Grand Scenic -05
Moderator: Forumpolisen
-
Grand Scenic -05
Är nybliven ägare av en -05a GRS, vid provkörning av bilen konstaterades att 12 000 mila service och kamremsbytet var aktuellt vilket gjordes innan leverans. Har nu haft bilen i två dagar och genast börjar det. Vid start slocknar klockan och nollställer sej, ibland slocknar hela instrumentpanelen för att genast tändas igen. Vissa värden från färddatorn har då förändrats, trippmätare tex.
Är detta ett generellt fel på bilen ? Om så är fallet finns det nån praxis från Renault Sverige att luta sej mot ?
Är övrigt nöjd med bilen, hade V40 tidigare och den var trång som en sardinburk när barnen skulle in...
Är detta ett generellt fel på bilen ? Om så är fallet finns det nån praxis från Renault Sverige att luta sej mot ?
Är övrigt nöjd med bilen, hade V40 tidigare och den var trång som en sardinburk när barnen skulle in...
Lars sandberg
-
Re: Grand Scenic -05
Alla fel som uppstår under en sexmånaders period får du åtgärdade om du köpt bilen av en bilfirma. Undantag om varudeklarationen anger fel eller osäker funktion på det som går sönder, att du förorsakat felet själv eller att du har köpt en bil som har betecknats att användas som reservdelsbil/skortbil. Någon särskild garanti behövs inte. Tag kontakt med firman och hänvisa till konsumentköplagen.
hälsningar
Bo J
PS! bilfirman har anpassat priset till risken att det kan uppstå fel. Därför är det billigare att köpa privat. Då gäller inte konsumentköplagen.
hälsningar
Bo J
PS! bilfirman har anpassat priset till risken att det kan uppstå fel. Därför är det billigare att köpa privat. Då gäller inte konsumentköplagen.
Bo Johansson
-
Bilfirman som sålde bilen tänker självklart även se till att det blir åtgärdat. Frågan var ju om det är ett vanligt fel och finns det fler fallgropar på denna årsmodell ?
Lars sandberg
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
En tråd ...
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=7&t=10732
Det verkar vara ett vanligt fel på årsmodell -04/05. Som vanligt bör man undvika de två första årgångarna av nya modeller. Tyvärr brukar de innehålla många fel. Själv så har jag riktat in mig på de sista årsmodellerna av en modell. I de så har de flesta modellrelaterade felen rättats. Den tråkiga sidan av det valet är att karossen kan kännas gammal.
Hur som helst... Lycka till med bilen, den är trevlig!
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=7&t=10732
Det verkar vara ett vanligt fel på årsmodell -04/05. Som vanligt bör man undvika de två första årgångarna av nya modeller. Tyvärr brukar de innehålla många fel. Själv så har jag riktat in mig på de sista årsmodellerna av en modell. I de så har de flesta modellrelaterade felen rättats. Den tråkiga sidan av det valet är att karossen kan kännas gammal.
Hur som helst... Lycka till med bilen, den är trevlig!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
I morgon ska den få lite omvårdnad hos försäljaren dvs torkarblad och justering av motorhuvs spärren som inte vill komma fram särskilt långt =)
Lars sandberg
-
Som Stymnie säger ska man akta sig för de allraste nya modellerna. När jag köpte min Laguna 2 V6 högsta utrustningsmodellen(privilegie) tillverkad 0107 (alldeles ny modell) när den var tre år gammal visade sig en hel del fel. Bilfirman gjorde utbyten motsvarande 30 tkr. Jag måste ha fått mer beprövade grejor eftersom bilen därefter har gått felfritt i snart 12000 mil. Du får nog också modifierade utbytesdelar i din Grand Scenic. Var observant på allt som inte funkar-renault har många tekniska lösningar som kan strula. Kolla alla nu medans garantin gäller.
Bo J
Bo J
Bo Johansson
-
@Bo.J.
Då detta är min andra riktiga bil i livet som jag äger själv, bort räknat ungdomssynder kommer jag att hålla stenkoll på småfel nu i början. Men återigen vad finns som är modellrelaterat, hjulllager? framvagn? El=)? rost? mm, mm .
Då detta är min andra riktiga bil i livet som jag äger själv, bort räknat ungdomssynder kommer jag att hålla stenkoll på småfel nu i början. Men återigen vad finns som är modellrelaterat, hjulllager? framvagn? El=)? rost? mm, mm .
Lars sandberg
Grattis till din nya scenic!
Har själv en nyinköpt Grand S-05a som jag är mycket nöjd med ,än så länge!!!
Problemet du har kan härröra till ett defekt cluster. Vilket är en svag punkt enligt expertis och erfarenhet. Sant är att de första årsmodellerna brukar vara behäftade med diverse barnsjukdomar. Men sen är man ju sugen på att byta o då är det ju inte mycket att välja på om man inte vill köpa en splirrans ny Grand Scenic....
Linkan
Har själv en nyinköpt Grand S-05a som jag är mycket nöjd med ,än så länge!!!
Problemet du har kan härröra till ett defekt cluster. Vilket är en svag punkt enligt expertis och erfarenhet. Sant är att de första årsmodellerna brukar vara behäftade med diverse barnsjukdomar. Men sen är man ju sugen på att byta o då är det ju inte mycket att välja på om man inte vill köpa en splirrans ny Grand Scenic....
Linkan
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
-
Bilen står hos renaultverkstad sen några dagar, panelen slocknade och blev svart.....åker lånebil från bilförsäljaren en Passat från -02.............är inte imponerad.
Lars sandberg
Av passaten ?elakafrasse wrote:Bilen står hos renaultverkstad sen några dagar, panelen slocknade och blev svart.....åker lånebil från bilförsäljaren en Passat från -02.............är inte imponerad.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-