Glappande backsensorer!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
P_frenne@hotmail.com
Posts: 9
Joined: 06 Dec 2009, 00:05
Location: Stockholm

Glappande backsensorer!

Post by P_frenne@hotmail.com »

Jag äger en Renault Laguna II, 2.0T Sport Deluxe, årsmodell 06. Köpte bilen i somras och den har fram till nu fungerat felfritt.

För några dagar sedan började backsensorn att strula, vilket är mycket irriterande för en Stockholm-innerstadsbo som ofta måste fickparkera. Från en dag till en annan slutade den att fungera, eller rättare sagt varningssignalen om att det är något problem med den började ljuda ungefär varannan gång jag använde bilen. Nu har jag kommit fram till att den verkar sluta att fungera när bilen blivit varm, för sensorerna fungerar oftast då bilen är kall.... Såg att en av sensorerna sitter alldeles i närheten av utblåset...

Någon som känner igen detta problem, eller har något bra tips på hur det ska åtgärdas!?

/Pierre
Pierre Frennesson
Laguna 2.0T -06, Touring Sport de Luxe
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Glappande backsensorer!

Post by Tony »

mina skickade en lång varningsston när jag la i backen, hade kabelbrott, kablarna är tunna som fan och sitter mitt i skiten på värsta stället.

lägg i backen och lyssna på sensorerna dom avger ett svagt surrande ljud om dom fungerar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
P_frenne@hotmail.com
Posts: 9
Joined: 06 Dec 2009, 00:05
Location: Stockholm

Re: Glappande backsensorer!

Post by P_frenne@hotmail.com »

Jo men det märkliga är ju att hela systemet fungerar felfritt när bilen/motorn är kall. Detta tyder ju på att alla sensorer verkar vara intakta, men att något sedan händer då bilen/motorn kommit upp i arbetstemperatur... Detta scenario inträffade senast idag för några timmar sedan - enligt mitt tycke ett mycket märkligt problem...

Finns det någon sprängskiss någonstans över hur systemet är uppbyggt/fungerar som kan vara till hjälp om man ska försöka sig på att undersöka saken närmare genom att lossa sensorerna?

/Pierre
Pierre Frennesson
Laguna 2.0T -06, Touring Sport de Luxe
Stockholm
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Glappande backsensorer!

Post by john »

namn samt ort på inläggen gäller på forumet :shock:
John Ignell Enviken
Post Reply