Elektronikfel Megane 1,8 02

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hakan123

Elektronikfel Megane 1,8 02

Post by hakan123 »

Motorlampan på min Megane 1,8 2002 har lyst till och från sedan bilen var ny. Jag har upplyst verkstaden om det vid varje service men det har aldrig hittats något fel.

För c:a 3 år sedan inträffade problemet jag nu har för första gången. Det var en stekhet dag med 30 grader och bilen hade gått ganska hårt. Vid ett startförsök efter ett kort stopp började "tändspolelampan" lysa och motorn varavade okontrollerat upp och ner oavsett om man tryckte på gasen eller ej. Vid upprepade startförsök så hände antingen samma sak eller så gick motorvarvet konstant upp till 3000 varv, gaspedalen fortfarande helt "urkopplad".
Bilen fick svalna och sen funkade allt som vanligt igen.

Problemet har uppkommit totalt kanske 8-9 gånger de sensate åren, alltid i samband med heta dagar ända tills för två veckor sedan då det inträffade när jag satt i kö. Vädret var kallt men motorn varm förstås. Den gången var faktiskt första gången det inträffade då motorn var igång. Förut har det alltid varit då man startat.

Nu har den pajat helt hemma i garaget. Vid startförsök går motorvarvet direkt upp till 3000 varv, tändspolelampan lyser och gaspedalen funkar inte alls.

Jag antar att det är någon sensor men jag har ingen större lust att bara lämna den till Bilia med fria händer. Bara att låta dem felsöka kan bli ganska dyrt antar jag.

Någon som har några bra tips?
H.Ericson
matjo690

Re: Elektronikfel Megane 1,8 02

Post by matjo690 »

Hejsan, har lagt ner ett gäng månader på samma fel som du har på min Laguna 1,8. Nu är felet dock åtgärdat och för min del var det en kall-lödning i ECU:n som orsakade problemet. Jag fick byta ECU. För att byta den till en begagnad som jag gjorde måste man även byta UCH (box som sitter under ratten till vänster och styr ALLT i bilen), kortläsare och kort samt elektriskt rattlås - allt från samma bil. Enheterna går ej att programmera om utan är förprogrammerade till samma bil. Det finns dock många andra orsaker som kan orsaka detta fel, bl.a.:
+ Kablaget mellan gaspedal och ECU
+ Kontakterna framme vi vä hjulhus som sammanbinder styrenheten i bilen (UCH) med ECU:n.
+ Själva kontakterna till ECU:n
+ Det elektriska spjällhuset eller gaspedalsenheten
+ Kontakterna eller kablaget till det elektriska spjällhuset

Prioritering rekommenderas så här:
+ Rengör, spraya och kontrollera kontakter
+ Felsök med CLIPS (min gav alla möjliga felkoder bl.a. spjällhus mm, detta byttes dock med kvarvarande fel)
+ Om spjällhuset eller gaspedalsenheten anges i CLIPS- prova byta till begagnat, skicka tillbaka till skroten om felet ej avhjälps
+ Därefter kvarstår endast kablageomdragning eller byte av tidigare nämnda kommunicerande enheter från en och samma begagnad bil... (drog om kablaget från gaspedalsgivaren till ECU:n på min, skall finnas en återkallelse på det från Renault - detta hjälpte dock ej mig men finns de som blivit hjälpta av detta också)

Lycka till
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
matjo690

Re: Elektronikfel Megane 1,8 02

Post by matjo690 »

Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Post Reply