pulserande missljud i framvagn...**LÖST**

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

hedbyn

pulserande missljud i framvagn...**LÖST**

Post by hedbyn »

Hej, har nu ett missljud i framvagnen... Trodde först att det var bromsarna, men de är kollade... låter som något tar i/wobblar... Låter hela tiden när jag åker, i lägre hastighet hörs det tydligt som om något ligger emot, oavsett om jag kopplar ur eller vilken växel som är i. märks mer när jag svänger, oavsett håll. Tacksam för hjälp!

scenic -98

Lelle
Last edited by hedbyn on 26 Aug 2009, 19:01, edited 2 times in total.
Lennart Lindholm
hedbyn

Post by hedbyn »

Ljudet som hörs är pulserande o ökar i takt med farten... Kan hjullager låta så? drivaxlarna?

Lelle
Lennart Lindholm
miwu

Post by miwu »

Jag skulle lyfta upp framhjulen, läga i friläge, rulla lite på dem och lyssna. Kan vara vad som helst just nu. Det låter inte som hjullager, det brukar vara en malande ljud som kommer alltmer... men samtidigt så märks det när man svänger (kränger med bilen, både brukar normalt inte gå sönder samtidigt) drivaxeln, nja.., bromsar (kanske skeva skivor?).
Michael Wu

Renault Megane 1.4e 1999B (Facelift + paket)
hedbyn

Post by hedbyn »

Ska hissa upp bilen imorgon, själva ljudet hörs inte utifrån, de hörs bara i bilen. När jag svänger känns pulserandet i ratten, kör jag rakt fram hörs eller känns det inte lika mycket. Om det vore skeva bromsskivor borde det väl märkas när jag bromsar?

Lelle
Lennart Lindholm
hedbyn

Post by hedbyn »

Glöm det jag skrev tidigare, det kraftigare ljudet uppstår inte vid både höger/vänster sväng, utan vid högersväng. Det är lite malande hela tiden med pulserande ljud.

Ska nu hissa upp bilen o lyssna med stetoskop!

Lelle
Lennart Lindholm
hedbyn

Post by hedbyn »

Har nu kollat bilen.

Hör ingen märkbar skillnad på hjullagren, men däremot vänster yttre damask på drivaxel, känns som om det vore vacum i, den låter flopp när jag snurrar på hjulet. Damasken följer inte med lika smidigt som den på höger sida.

Även höger bakbroms ligger på... Hur åtgärda det?

Mvh: Lelle
Lennart Lindholm
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

hedbyn wrote:
Även höger bakbroms ligger på... Hur åtgärda det?

Mvh: Lelle
ta isär och renovera, gör det på bägge bakbromsarna, när du håller på..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Kan också vara bromsskölden som ligger imot skivan fram, och orsakar missljudet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
hedbyn

Post by hedbyn »

Ljudet hörs inte när bilen är upphissad o jag snurrar på hjulen(tom lyssnat med stetoskop). Verkar som ljudet uppstår under belastning,

Ska kolla bromssköldarna.

Lelle
Lennart Lindholm
hedbyn

Post by hedbyn »

Näää, nu låter den när jag svänger åt båda hållen, ljudet ändrar karaktär när jag kränger... Bromsskivor o belägg e nytt, bromssköldar fram finns inte på min bil... tycker även att ljudet övergår till ett mer "r-r-r-r-r" vid högre hastigheter. Börjar ge upp snart...

Godnatt!

Lelle
Lennart Lindholm
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Hjullager fram. Du hör inget med stetoskopet för du kan inte belasta det.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
hedbyn

Post by hedbyn »

Ok, hur tar jag reda på vilket hjullager som är trasigt, finns det nåt vettigt sätt att testa? när jag kränger bilen så är det svårt att avgöra... skulle nog behöva en hörapparat! :D

Lelle
Lennart Lindholm
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

brukar kunna gå att avgöra om man svänger, men ibland låter lagret hela tiden.. bästa är faktiskt att bytta bägge lagren eftersom dom gått lika långt, om det ena låter mer än det andra kan man fortfarande höra det andra om man bytt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
hedbyn

Post by hedbyn »

ska införskaffa ett par hjullager, nån som vet vilket moment det ska dras, eller e de bara o dra utav bara hvte?

Lelle
Lennart Lindholm
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Ta loss spindlarna och åk till en verkstad med dem. Det krävs hydralpress och monteringsdonarför att pressa i lagret i spindeln. När du sedan monterat allt på bilen drar du drivaxelmuttern, gärna med locktite, tills det smakar "sk*t" i käften.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply