Eventuellt trim till Laguna
Moderator: Forumpolisen
Eventuellt trim till Laguna
Hej alla glada!
Jag har nyss köpt mig en Renault Laguna -95 2.0 och har lite framtidsplaner för denna. Bland dessa är trimning och väghållning, bilen är visserligen piggare än den gamla 740:n jag hade men skulle kanske ändå vilja ha lite bättre drag i den och funderar då på om ni har lite tips o idéer på lättare trimning. Alltså inte trim som kostar multum. Jag har letat runt på forumet o nätet men hittar inte ngt av vikt, inte till Laguna iaf =/
PS. vet inte om jag lagt denna tråd i rätt kategori så ni kan väl flytta den om inte annat?
Jag har nyss köpt mig en Renault Laguna -95 2.0 och har lite framtidsplaner för denna. Bland dessa är trimning och väghållning, bilen är visserligen piggare än den gamla 740:n jag hade men skulle kanske ändå vilja ha lite bättre drag i den och funderar då på om ni har lite tips o idéer på lättare trimning. Alltså inte trim som kostar multum. Jag har letat runt på forumet o nätet men hittar inte ngt av vikt, inte till Laguna iaf =/
PS. vet inte om jag lagt denna tråd i rätt kategori så ni kan väl flytta den om inte annat?
Christian Larsson
Renault Laguna 2.0 RXE -95
Renault Laguna 2.0 RXE -95
Re: Eventuellt trim till Laguna
rätta mig om jag har fel men trim och sugmotorer brukar aldrig bli en billig historia, man brukar väl säga 1000kr per hk när det gäller sugmotorer..
men åter till ämnet chippa? vassare kam?
det finns möjligheter men det kostar..
men åter till ämnet chippa? vassare kam?
det finns möjligheter men det kostar..
Robert Nygårds
Re: Eventuellt trim till Laguna
inte helt lätt att få lite mer effekt, man kan ju öka flödet in och ut ur motorn, dvs avgassystem och se till att luftfiltret är rent och får kall luft. chippning går men hitta någon som gör ett passande chip finns nog inte, kamaxel går att hitta men kostar runt 3000 om du inte slipar om din kam lr en annan folkracekammar kostar från 800kr för en enkelslipning.
portning behövs på dom där topparna och grenröret är inte heller det bästa.
billigast är faktiskt byta motor till en vassare om man inte lejer bort jobbet. en F4r från en cliosport med 172hk borde gå att stoppa ner hyfsat lätt, passar på original motorfästen och ihop med växellådan, då ökar typ effekten med 60hk och det kostar LÅÅÅÅNGT ifrån 60000kr
portning behövs på dom där topparna och grenröret är inte heller det bästa.
billigast är faktiskt byta motor till en vassare om man inte lejer bort jobbet. en F4r från en cliosport med 172hk borde gå att stoppa ner hyfsat lätt, passar på original motorfästen och ihop med växellådan, då ökar typ effekten med 60hk och det kostar LÅÅÅÅNGT ifrån 60000kr
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Eventuellt trim till Laguna
Vilken 2,0 har du? N7Q eller F3R?Faften wrote:Hej alla glada!
Jag har nyss köpt mig en Renault Laguna -95 2.0 och har lite framtidsplaner för denna. Bland dessa är trimning och väghållning, bilen är visserligen piggare än den gamla 740:n jag hade men skulle kanske ändå vilja ha lite bättre drag i den och funderar då på om ni har lite tips o idéer på lättare trimning. Alltså inte trim som kostar multum. Jag har letat runt på forumet o nätet men hittar inte ngt av vikt, inte till Laguna iaf =/
PS. vet inte om jag lagt denna tråd i rätt kategori så ni kan väl flytta den om inte annat?
N7Q så kan du köpa någon gammal Vobblo 40 turbo, ta komplett motor med sprutet och kabelhärva, och sedan chippa till önskad nivå. Lag 2,0S som den heter har samma bromsar och hjulupphängning som V6 (170hk) så det borde inte vara omöjligt att få effekthöjningen tillåten.
Har du F3R och vill trimma så hade jag bara lyft ur den och gjotr som Tony skrev,, letat reda på en F4R clio sport, skickat i den "låst upp" startspärren på boxen och kört. Bilprovningen skulle inte reagera på motorbytet, samma motorfamilj fast med lägre effekt finns redan i modellen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Eventuellt trim till Laguna
F3R står det på papprena att det sitter i, så motorbytet är väl det bästa alternativet då. ungefär hur mkt borde en sådan ligga på i runda slängar?
Christian Larsson
Renault Laguna 2.0 RXE -95
Renault Laguna 2.0 RXE -95
Re: Eventuellt trim till Laguna
http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=18859867Faften wrote:F3R står det på papprena att det sitter i, så motorbytet är väl det bästa alternativet då. ungefär hur mkt borde en sådan ligga på i runda slängar?
fast då får du ingen box, jobbet är avkodning och koppla ihop allt med bilens ordinarie kablage, men 60hk för 10-15000 kan kanske locka
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen