Motorras kamrem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
wmdtka

Motorras kamrem

Post by wmdtka »

Hur omfattande skador blir det när kamremmen pajar?

Jag har en scenic 2.0 aut. -03 där generatorremmen av någon anledning "strimlats" och letat sig in till kamremmen så att den också har gått sönder.
Detta skedde i ca 120km/h. Det blev som att stänga av tändningen - ingen förvarning om att nått var på gång.

Bilen står nu på märkesverkstad 50 mil från mig och deras rekommendation är att byta motor istället för att renovera, båda alternativen verkar dyra i förhållande till värdet på bilen. Funderar på att bärga bilen hem (3600kr) och ge mig på det själv vilket verkar rimligt om det "bara" är ventiler som har gått sönder. Alternativ kan vara att sälja den som den är, verkar dock krånligt när den är så långt borta. Någon som har några tips?
Thomas Karlsson
matjo690

Post by matjo690 »

Billig medelväg kan ju vara att bärga hem bilen själv med hjälp av en kompis, ta loss toppen själv och lämna in själva toppen till en mindre verkstad som också kan montera ihop det. Garanterat halva priset mot märkesverkstaden...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
bo johansson

Post by bo johansson »

Har du minst en halvfösäkring på bilen och att den gått mindre än 10 alt 12 tusen mil ska du utnyttja din försäkring. Den förutsätter dock att du gjort första kamremsbyttet efter 5 år inkl bytet av generatorrem!
Hälsningar
Bo J
Bo Johansson
wmdtka

Post by wmdtka »

Det är kört med försäkringen, bilen har gått 15000mil.
Intressant dock, moderna bilar som passerat gränsen där försäkringen inte täcker kan bli kostsamt. Jag tror det dessutom är olika gränser i olika försäkringsbolag, har för mig att det är 8000 mil på min andra bilförsäkring (salus).
Den bilen har gått 16000mil och ska snart byta kamrem, kommer att byta ALLT som går att byta på den (kamrem balansaxelrem generatorrem tre spännare, två löphjul och vattenpump, dock inte generator, servopump och ACpump) Suck, det var enklare förr...
Thomas Karlsson
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

du kan inte försöka fixa en fräsch topp och kamremssats och själv åka dit o byta?

i bästa fall har ju inte blocket eller kolvarna tagit stryk.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
miwu

Post by miwu »

Jag rekommenderar, hämta hem bilen, låna ett bilsläpp (hoppas någon du känner har bil med drag). Undersök om någon på hemmaplan kan ta an den, kolla och jämför olika alternativa lösningar o priser. Bilen är så pass ny ändå. Sälj den kan också vara ett alternativ, låt inte hjärtat var med hela vägen, acceptera läget och ev bud. Lycka till!
Michael Wu

Renault Megane 1.4e 1999B (Facelift + paket)
wmdtka

Post by wmdtka »

Problemet ur världen, en mekaniker på verkstan där den står ringde och ville köpa bilen och så blev det. Gillade dock bilen, bra, hög sittkomfort, det förhöjda baksätet ger bra utsikt för barn. Rymmer mycket last för att vara en så liten bil. Men det har också varit den bil jag haft mest fel på dock inga allvarligare, mest bromsar, hjullager, styrleder.
Tack för alla tips
/thomas
Thomas Karlsson
Post Reply