Saknar nyckel till löstagbar dragkrok, Laguna II -02.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sOFFe
Posts: 39
Joined: 06 Jul 2008, 23:35
Location: Umeå
Contact:

Saknar nyckel till löstagbar dragkrok, Laguna II -02.

Post by sOFFe »

Har just köpt en Laguna II -02 och saknar nyckeln till den avtagbara dragkroken (antagligen en originalmonterad krok då det står Renault på den).

Vet någon om man kan köpa en ny nyckel eller om man kan dyrka upp kroken på något vis så man inte behöver någon nyckel?

Ringde till min Volvo/Renault-handlare här i Umeå men de hade ingen aning..... :?
Staffan Johansson
Laguna II 1,8 16V -01.
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Saknar nyckel till löstagbar dragkrok, Laguna II -02.

Post by LOKE »

sOFFe wrote:Har just köpt en Laguna II -02 och saknar nyckeln till den avtagbara dragkroken (antagligen en originalmonterad krok då det står Renault på den).

Vet någon om man kan köpa en ny nyckel eller om man kan dyrka upp kroken på något vis så man inte behöver någon nyckel?

Ringde till min Volvo/Renault-handlare här i Umeå men de hade ingen aning..... :?
Vinkelslip :wink: Hade samma problem med min BMW men jag satte upp en lapp på ica där jag bor och till sist ringde det en kille som hade en x-tra nyckel som jag fick köpa. Testa det , lycka till.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

hur ser draget ut jag har bosal på min, står bosal på det runda vredet man skall trycka in och vrida, men dit kanske inte ser ut så??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
sOFFe
Posts: 39
Joined: 06 Jul 2008, 23:35
Location: Umeå
Contact:

Re: Saknar nyckel till löstagbar dragkrok, Laguna II -02.

Post by sOFFe »

Japp, det är ett Bosal.

Jag löste det genom att helt enkelt plocka bort låscylindern på draget.
Kan beskriva hur jag gick till väga.

1. I mitten på vredet som man lossar kroken med sitter ett metall-klistermärke. Peta bort det med en vass mejsel eller en liten kniv. Där bakom sitter det en stjärnskruv som jag skruvade loss. Då lossnade hela vredet.

2. Vänd på vredet så du ser låscylindern från baksidan av vredet.

3. Stoppa in en storlek1 stjärnmejsel (från baksidan) där låsstiften låser så att alla stiften trycks tillbaks, då är det bara att dra ut hela låscylindern.

4. Ersätt låscylindern med en plugg i lämplig dimension.

5. Skruva tillbaks vredet på kroken och sätt tillbaks klistermärket.

Hela operationen tog kanske 10minuter och det bästa av allt var att bilprovningen inte anmärker på att kroken inte är låsbar.
Staffan Johansson
Laguna II 1,8 16V -01.
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Re: Saknar nyckel till löstagbar dragkrok, Laguna II -02.

Post by ekebo »

Lägger in ett inlägg även om tråden är gammal, om nån annan har samma bekymmer.

Går att beställa nya nycklar hos Meca som återförsäljare för Bosal. Kolla på brickan brevid nyckelhålet, där står det en kod stämplad. Med den kan Meca få fram nya nycklar.

Annars tycker jag att man gör bäst i att undvika demonterbara drag då det bara är bekymmer, speciellt när det gäller Bosal då de inte tål vinterväglag utan att kärva ihop.
Roger Larsson
Post Reply