Renault 5 sprutar olja...
Moderator: Forumpolisen
Renault 5 sprutar olja...
Hej Renault vänner!
Min renault 5:a från -88 har något konstigt för sig... Ibland sprutar den olja under ganska högt tryck rätt upp under motorhuven och sen stänker det överallt i motorrummet.. Jag har stått och övervakat bilrackaren i flera timmar utan att kunna avslöja vart tusan oljan kommer ifrån för då händer det ju inget... Detta har hänt under färd ett par gånger med några veckors mellanrum, plötsligt börjar det lukta bränd olja och när man öppnar huven är det en stor fläck med olja under huven ganska precis just över där fördelaren sitter... Vart fan kan det komma från och vad tusan är det som händer?
Motorn går som en klocka, startar lätt och är så där renaultpigg...
Bilen är ju gammal och så men jag tycker om den och vill gärna laga den..
Tacksam om någon kan hjälpa mig en bit på vägen..
Mvh
Ola
Min renault 5:a från -88 har något konstigt för sig... Ibland sprutar den olja under ganska högt tryck rätt upp under motorhuven och sen stänker det överallt i motorrummet.. Jag har stått och övervakat bilrackaren i flera timmar utan att kunna avslöja vart tusan oljan kommer ifrån för då händer det ju inget... Detta har hänt under färd ett par gånger med några veckors mellanrum, plötsligt börjar det lukta bränd olja och när man öppnar huven är det en stor fläck med olja under huven ganska precis just över där fördelaren sitter... Vart fan kan det komma från och vad tusan är det som händer?
Motorn går som en klocka, startar lätt och är så där renaultpigg...
Bilen är ju gammal och så men jag tycker om den och vill gärna laga den..
Tacksam om någon kan hjälpa mig en bit på vägen..
Mvh
Ola
Ola Lindmark -- Umeå--
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Renault 5 sprutar olja...
troligen sprutar oljan genom röret för oljestickan. Det inträffar ibland då vevhusventilationen är täppt (eller frusen).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Forumpolis
- Firstname: John
- Surname: Ignell
Samt ort och namn på inläggen gäller-allt enligt forumsreglerna
John Ignell Enviken
min gissning är densamma som stymies...kolla vevhusventilationen... så börja med att göra rent denna
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Peugeot:s 1,9-motorer gör samma sak. Vevhusventilationen fryser igen. Vet inte hur ventilationen ser ut på din bil men jag köpte rörisolationsmaterial (samma som sitter på varmvattenledningar) för 12:- och satte kring mitt rör och problemet var löst. Till Peugeot finns och en "servicetillsats för nordiskt klimat" att köpa, det är en värmeslinga som du sticker ner i ventilationsröret och kopplar till 12v-källa, räcker det inte med isolation kan du ju köpa en sån om den går att montera.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Enligt Haynes repbok så består vevhusventilationen på min motor av en kort slangstump med en förgrening mellan insugningsröret och ventilkåpan.. Har plockat isär den här och blåst ren (inte för att det fanns något att blåsa ut...) Jag kan förstå att den här slangen kan bli täpt om det kommer kondens i den för det är en väldigt snäv böj på den direkt ut från insugningsröret...
Vet inte riktigt vad mer jag ska göra..
Vet inte riktigt vad mer jag ska göra..
Ola Lindmark -- Umeå--