Det var också klämman som hade gett sig.
Jag satte dit två rostfria klämmor från biltema samt fyllde ut med fett.
Ett enkelt jobb men drivaxelfett är något otroligt kladdigt.
Moderator: Forumpolisen
Ja, sånt kladd-jobb överlåter jag gärna till nån annan. Åker inte till nån hall å gör det själv, även om jag säkert skulle greja det. Inte förvånad att det snart skulle hända på höger sida, då det redan hänt på vänster sida å blivit åtgärdat. Rostfria klämmor från Biltema? Tror det var vanlig universalklamma jag köpte sist. Den har hållit bra hittills.Mr. Pink wrote:Hade också en sån "bra att veta" (vänster drivaxeldamask) från den senaste besiktningen från innan jag köpte min megane.
Det var också klämman som hade gett sig.
Jag satte dit två rostfria klämmor från biltema samt fyllde ut med fett.
Ett enkelt jobb men drivaxelfett är något otroligt kladdigt.
Det är en vanlig sjuka på nyare Renault'er. Klämmorna är gjorda i rostfritt, men rostfritt spricker lättare än olegerat. Min bror hade detta problem på sin Laguna. Tryckte in en tub drivaxelfett och satte dit en klämma till R18, som såg ut som en jättelik nyckelring som var galvad. Dessa klämmorna litar jag mest på, reält gods som varken rostar sönder eller spricker.kmfdm wrote:Godkänd besiktning![]()
Men klamman på höger drivknutsdamask håller på att släppa, så det skall åtgärdas 10 september...Klammorna verkar vara en svag länk. Tycker dom borde vara lite kraftigare å hålla lite längre - men allt rostar förr eller senare när bilen går året runt.
Får kolla i mina gömmor. Har nån repsats med damask, fett å klamma som skall passa. Minns ej diametern på klamman, får väl köpa några stycken om jag inte hittar igen rep-satsen. Förgyllda klämmor kanske vore nåt för rosten i Göteborg att bita iJohan wrote:Det är en vanlig sjuka på nyare Renault'er. Klämmorna är gjorda i rostfritt, men rostfritt spricker lättare än olegerat. Min bror hade detta problem på sin Laguna. Tryckte in en tub drivaxelfett och satte dit en klämma till R18, som såg ut som en jättelik nyckelring som var galvad. Dessa klämmorna litar jag mest på, reält gods som varken rostar sönder eller spricker.kmfdm wrote:Godkänd besiktning![]()
Men klamman på höger drivknutsdamask håller på att släppa, så det skall åtgärdas 10 september...Klammorna verkar vara en svag länk. Tycker dom borde vara lite kraftigare å hålla lite längre - men allt rostar förr eller senare när bilen går året runt.

Finns en solklar regel: Om du inte vet vad du gör, gör det inte. Bättre att jobba över och låta dem som kan å vet göra jobbet (VITT!)mange wrote:visst skulle det vara snyggt med gröna silikonslangardu för prova att fixa lite själv så blir det inte så dyrt. alla är vi barn ibörgan så efter ett tag så blir du nog en fena på att meka.

Jag har en Pioneer DEH-P65BT. Skall skriva ner info du gav och kolla. Företaget i GBG har varit i kontakt med Pioneer flera ggr, och min misstanke är att det KAN vara att min Mégane Coupé är en fas2, fast dom tror att det är en fas1. Påtalade det nu sist. Lite dumt att uppgradera å facelifta en modell mitt i ett år, det är ju som gjort för att ställa till det...säkerligen är det inte bara utseendet som skiljer fas1 och fas2 åt, utan även kablage å kabelmattor både här å där.Djet wrote:Om du har IP-buss på din Pioneer borde du kunna använda ett "lådda" som heter
CA-D-PI.181. Den funkar som interface för både display och rattfjärr.
Jag skaffade en sån tillsammans med en Pioneer DEH-P40MP till min Laguna -99 i våras och det fungerar alldeles utmärkt.