Kortläsasre, startspärr
Moderator: Forumpolisen
Kortläsasre, startspärr
Stoppade i kortet, alla lampor tändes, tryckte på knappen, inget hände. Ut och in med kortet ett par gånger och sedan fungerade det. Spännande då jag var på väg till Gotland och skulle på färjan.. Samma sak då jag skulle av båten. kontaktade Volvo som konstaterade Felkod DF 057 dvs internt fel i kortläsaren. Fick gratis hyrbil av renault assistance. Bra där. Efter tre dgr hade delarna anlänt från fastlandet. Hämtade bilen. FELET KVARSTOD!!! Tillbaka m bilen. verkmästaren provade och svor högt att detta var inget bra. Dagen efter hittar dom inget fel på bilen.. Dom påstod sig ha bytt ett relä som styr startprocessen och detta bjöd dom på så inga papper levererades.
Felet återkom en gång dagen efter. Sedan har den fungerat perfekt i 3 dgr om jag låter kortet sitta i ett par sekunder innna jag startar.
Finns det en imobiliser också? Kan den krångla. Kan det vara kortet som åkt i backen ett par gånger som ger felindikation att kortläsaren skulle vara paj?
Felet återkom en gång dagen efter. Sedan har den fungerat perfekt i 3 dgr om jag låter kortet sitta i ett par sekunder innna jag startar.
Finns det en imobiliser också? Kan den krångla. Kan det vara kortet som åkt i backen ett par gånger som ger felindikation att kortläsaren skulle vara paj?
Anders Törner
Laguna 2.0T
Laguna 2.0T
Kan vara ett inriktningsfel av kortet internt i kortläsaren, då brukar startmotorn gå sålänge man håller knappen inne. Prova med att dra kortet lite utåt mot spärren då du ger startimpuls på knappen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jag kanske var otydlig, men kortläsaren byttes av Volvo på Gotland, så den bör det inte vara några problem med.
Det är en Laguna 2.0 T utan handsfreekort. -04.
Nu har bilen fungerat i 4 dgr utan problem. om jag sätter i kortet och väntar ett par sekunder innan jag startar så verkar det som om den hinner med allt den skall göra..
Det är en Laguna 2.0 T utan handsfreekort. -04.
Nu har bilen fungerat i 4 dgr utan problem. om jag sätter i kortet och väntar ett par sekunder innan jag startar så verkar det som om den hinner med allt den skall göra..
Anders Törner
Laguna 2.0T
Laguna 2.0T
Kan meddela att det finns två typer av batteri i kortet. det ena, som kan bytas, eller om det är två, är till för att öppna dörrarna, sedan finns det tydligen ett internt batteri som laddas upp då kortet sitter i...
Nu har bilen krånglat igen, men volvo hittar inget fel! Det troliga är att det är fel på någon av kontakterna vid kopplingen eller växelspaken som inte ger klartecken till startknappen... hmm
Nu har bilen krånglat igen, men volvo hittar inget fel! Det troliga är att det är fel på någon av kontakterna vid kopplingen eller växelspaken som inte ger klartecken till startknappen... hmm
Anders Törner
Laguna 2.0T
Laguna 2.0T
ja det är 2 batterier om man har handsfree låsning.,. men har fortfarande inget med att starta bilen...Jurlan wrote:Kan meddela att det finns två typer av batteri i kortet. det ena, som kan bytas, eller om det är två, är till för att öppna dörrarna, sedan finns det tydligen ett internt batteri som laddas upp då kortet sitter i...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ok, jag har inte handsfree och mekanikern hävdar att det finns ett batteri utöver "öppnadörrarnabatteriet" även i icke handsfreekortet. Skitsamma. Hatar att ha en bil som jag inte kan lita på om den startar. Och ingen bilhandlare verkar överväldigad över att byta in en Laguna 2.0 T, trots 17" fälgar..
Anders Törner
Laguna 2.0T
Laguna 2.0T