Bilen "låser" sig själv vid körning och öppning av

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Bilen "låser" sig själv vid körning och öppning av

Post by Luke »

Helt plötsligt, utan vad jag vet känd anledning, har min Renault Megane börjat låsa sig själv.

Egentligen låser den sig inte men det är exakt samma ljud som när man låser eller låser upp med knappen på nyckeln. Det verkar som det händer i alla dörrar.

Det sker några sekunder när bilen åkt iväg, då helt plötsligt låter det som om jag låser/låser upp bilen, men bara en gång, och jag kan fortfarande öppna dörren. Sen när jag stannar och öppnar dörren låter samma sak. Men om jag sen stänger dörren och öppnar den igen så händer inget. Det sätter inte igång igen förrän jag åker iväg med bilen då det hela upprepas någon sekund efter start och vid öppning av dörr.

Mycket tacksam för hjälp!
Lucas Kling, Karlstad.
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

låter som glapp, t.ex. kabelskav i dörren eller liknande.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Tryck på låsknappen i ca 3 sekunder (du hör ett pip) så slutar det..om du har tur :D Står i bruxen, säkerhets funktion för "VILDA" städer.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

precis det är en säkerhetsanordning som renault satt in i bilen,kan kopplas in,ut med en knapp som du håller in för aktivera,avaktivera.
John Ignell Enviken
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Post by Luke »

Tack för era förslag!

Det fungerade! Stort tack för hjälpen!
Lucas Kling, Karlstad.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det är ett överfallskydd, rätt bra funktion faktiskt att ha aktiverad. Förhindrar att obehörig "hulligan" stjäl något ur bagaget eller kidnappar tex ett barn från baksätet när man sitter i någon bilkö.
Fast här i Ålem har vi inga bilköer och hulliganerna är oftast de som kör :lol: 8) Men jag har funktionen aktiverad iallafall, ibland är man ju i storstan'.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Dennis wrote:Det är ett överfallskydd, rätt bra funktion faktiskt att ha aktiverad. Förhindrar att obehörig "hulligan" stjäl något ur bagaget eller kidnappar tex ett barn från baksätet när man sitter i någon bilkö.
Fast här i Ålem har vi inga bilköer och hulliganerna är oftast de som kör :lol: 8) Men jag har funktionen aktiverad iallafall, ibland är man ju i storstan'.
Haha ja du är väl i timmernabben å hälsar på tony då kanske det är bra att ha den funktionen inkopplad...mohahaha
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

mange wrote:
Dennis wrote:Det är ett överfallskydd, rätt bra funktion faktiskt att ha aktiverad. Förhindrar att obehörig "hulligan" stjäl något ur bagaget eller kidnappar tex ett barn från baksätet när man sitter i någon bilkö.
Fast här i Ålem har vi inga bilköer och hulliganerna är oftast de som kör :lol: 8) Men jag har funktionen aktiverad iallafall, ibland är man ju i storstan'.
Haha ja du är väl i timmernabben å hälsar på tony då kanske det är bra att ha den funktionen inkopplad...mohahaha
Timmernabben ja hua! knappt man vågar sig dit :lol: hihi
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply