Tänkte lägga upp en liten tråd för er att följa genom uppfrächningen utav min (pappas) R18 4x4 som är tänkt att gå som bruksmaskin.
Tråden kommer också innehålla en del frågor som jag märker ut med fet text
Strax efter hemkomst med hjälp av dolly kärra:

Efter att ha startat bilen och fått handbromsen att släppa så hör man ett sjukt irriternade lagerknack och eftersom det är en "tråk-topp-motor" så kändes det som ett bra alternativ att köra in den i garaget och börja palla upp:

För att kunna göra såhär:

Gjorde rent motorrummet också eftersom jag kommer göra iordning en ny motor ifrån grunden, innehållet tar vi senare....

Då har det uppståt lite komplikationer... Jag hade i mina tankar att bygga en ny motor med crossflowtopp (16 tx? (rättning/bekräftning mottages med öppen famn))
Problemet är nu då att jag även har tänkt att bygga med insprut (bilder kommer). när jag fick för mig att göra det tänkte jag även plocka på den portade Arne Berg toppen med högkompskolvar till Renault 16, samt en kamaxel som har tittats ut utav Arne Berg och far min, Göran Ekblom.
följande problem uppstår:
1. Högkompskolvarna är ju mindre än orginal R18 så då behöver jag också plocka med fodrena, MEN dem är tunnare så dem ligger och skrammar i bottendelen, hur löser jag då detta? jo jag tar hela blocket ifrån Renault 16 såklart. Till frågan nu då:
Är det möjligt att på ett 807 block (avsett för papperspackningar) att sätta dit o-ringar (gummi) Istället?
2. Kamaxeln är ju som jag redan sagt avsedd för en Renault 16 motor och inte Renault 18 (vilket innebär att kamaxeln är en bit längre för att få fäste för remskivan i "rätt" enda på R16en). Hur löser vi detta (kapa kammen är inget jag tänker göra direkt.
Ska man ha kvar den långa kammen? (med extra aluminium huset för förstärkningen vid remskiva i kamen?) FÅR DET PLATS?!
och om jag kör det så måste jag även ha en topplocksmonterad bränslepump och inte den som sitter vid sidan av blocket, funkar det på en R18?
Så va det ju detdär med insuget ja, håller på att snygga till det och har kommit såhär långt än så länge, ska försöka lackera det nyblästrade spjällhuset imorgon:
(fuelrail + fästflänsarna är nyzinkade och skall även lämna in pinnbultarna på samma behandling!)

Ha det så bra och Hoppas inte det va allt för tråkig läsning
positiv/negativ kritik mottages med varm famn!
_____________________ 1 DECEMBER 2009 ___________________
Planerna på R16 block är ju ganska kört har jag insett, förstod va Dennis menade med Gjutöra nu när jag va ute i garaget.... du kan inte fästa ett R18 motorfäste i en R16 motor.
Kan heller inte använda R16 Berg-toppen eftersom denna bara har uttag i ena änden för vattenpump, så nu blir det kanske en BUDGET tillfixning utav Amerikan-toppen, FÖRSLAG MOTTAGES?
Vad kan man ha för kolvar/stakar och ventiler med mera, målet är BUDGET!
Eftersom diskutionen uppkom gällande olika R18 stakar så tog jag kort på mina 2 varianter som jag har "hittat" i garaget.
Dem tjocka sketna kommer ifrån Stöverns gamla Amerika-R18 och dem lite klenare rena kommer ifrån någon "skolmotor" som förgyllde någon skolsal när det begav sig, Hjalmar hittar grejor han.
Den sisstnämnda är i princip aldrig startad, va lite sotfläckar på kolven så den har väll i princip varit startad på fabriken.

Skulle vara skoj om ni har några förslag på delar som man kan använda för att slänga ihop ett någorlunda budgetbygge.
Sitter just nu med 2 gamla Alpine-post ifrån 1991 framför mig med 2 delar utav "Was du Schon immer über Deinen Sechzehnhunderter wissen wolltest, - Dir aber noch keiner beantworten konnte!" Eller "vad du alltid velat veta om din 16(1600?), men aldrig fått svar på" Skriven av "speedy splettstösser.
Tänkte se imorgon vad dessa 2 artiklar har att erbjuda.
-------------- 2 April 2010 ----------------
Hejsan allesammans, har legat lite lågt på denna fronten ett tag på grund utav att jag är ute efter en piggare kamaxel till motorn, eller alternativt någon som kan slipa om en orginal kam för en hyffsad peng? kom GÄRNA med förslag?
Lite zinkning är gjort så nu kanske det blir lite skruvande utav motor så långt de går innan jag vet vilken kamaxel som skall i?
Bilder på spjällaxelns delar:

Bilder på övrigt inkl. diverse bult å muttrar:

-------------- 9 Juni 2010 ----------------
Tjenare på er! Har suttit hemma och väntat på att få kamaxel + lyftare slipade till R18en. Och idag när jag kom hem så hade schenkers varit här och lämnat ett paket med följande innehåll. Fick även en härlig kamera i studentpresent i fredags så nu går det inte att klaga på att kameran är dålig längre, nu kommer dem följande dåliga bilder isf vara handhavandefel.
Håll till godo:

-------------- 20 Juli 2010 ----------------
Tjenare allesammans!
Tänkte bara visa att jag pillar lite med motorn ibland när inte jobb och annat är ivägen. Vill få ut den ur garaget så jag kan börja pilla med Alpinen nu när man börjar få in lite pengar, innan har man ju varit fattig student.
Bilder säger mer än tusen ord?!

Tack för visat intresse och snälla hjälpande händer såhär långt
Mvh Linus Ekblom