Fick tag på en ny fodersats!
Moderator: Forumpolisen
Fick tag på en ny fodersats!
OBS! Ej aktuellt längre, har fått tag på en ny fodersats. OBS!
Det här hör väl hemma under köpes kanske men jag sätter tråden här bland gammelbilsfolket. Hade på gång en ny fodersats till min motor men det visade sig att denna inte passade , har sedan sökt på nätet efter något som passar men det verkar tunnsått med sånt.
Jag har nu 8st begagnade foder, 4st i lite sämre skick, det var de 4 som satt i motorn nu när jag demonterade den.
Har dock 4st till från en annan motor där 3st är i lite bättre skick och den fjärde har skurit.
Allt är av intresse, har du 4st i bra skick, eller kanske bara en i bra skick så hör av dig till mig här i tråden, pm:a eller skicka ett mail.
Motorn är av typen 800-05 och är alltså på 845cc, måtten på fodren är enligt nedanstående.
Totalhöjd: 125 mm
Höjd mellan översta delen på fodret och ner till fodertätning: 112,8 mm
Ytterdiameter längst ned på fodret: 62,5 mm
Cylinderdiameter (invändigt) 58 mm
Fodertätningarna är av papperstyp (Exelnyl)
Klicka på nedanstående bild så får du se hur mina foder ser ut.
Det här hör väl hemma under köpes kanske men jag sätter tråden här bland gammelbilsfolket. Hade på gång en ny fodersats till min motor men det visade sig att denna inte passade , har sedan sökt på nätet efter något som passar men det verkar tunnsått med sånt.
Jag har nu 8st begagnade foder, 4st i lite sämre skick, det var de 4 som satt i motorn nu när jag demonterade den.
Har dock 4st till från en annan motor där 3st är i lite bättre skick och den fjärde har skurit.
Allt är av intresse, har du 4st i bra skick, eller kanske bara en i bra skick så hör av dig till mig här i tråden, pm:a eller skicka ett mail.
Motorn är av typen 800-05 och är alltså på 845cc, måtten på fodren är enligt nedanstående.
Totalhöjd: 125 mm
Höjd mellan översta delen på fodret och ner till fodertätning: 112,8 mm
Ytterdiameter längst ned på fodret: 62,5 mm
Cylinderdiameter (invändigt) 58 mm
Fodertätningarna är av papperstyp (Exelnyl)
Klicka på nedanstående bild så får du se hur mina foder ser ut.
Last edited by Örjan on 10 Nov 2009, 20:41, edited 2 times in total.
Örjan Sjögren
Re: Cylinderfoder i hyfsat skick till Renault 4 sökes!!.
Hej!
Har du kollat hos Die RENO4er? Det låter lite konstigt men han är en R4 fantast i Tyskland som har mycket grejer, tyvärr inte så billigt. Prova att efterlysa i Classic motor och andra mera veteran vänliga tidningar.
Har du kollat hos Die RENO4er? Det låter lite konstigt men han är en R4 fantast i Tyskland som har mycket grejer, tyvärr inte så billigt. Prova att efterlysa i Classic motor och andra mera veteran vänliga tidningar.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
R12-Kent wrote:Hej!
Ja jag har kollat med några firmor bland annat Die RENO4er som du tipsar om, han har en fodersats på sin hemsida som har rätt mått vad det gäller nedre delen av fodret (62,5mm ytterdiameter) och rätt cylinderdiameter (58mm).
Vad som dock inte framgår är vad det är för ytterdiameter på kolvbultarna i den fodersatsen, det finns både 14mm kolvbultar och 16mm kolvbultar, jag har 16mm.
Skickade ett mail till honom för 2 veckor sedan och frågade men får inget svar, provade igen för några dagar sedan men inget svar, känns lite dumt att beställa nåt från tyskland när det bara är 50% chans att det är rätt grejer jag får.
Hittade en fodersats hos en annan firma i tyskland som heter Der Fransoze, om den fodesatsen så står det så här:
"kolv + cylinder R4, 845ccm, 58 mm hål motor 800 B1B, 1969> 86 / 8:1, typ R1123, 1124, 2104, 2106"
Alltså till en motor som heter 800 B1B, min har typnummer 800-05. Mailade för 2 veckor sedan mått och uppgifter på mina foder och frågade om fodersatsen de har passar till min motor, samma visa här inget svar, provade ett ytterligare mail för några dagar sedan utan nåt svar.
Kollade också med en firma i Frankrike som heter Melun Retro Passion och de har en fodersats som verkar stämma enligt deras uppgifter, ska passa till 800-05 motortyp och 16mm kolvbult, det som dock gör mig tveksam är att bilden på deras hemsida som visar denna fodersats inte har samma foder som mina.
De ser annorlunda ut, samma bild förekommer dock på flera olika fodersatser så jag vet inte vad man ska tro.
Skickade ett mail till dem också med måttuppgifter på mina foder, inget svar, efter en och en halv vecka skickade jag ett nytt mail och fick ett kort svar på Franska
" Bonjour,
Désolée mais plus disponible.
Använde ett nätlexikon och försökte översätta det, kom fram till att det är nått i stil med "tyvärr så finns detta inte att tillgå"
Provade att maila Renospeed i England och fick svar dan därpå, tyvärr så hade han inte nån fodersats som passar.
Märkligt att flera av dessa firmor som säljer prylar på nätet inte verkar vilja ha nån mailkontakt, måste ju vara en viktig del i affärsiden att man har kontakt med kunderna.
Örjan
Örjan Sjögren
Läste lite mer på Melun Retro passions hemsida om de olika fodersatserna som de har och kom fram till vilken som passar min motor, gjorde en beställning trots att de sagt att rätt fodersats inte fanns (de är inte så bra på engelska tydligen).
Paketet anlände idag (8 dagars leveranstid) och det var med lite spänning jag öppnade paketet för att kolla om det var rätt grejer, kunde snabbt konstatera att allt var som det skulle .
Har nu alla prylar som behövs till renovering, möjligtvis kan det behövas en ny oljepump också, får väl se hur den ser ut inuti den jag har nu. Ska också kolla med motorrenoverings firman här i stan om de kan renovera styrningarna i toppen också, går inte det får jag sätta i nya styrningar.
Ska också tillägga att jag 2 dagar efter min beställning från Melun Retropassion, fick svar från både Die Reno4er och Der Fransoze, mina mail hade tydligen hamnat i spam lådan hos dem bägge.
Örjan.
Paketet anlände idag (8 dagars leveranstid) och det var med lite spänning jag öppnade paketet för att kolla om det var rätt grejer, kunde snabbt konstatera att allt var som det skulle .
Har nu alla prylar som behövs till renovering, möjligtvis kan det behövas en ny oljepump också, får väl se hur den ser ut inuti den jag har nu. Ska också kolla med motorrenoverings firman här i stan om de kan renovera styrningarna i toppen också, går inte det får jag sätta i nya styrningar.
Ska också tillägga att jag 2 dagar efter min beställning från Melun Retropassion, fick svar från både Die Reno4er och Der Fransoze, mina mail hade tydligen hamnat i spam lådan hos dem bägge.
Örjan.
Örjan Sjögren
Re: Fick tag på en ny fodersats!
Va bra ! engelskan brukar inte vara deras starka sida. men det är iaf bra att de nuförtiden svarar på mail på engelska det gjorde de inte förut
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
mange wrote:Va bra ! engelskan brukar inte vara deras starka sida. men det är iaf bra att de nuförtiden svarar på mail på engelska det gjorde de inte förut
Ja de skulle definitivt tjäna på att förbättra språkkunskaperna, hur som helst så har jag nu en fodersats som passar och det är huvudsaken.
Den fodersats jag hade på gång från början kom från ett gammalt lager som en motorrenoveringsfirma hade haft, skulle få ge 400:- för den fodersatsen så det var ju verkligen synd att den inte passade, den jag nu köpte från Frankrike blev betydligt dyrare.
Örjan Sjögren
Väcker gammal tråd till liv.
Jag har en Dauphine Gordini 65a jag letar foder/kolvsats till. Har hittat lite på ex ebay men enbart till r4a.
Borde inte det vara samma?
Örjan, Har du någon sats som skulle passa till min köper jag den gärna.
Mvh
Jag har en Dauphine Gordini 65a jag letar foder/kolvsats till. Har hittat lite på ex ebay men enbart till r4a.
Mvh
Om det är 850 cc är det typ samma. eftersom 4 L motorn går åt andra hållet så har jag för mig att man fick vrida på kolvarna från 4 L för att det skulle bli rätt i doffe (blev dock lite osäker nu och kommer inte på varför det skulle vara så).
Hursom fodersatsen skall passa
Du vet att det finns fodersatser bla här
http://www.neoretrofrance.com/v8/index.php
Finns fler hemsidor under våran länksida
http://www.clubrenaultsverige.com/links.asp
Har tyvärr inte nån fler fodersats, jag köpte min fodersats från Melun Retro passion i Frankrike, inte billigt men jag fick i alla fall tag på en sats där.anson wrote:Väcker gammal tråd till liv.
Mvh
Örjan.
Örjan Sjögren
Kolvbulten brukar inte sitta centrerad i mitten i kolven så det stämmer att kolvarna ska vridas ett halvt varv i en motor som roterar åt andra hållet, monterar man dem fel väg så kommer det att slamra rejält om motorn.mange wrote:Om det är 850 cc är det typ samma. eftersom 4 L motorn går åt andra hållet så har jag för mig att man fick vrida på kolvarna från 4 L för att det skulle bli rätt i doffe (blev dock lite osäker nu och kommer inte på varför det skulle vara så).
Örjan.
Örjan Sjögren
justja det var ju så det var