Byte av stötdämpare

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Horsefeathers
Firstname: Kristoffer
Surname: Lind

Byte av stötdämpare

Post by Horsefeathers »

Hej! Jag har ett klonkande ljud vänster fram på min laguna v6 och var förbi en snabbis till en verkstadskille idag han hissade upp bilen och kollade lite och konstaterade att det var vänster dämpare fram om var slut, frågan är då om man skall byta båda fram när man ändå skall lämna in bilen?

Vart handlar man dämpare? Tänkte först köpa ett par från ebay i tyskland eller england men är lite osäker, mest om det är samma dämpare på alla lagunor av min årsmodell eller är det en speciell till v6:an? Sen så åker jag nog på att byta tändspolar då det hänt ett par gånger att bilen gått ryckigt samt att avgasreningslampan blinkat, den har blitt mer svårstartad nu när det blitt kallare och mer fukt i luften.

Samma fråga där är det olika tändspolar till olika modeller eller kan man köpa tex de som det står 2,0 v16 på? Vet ju inte om jag måste byta alla men det skiljer fruktansvärt på ebay och tex mekonomen så ska jag handla från ebay köper jag 6 nya. Men oftast så står inte v6an med.

ha en bra dag!
Kristoffer Lind åre
Tony
Forumpolis

Re: Byte av stötdämpare

Post by Tony »

det är inte staget till krängningshämmaren som är dåligt ?? inte samma spolar på 4cyl kolla på citroen /peugeot v6 åxå

http://cgi.ebay.co.uk/IGNITION-COIL-REN ... 53db1e7ac6
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Horsefeathers
Firstname: Kristoffer
Surname: Lind

Re: Byte av stötdämpare

Post by Horsefeathers »

Ne det var dämparen som är trasig, damasken har gått sönder så det har kommit in massa smuts tyvärr.
Jag vet ju inte om dämparna blitt bytt tidigare så jag står i valet o kvalet om man byter båda eller bara den som är trasig, verkstads killen sa den andra fungerade bra. Nån som handlat på ebay? Hittat ett par monroe för 2000:- med frakt sen ett par no name dämpare för 1100 med frakt dock ingen aning om skillnaden på dem.

Vart köper man damasken? Måste det bli orginal? mekonomen hade inga iaf...

Sen en ny fråga, halva min färddator funkar inte, nån som haft samma fel, jag kan se tripmätare, medelhastighet, att oljan är ok och hur långt till servicen. Men förbrukningen under körning samt medelförbrukningen är det bara sträck på! Sen ser jag inte heller ute termometern i lilla dislayen...

Usch vad massa små saker man har o pilla med, sjukt lämpligt då man inte har garage och vi har massa minus här i fjällen!
Kristoffer Lind åre
Post Reply