Automatlåderas Scénic -04

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
BorgSquirrel
Posts: 23
Joined: 31 Mar 2004, 21:10
Location: Sweden
Contact:

Automatlåderas Scénic -04

Post by BorgSquirrel »

När jag körde idag så smällde det bara till och jag kände en förändring i "balansen" mellan pedal och vad som hände med farten, lite ryckningar, servicelampan lyste upp och efter några sekunder kom "Check Gearbox"-meddelandet. Jag stannade vid kanten, stängde av, startade upp igen efter att ha funderat och insett att inga andra missljud hörts till jag stannade. Meddelandet är då borta och jag väljer att rulla försiktigt till ett bättre ställe utan problem. Försöker då byta växel med manuella läget och det går bra, inga missljud. Har nu kört den till verkstan och lämnat den utanför och jag kunde använda alla 4 växlarna på väg dit, inga missljud, inga meddelanden.

Någon som vet vad det kan vara? Jag har googlat på "Check gearbox" +renault och jag verkar inte vara ensam om att ha upplevt samma, verkar var lite återkommande med problem med automaten och någon jag såg sa att det varit 4 återkallningar på den som satt i hans bil (-06), inget sådan här vad jag vet? Skulle vilja veta lite om det är ett vanligt fel, vad det är och hur pank jag kan bli över det hela. Den har gått c:a 12000 mil och jag ber en bön för att det är 11998 och inte 12120... har inte kollat. Motorskadan upphör vid 12000... :(

Fantastisk bil, motorras vid 6000mil, drar vänster, äter däck... :evil:
Bengt Bergholm
Linköping
Post Reply