Mégane Coupé 1.6 16v 1999 fas2 "Ärtan"-kmfdm

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Hade också en sån "bra att veta" (vänster drivaxeldamask) från den senaste besiktningen från innan jag köpte min megane.
Det var också klämman som hade gett sig.
Jag satte dit två rostfria klämmor från biltema samt fyllde ut med fett.
Ett enkelt jobb men drivaxelfett är något otroligt kladdigt. :wink:
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Mr. Pink wrote:Hade också en sån "bra att veta" (vänster drivaxeldamask) från den senaste besiktningen från innan jag köpte min megane.
Det var också klämman som hade gett sig.
Jag satte dit två rostfria klämmor från biltema samt fyllde ut med fett.
Ett enkelt jobb men drivaxelfett är något otroligt kladdigt. :wink:
Ja, sånt kladd-jobb överlåter jag gärna till nån annan. Åker inte till nån hall å gör det själv, även om jag säkert skulle greja det. Inte förvånad att det snart skulle hända på höger sida, då det redan hänt på vänster sida å blivit åtgärdat. Rostfria klämmor från Biltema? Tror det var vanlig universalklamma jag köpte sist. Den har hållit bra hittills.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

kmfdm wrote:Godkänd besiktning :!:
:( Men klamman på höger drivknutsdamask håller på att släppa, så det skall åtgärdas 10 september...Klammorna verkar vara en svag länk. Tycker dom borde vara lite kraftigare å hålla lite längre - men allt rostar förr eller senare när bilen går året runt.
Det är en vanlig sjuka på nyare Renault'er. Klämmorna är gjorda i rostfritt, men rostfritt spricker lättare än olegerat. Min bror hade detta problem på sin Laguna. Tryckte in en tub drivaxelfett och satte dit en klämma till R18, som såg ut som en jättelik nyckelring som var galvad. Dessa klämmorna litar jag mest på, reält gods som varken rostar sönder eller spricker.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Johan wrote:
kmfdm wrote:Godkänd besiktning :!:
:( Men klamman på höger drivknutsdamask håller på att släppa, så det skall åtgärdas 10 september...Klammorna verkar vara en svag länk. Tycker dom borde vara lite kraftigare å hålla lite längre - men allt rostar förr eller senare när bilen går året runt.
Det är en vanlig sjuka på nyare Renault'er. Klämmorna är gjorda i rostfritt, men rostfritt spricker lättare än olegerat. Min bror hade detta problem på sin Laguna. Tryckte in en tub drivaxelfett och satte dit en klämma till R18, som såg ut som en jättelik nyckelring som var galvad. Dessa klämmorna litar jag mest på, reält gods som varken rostar sönder eller spricker.
Får kolla i mina gömmor. Har nån repsats med damask, fett å klamma som skall passa. Minns ej diametern på klamman, får väl köpa några stycken om jag inte hittar igen rep-satsen. Förgyllda klämmor kanske vore nåt för rosten i Göteborg att bita i :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Image

Har varit på min årliga konditionskontroll hos Svensk Bilprovning. Det gick väl i och för sig bra för mig, men matte var inte så pigg och alert. Tur att det inte var hon som skulle besiktas :lol:
Gillar inte närgångna besiktningsmän. Snubben som undersökte mig nu var nog en övervintrad hårdrockare. Han frågade om allt var original, och vad matte använde mig till :shock:
Ja, det var nu som matte upptäckte att min klamma till höger drivknutsdamask nog hade släppt och jag hade geggat ner min fälg. Hon åkte raka vägen från besiktningen å beställde tid för att åtgärda det.
Ja, jag gick igenom besiktningen. Inga anmärkningar, bara en bra att veta punkt som just rörde klamman till damasken.
Det blir säkert bra.

:D Som plåster på såren skall jag få lite lättare att andas, har matte lovat.
Nåt öppet under huven som matchar min lack 8)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Igår fick jag min klamma som släppt på vänster drivknutsdamask ersatt med en ny. Matte betalade glatt notan på 308 kr. Det var det värt! Och jag mår mycket bättre :) Fast jag tycker att hon kan ge mig ett litet bad, och se över mina delar under motorhuven så att jag är ren å fin lagom till ingreppet den 20 september.

Igår slog min mätare om från 99999 till 100000. Nu har vi kört nästan 5000 mil tillsammans.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Image

Lite snygga reklamdekaler har jag fått på vardera dörrsida. Det fanns bara svart och silver, men det gör kanske inget? Mina andra är vita...

Image

Såhär ser jag ut under huven. Allt är original. Blodiga 110 hk :twisted: På torsdag skall jag få lättare att andas, och den stora svarta plastburken som hämmar mina andetag skall väck. Den skall ersättas av ett öppet luftfilter från Green Cotton. Kan bli intressant. Undrar om matte märker nån skillnad? Kanske hon låter bli stereon i en månad, bara för att höra mig mullra lite extra :lol:
Har hört att det skall vara viktigt att skärma av luftfiltret från värme, så matte får se till att dom fixar det med.

Åh, äntligen badade matte mig idag. Gött med lite avfettning och att bli av med flugkadavren jag haft i munnen :!:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Sicken otur, det blir inget roligt med bilen imorgon. Får vänta till nästa leverans från Franrike för att få luftfilter mm. Så om några veckor...Det funkar tydligen bra även utan avskärmning för värme, men om man vill ha ut mera effekt så är det att rekommendera att man skärmar av. Får se vad det blir för roligt. Bara öppet luftfilter + arbete (inget specialarbete med avskärmning mot värme mm, siliconslang etc) går på ca 1500 kr. Vill man ha special-special kostar det lite mera. Vad vill matte? Vad vill Ärtan? Specialbeställa gröna siliconslangar :lol: 8) Eller duger det med blå? Eller bara nöja sig med standardkit?
Siliconslangar var ju billiga :shock:
Killen som bygger visade mig sin saab, och den hade väl lite bättre förutsättningar för att göra en naturlig avskärmning mot värmen än det är under Ärtans huv. Snyggt var det i alla fall.
Får se vad det blir...å vad Ärtan vill ha.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

visst skulle det vara snyggt med gröna silikonslangar :D du för prova att fixa lite själv så blir det inte så dyrt. alla är vi barn ibörgan så efter ett tag så blir du nog en fena på att meka. 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:visst skulle det vara snyggt med gröna silikonslangar :D du för prova att fixa lite själv så blir det inte så dyrt. alla är vi barn ibörgan så efter ett tag så blir du nog en fena på att meka. 8)
Finns en solklar regel: Om du inte vet vad du gör, gör det inte. Bättre att jobba över och låta dem som kan å vet göra jobbet (VITT!)
Ärtan skall vara förskonad från såna galna projekt: Matte leker inte learning by doing med henne :? Hade jag en gammal skorv som jag inte var så rädd om kanske meka själv vore kul, men man skall ha plats åxxå.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

med sunt förnuft och vett att fråga när man inte vet så kommer man långt 8) Men kan hålla med om att det kanske inte är så bra att börja med den bil man skall frakta baken med varje dag :D skaffa dig plats och köp en gammal skorv :lol:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Har insett att tid är pengar, och det är en bättre investering att köpa något som nån annan kastat bort tid, möda, svett å pengar på. Det blir inga "life-time-projekt" här. En mormor till Ärtan vore visserligen trevligt :lol:

Nu börjar jag tappa hoppet om att hitta ett kablage från Pioneer som verkligen passar till rattfjärren! Har testat 3 st nu, och inget vill funka! Att sträcka sig 20 cm å byta låt är ju i och för sig bra motion, men det blir ett försök till innan jag köper fjärrkontroll å sätter fast på ratten.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Djet
Posts: 79
Joined: 17 Feb 2006, 16:50
Location: Hudiksvall

Post by Djet »

Om du har IP-buss på din Pioneer borde du kunna använda ett "lådda" som heter
CA-D-PI.181. Den funkar som interface för både display och rattfjärr.

Jag skaffade en sån tillsammans med en Pioneer DEH-P40MP till min Laguna -99 i våras och det fungerar alldeles utmärkt. :)
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Djet wrote:Om du har IP-buss på din Pioneer borde du kunna använda ett "lådda" som heter
CA-D-PI.181. Den funkar som interface för både display och rattfjärr.

Jag skaffade en sån tillsammans med en Pioneer DEH-P40MP till min Laguna -99 i våras och det fungerar alldeles utmärkt. :)
Jag har en Pioneer DEH-P65BT. Skall skriva ner info du gav och kolla. Företaget i GBG har varit i kontakt med Pioneer flera ggr, och min misstanke är att det KAN vara att min Mégane Coupé är en fas2, fast dom tror att det är en fas1. Påtalade det nu sist. Lite dumt att uppgradera å facelifta en modell mitt i ett år, det är ju som gjort för att ställa till det...säkerligen är det inte bara utseendet som skiljer fas1 och fas2 åt, utan även kablage å kabelmattor både här å där.
Tycker att det borde finnas en universal-universal kabel som skulle funka.
Jag hoppas! Tack för info!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Djet
Posts: 79
Joined: 17 Feb 2006, 16:50
Location: Hudiksvall

Post by Djet »

Kolla på den här bladet:
http://www.pioneer.se/files/pdf/Car_dis ... aptors.pdf

Om du har en senare variant borde det väl vara med Tuner-list radio och då ska tydligen adaptern CA-D-PI.180 fungera.

De Pioneer produkter som det står att det fungerar med stämmer inte. Listan är inte uppdaterad. Jag ringde och frågade när jag skulle köpa och fick till svar det fungerar med alla som har IP-buss.
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
Post Reply