Alpine 310 1600VF (VE)
Moderator: Forumpolisen
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
Så har det blivit lite gjort i kväll också.
Så skönt att inget kuggkross hade letat sig in till övrig drevsats. nu behövde man ju inte plundra ngn vxl utan bara plocka lite lösa delar:-)

Jag älskar Renault's jättemecano!! 5'n drevsats till R18 vxl 395 till vänster och Alpine's vxl 365 till höger. Då plockar jag ihop växelförare och ingreppsdrev nr. 1 från alpine. Nr.2 r18 fast bönorna från alpine. Synkring ock drev från R18. Och allt passar!! Som ni ser så blir primären 36 kugg och sekundären 31, Skaplig sänkning av motorvarvet och ökad toppfart

Nu ligger de delar som ska anvvändas i mitten och de överblivna delarna från R18 till vänster och Alpine till höger.

Så skönt att inget kuggkross hade letat sig in till övrig drevsats. nu behövde man ju inte plundra ngn vxl utan bara plocka lite lösa delar:-)

Jag älskar Renault's jättemecano!! 5'n drevsats till R18 vxl 395 till vänster och Alpine's vxl 365 till höger. Då plockar jag ihop växelförare och ingreppsdrev nr. 1 från alpine. Nr.2 r18 fast bönorna från alpine. Synkring ock drev från R18. Och allt passar!! Som ni ser så blir primären 36 kugg och sekundären 31, Skaplig sänkning av motorvarvet och ökad toppfart


Nu ligger de delar som ska anvvändas i mitten och de överblivna delarna från R18 till vänster och Alpine till höger.

Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
Original montering eller
Man har ju hört skrönor om bilarbetare i frankrike på 70talet.
Är nog inga skrönor, testat
Ujj va bra montaget gick




Man har ju hört skrönor om bilarbetare i frankrike på 70talet.
Är nog inga skrönor, testat




Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
Växellåda justerad och slutmonterad. Har också passat på att bytta packboxar på alla genomföringar så nu ska den förhoppningsvis vara tät.
Nu när hela drivlinan är ur samt även nedre delen av hjulupphägningen så ska jag byta ut lite av balkarna som är rostiga.
Nu när hela drivlinan är ur samt även nedre delen av hjulupphägningen så ska jag byta ut lite av balkarna som är rostiga.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
oj här jobbas det! lite vin är väl bra
går lättare då 


Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
Det är inte vin, det är ATF 

Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis

Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
Rostlagning nu. Byte nedre längsgående balk bak, tillika nedre bärarmsinfästning.
Suck så tråkigt innan man satt kapen i det, sen när man skapar och ser det friska växa fram är det rätt ok.
Kändes som det inte blir av sedan då drivlinan är på plats igen.
Suck så tråkigt innan man satt kapen i det, sen när man skapar och ser det friska växa fram är det rätt ok.
Kändes som det inte blir av sedan då drivlinan är på plats igen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
En lyckad dag med mycket gjort trots div motgångar och full arbetsdag med kundbilar.
-Rostlagning klart
-Montering växellåda
-Montering motor
-Ofrivillig renovering av en inre drivknut
- Montering bärarmar drivaxlar och spindlar.














-Rostlagning klart
-Montering växellåda
-Montering motor
-Ofrivillig renovering av en inre drivknut
- Montering bärarmar drivaxlar och spindlar.














Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
Ja i denna uppdatering så borde allt vara provkört och klart. Provkört är det men inte klart. Så länge som man hade gaspådrag på 5'n så var allt frid och fröjd men när man släppte så hoppa den ur??. Nu började det kännas lite brottom för på lördag är det konbana på Västerviks flygfält. Igår, torsdag hjälpte Tony mig med att ta ur drivlinan igen, så jag ännu en gång kunde disikera växellådan. Jag var tvungen att fixa ett vattenpump och kamremsbyte på en Meg. under dagen också!!
Efter lite mätande på växelförarens spel så kunde konstateras att den var sliten med på följd att när det blev retarderande kraft på 5'n drev så för mådde inte växelföraren att hålla igreppsringen i läge. Kollade med diverse andra växelförare som jag hade liggandes från Gordini / 17TS och 18 lådor om det var något som var hyfsat likt så man kunde modifiera det så det passade men... Negativt
Snilleblixt dök upp i skallen om att chimsa ut hela drevsatsen motsvarande slitaget och chimsbrickor började letas
Drog ihop allt igen och monterade tillbaka drivlinan, fyllde vätskor och provstartade på lyften igår kväll, verkade ok
Provkörning i morse och allt ok
Nu hoppas vi på torr asfalt på Västerviks flygfält i morgon, för vansinnes vad hala R-däcken är i regnvädret vi har idag
Efter lite mätande på växelförarens spel så kunde konstateras att den var sliten med på följd att när det blev retarderande kraft på 5'n drev så för mådde inte växelföraren att hålla igreppsringen i läge. Kollade med diverse andra växelförare som jag hade liggandes från Gordini / 17TS och 18 lådor om det var något som var hyfsat likt så man kunde modifiera det så det passade men... Negativt

Snilleblixt dök upp i skallen om att chimsa ut hela drevsatsen motsvarande slitaget och chimsbrickor började letas


Provkörning i morse och allt ok

Nu hoppas vi på torr asfalt på Västerviks flygfält i morgon, för vansinnes vad hala R-däcken är i regnvädret vi har idag

Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Dennis
Så bra att det funkade att göra så..



Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Tokmek inf. sportbilsdagen.se
Ja! Tack för hjälpen
Du smet ju som ryk o dra efter lunchen 


Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Tokmek inf. sportbilsdagen.se
Haha jo jag var tvungen att åka och fixa mat här hemma, annars hade jag gärna hjälpt till att stoppa i allt igen. så lätt skruvat..Dennis wrote:Ja! Tack för hjälpenDu smet ju som ryk o dra efter lunchen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Alpine 310 1600VF (VE) Tokmek inf. sportbilsdagen.se
Bra jobbat!
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Re: Alpine 310 1600VF (VE) Tokmek inf. sportbilsdagen.se
MYCKET nöjd efter lördagens körning med http://www.rabiatmotor.com/ på deras konbana. Torr asfalt trots regnande på vägen dit och sedan blev det riktigt gutt väder med sol.
Inte en enda bild tog jag utan hoppas på att det dyker upp på deras hemsida.
Klart godtjända tider också med tanke på att det är 40årig ingenjörskonst hopsnikrat i ett "garage" i Dieppe. Brukar kalla den för "En proffesionellt byggd kitcar" Motor / låda Renault, chassie / kaross Alpine, och övrigt hop-plocke-delar från Simca och Peugeout's hyllor.
Bara ett fordon hade lägre effekt, en 4hjuling med slicks och 55hk
Han spöade skiten ur allt
Tror ni Henke grabben var avundsjuk!!
En stämningsbild från Mc d uteservering i Västervik.

Som ni ser så har det blivit en komforttabel långåka vagn men lågt varv vid marchfart.
3500rpm 160Kh/h

4000rpm 180Km/h

Inte en enda bild tog jag utan hoppas på att det dyker upp på deras hemsida.
Klart godtjända tider också med tanke på att det är 40årig ingenjörskonst hopsnikrat i ett "garage" i Dieppe. Brukar kalla den för "En proffesionellt byggd kitcar" Motor / låda Renault, chassie / kaross Alpine, och övrigt hop-plocke-delar från Simca och Peugeout's hyllor.
Bara ett fordon hade lägre effekt, en 4hjuling med slicks och 55hk


En stämningsbild från Mc d uteservering i Västervik.

Som ni ser så har det blivit en komforttabel långåka vagn men lågt varv vid marchfart.
3500rpm 160Kh/h

4000rpm 180Km/h

Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Alpine 310 1600VF (VE)
Bild snodd från Christer Hultbergs fb från konbanan i lördags. Jätte nöjd med tiden och kontrollanten sa att en del av de tiderna som var snabbare var tider som satts på varv som portar missats.
Mitt första och sämsta varv var 1.27 ngt tingen men då snurrade jag 360 grader och var tvungen att starta motorn på nytt efter kärringstopp.. Mitt bästa 1.17,91 bara 8 hundradelar efter Lambo Gallardo -07
http://www.rabiatmotor.com/

Mitt första och sämsta varv var 1.27 ngt tingen men då snurrade jag 360 grader och var tvungen att starta motorn på nytt efter kärringstopp.. Mitt bästa 1.17,91 bara 8 hundradelar efter Lambo Gallardo -07
http://www.rabiatmotor.com/

Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem