Topplockspackningen m.m.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
GustafsLaguna

Topplockspackningen m.m.

Post by GustafsLaguna »

Nu är jag här igen. Har under en tid försökt sälja bilen utan framgång (renault laguna 1,8 -98 ) eftersom den är defekt.

Har hög HC-halt varav min första fråga handlar om det. Om topplockspackningen är dålig, kan hc-halten bli dålig då? (tänker främst på tappad komprission) Bilen läcker dock inte vatten eller olja, men kan topplockspackningen skadas så att den inte gör det ändå fast det läcker i toppen?

Har nu köpt in en ny topplockspackning och topplocksbultar. Kan det räcka att byta detta eller vilka fler skador kan jag tänkas dyka på?

Har en fråga till. gäller fjäderbenslagring. Ska byta på höger sida. Sitter lagringen uppe vid övre fästet eller var sitter den? Någon som bytt den som kan förklara lite hur det går till att byta den. Ska köpa fjäderspännare idag så det finns.

Och så sista frågan då: Lastavkännarventilen? svårbytt eller en lätt match?

tack på förhand. :D
Markus Bernhardsson -Gustafs, Renault 19, 1,4 -93
matjo690

Post by matjo690 »

Fråga nr 1:
Vilka andra saker har du kollat gällande orsaken till din höga HC? Verkar annars en konstig ände att börja i men visst kan en topplockspackning ge hög HC. Om det inte redan är kollat är ju lambda-sond, katalysator och/eller avgasläckage troligare anledningar. Felsökt datorn? Tar bilen mycket olja?
Innan du byter packningen - olja i kylvattnet eller kylvatten i oljan? Bubblar/ryker det i expansionskärlet när du gasar? Kompprov?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

tappad kompression kan man ha genom ventilerna åxå, gör kompprov innan du river.. ja fjäderbenslagringen sitter högst upp och det finns många som bytt dom :lol: lastventilen om den är svårbytt lr inte beror på om man kan lossa dina bromsrör utan att göra nya,och det går inte att se härifrån..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
GustafsLaguna

Post by GustafsLaguna »

Tony wrote:tappad kompression kan man ha genom ventilerna åxå, gör kompprov innan du river.. ja fjäderbenslagringen sitter högst upp och det finns många som bytt dom :lol: lastventilen om den är svårbytt lr inte beror på om man kan lossa dina bromsrör utan att göra nya,och det går inte att se härifrån..
Ok, ska kolla med kompen oxå. Ska kolla under bilen hur det ser ut med bromsrören. vad jag minns satt det inga rör i vägen men ska titta under den igen i morgon... återkommer om det.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

GustafsLaguna wrote:
Tony wrote:tappad kompression kan man ha genom ventilerna åxå, gör kompprov innan du river.. ja fjäderbenslagringen sitter högst upp och det finns många som bytt dom :lol: lastventilen om den är svårbytt lr inte beror på om man kan lossa dina bromsrör utan att göra nya,och det går inte att se härifrån..
Ok, ska kolla med kompen oxå. Ska kolla under bilen hur det ser ut med bromsrören. vad jag minns satt det inga rör i vägen men ska titta under den igen i morgon... återkommer om det.
rör i vägen??? det går in 4bromsrör i den lastavkännande ventilen så jag hoppas det sitter några "i vägen" dessa sitter på värsta tänkbara ställe så det kan resultera i att behöva göra nya 2av dom går längsmed hela bilen från huvudcylindern, så dom är inte roliga att byta om man behöver..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

GustafsLaguna

Post by GustafsLaguna »

rör i vägen??? det går in 4bromsrör i den lastavkännande ventilen så jag hoppas det sitter några "i vägen" dessa sitter på värsta tänkbara ställe så det kan resultera i att behöva göra nya 2av dom går längsmed hela bilen från huvudcylindern, så dom är inte roliga att byta om man behöver..[/quote]

Ok, är det så det fungerar? Ja, får ta en titt och kolla hur det ser ut. Finns det något annat sätt man kan "rädda" lastavkännaren på, typ smörja upp el liknande? Det svåra verkar vara att få den att röra sig, vet ju inte riktigt hur den ska röra sig heller. besiktningsgubben sa att den typ rostat fast eller nåt.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

den justerar bromskraften i förhållande till lasten, om du tittar på den ser du hur den är tänkt att röra sig..

GustafsLaguna

Post by GustafsLaguna »

Tony wrote:den justerar bromskraften i förhållande till lasten, om du tittar på den ser du hur den är tänkt att röra sig..
ok
Post Reply