rx4 kupefläkt problem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
skimikey

rx4 kupefläkt problem

Post by skimikey »

Hej, tack för era svar. provade med att dra igång defrostern samt fullt järn på fläkten. men detta fungerade ej heller. har provat alla möjliga inställningar på fläkten men inget fungerarl. Idag var det bara -4 C och då tog det bara 2-3 min innnan den startade. Kan det vara någon givare som är på g att ge upp eller ngr andra förslag.

när det väl kommer värme så kommer det bra med värme.

Kan det ha ngt med motortempen att göra, den gick upp o ned mycket i temp, provade att byta termostat och nu pendlar den inte längre: Men dock tycker jag att den ligger lågt i temp. ca 2 streck under mitten. ibland så går den ned ännu lägre, kör jag hårt så kan den gå upp till mitten för att sedan gå ned igen. Borde den inte ligga i mitten vid normal körning/temperatur.

Kan detta ha ngt med kupe-fläkten. blir galen om man måste vänta 10 min när det är kallt innan fläkten drar igång.

mvh

micke
michael stävensjö
Baggis

Re: rx4 kupefläkt problem

Post by Baggis »

Det där var en intressant iakttagelse! På min RX4 som kupéfläkten byttes nångång i november efter att den helt gav upp så har den på senare tid börjat att inte starta direkt man startar bilen. Istället låter det nått märkligt ljud som får mig att tro att den försöker gå upp i varv och/eller att den försöker ställa nått spjäll. Det tar dock bara något 10-tal sekunder innan den startar, inte så länge som för dig. Undrar också vad som kan förorsaka nått så märkligt!

Motortempen ligger ungefär samma som för dig, lite under mitten, iaf nu när det har varit kallt.

Som jag tidigare nämnt har jag också ett annat märkligt fenomen. Ett tag efter start så verkar det som om den slår på återcirkulationen, dock utan att visa det på indikeringslampan. Det märks däremot på att ljudet blir lika högt som om man hade tryckt in knappen och på att rutorna börjar isa/imma igen. Har du märkt något sådant?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply