Kokande R5:a

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

Kokande R5:a

Post by Dotoar »

Nu är tålamodet på gränsen. Det gäller alltså en R5 -77:a som jag bytt toppackning på. Anledningen till att den gick, gissar jag, var en defekt termostat som senare visade sig icke öppna. Nu är det hopskruvat, efterdraget och termostaten bytt och jag försöker få i kylvätska och lufta systemet enligt reparationshandboken. Likt förbannat kokar den i kylaren alldeles där påfyllningshålet är och inget vatten kommer ur luftningshålen på någon av slangarna. Jag har nypit åt där handboken anger och det är cirkulation vad jag kan märka. Vad göra?

//Fredrik

Edit: Och det luktar inte avgas i kylaren, så vi prickar av det också.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

1 -Expansionskärlet låsstaget och upphängt högt. Locket får ej vara tätslutande.
2 -Motor avstängd, låssa kylarlock och luftningsskruvar, ev. rensa bort smuts i hålen. lufta tills vätska flödar fritt utan luftinblandning.
3 -Starta motor. Fortfarande med expansionskärlet högt. Varmkör motor tills termostat och kylfläkt öppnat respektive startat.
4 - Låt svalna.
5 -Fyll på vätska i kärlet vid behov under proceduren.
6 -Återmontera

OBS! Väldigt viktigt att absolut inga läckor förekommer vid luftnipplar eller i kylare eftersom ingen automatisk avluftning sker i expansionskärlet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

Post by Dotoar »

Fast det är en sån där med glasburk som expansionskärl.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dotoar wrote:Fast det är en sån där med glasburk som expansionskärl.
gör bara som han säger..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Dotoar wrote:Fast det är en sån där med glasburk som expansionskärl.
Ja en sen då! gör som jag säger.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

Post by Dotoar »

Tony wrote:gör bara som han säger..
Men hur ska det gå till att få in flöde medelst en slang nedstoppad i en glasburk även om den är upphängd högt? Plocka ur slangen och trä på en tratt och fylla på eller?

Nåväl, jag kommer ändå inte åt bilen för tillfället. Liten update dock: Jag fick i kylvätska och lyckades lufta tidigare imorse för att därefter ta en provtur. Det verkade funka till en början men när jag provade den på landsvägen så började templampan lysa efter en stund, och mycket riktigt vällde expansionburken över.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

:lol: Du hoppa över den där " ta en provtur " och lufta på rätt sätt så funkar det :lol:
Post Reply