändspole, lambda, motortempgivare är de komponentnerna som är kritisika till om motorn är kall eller varm.

ryck ut lambdakabeln o se om den går bättre vid varm motor.

Bytte dem till en beg. tändspole eller en ny ?
har du tändkassett med flera spolar? Hur ser stiften ut?
Svarta?

allra sist motortempgivaren, denna ger mer soppa när motorn är kall (ungefär som en gammal choke) vid varm motor stryper den bensinförbrukningen.. ger den fel värde... ja du förstår.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
petrucci

Re: Laguna 96:a som går i 10 min sen dör den!

Post by petrucci »

Nu har man hämtat hem bilen från verkstan efter byte av motortämpgivare, gick fint hela vägen hem! Hoppas den funkar i morgon med! :roll:

Tack för hjälpen!
Marcus Björnlund
Post Reply