R4 Laban-1973-lill_sankan

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Uppdatering 2008-09-20:

Hej! Idag så har det jobbats en del på Renaulten. Började med att återigen försöka få igång bilen. Monterade nya brytarspetsar, ny rotor, ny kondensator och nytt fördelarlock. Till detta fanns ju nya tändstift som jag bytte för ett litet tag sen. Men suck... Inte antydan till att gå igång. Bara stod och malde på startmotorn trots försök med startgas osv. Vid kontroll av gnista så fanns en gnista dock inte jättestark. Börjar verkligen fundera på varför han inte tänder till, det är inte ens nära. Kan det vara tändspolen eller vad har ni för tips? Vill så gärna ha igång bilen bara.

Efter misslyckade startförsök gav jag mig på att byta avgassystemet istället. Det gick väldigt lätt och smidigt. Fick inte den typen av rör som ska sluta bakom bilen utan som det var i övriga världen med slutröret precis framför vänster bakhjul. Hoppas inte det blir något gnäll om detta på besiktningen.

Här kommer lite bilder från bytet:

Från grenröret till den enda ljuddämparen.
Image

Ljuddämparen uppe i vänster framskärm. Sen rör ner under vänster tröskel. Såg först ut som att däcket skulle ta i röret vid fullt styrutslag men det gjorde det inte som tur var! :wink:
Image

Röret upphängt under vänster tröskel. Sportigt! :lol:
Image
MVH Johan S.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Hej igen

Du lär få problem med SBP med det röret om du får igång bilen...
Tror fortfarande att tändningen "står fel" pekar rotorn på tändläge för cyl 1 i fördelaren samtidigt som markeringen på svänghjulet ligget ca 1 cm före pilen? Tänk på åt vilket håll motorn roterar, har du prövat med startgas?
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Uppdatering 2008-09-21:

Idag var det på'et igen bara! Dagen började med att återigen kolla så att tändningen stod rätt på Kjellins inrådan. Det gjorde den. Tändkablarna satt i rätt följd osv. Provade återigen att starta bilen men ingenting hände. Sedan duschade farsan i en halv flaska startgas medan jag drog på startmotorn och helt plötsligt tände han till lite! Aha då är det inte tändningen det är fel på trots allt tänkte vi. Bensin kom ju fram till bilen också så det verkade konstigt. Verkade som att bensinen var gammal och att den var för dålig för att kunna starta på. Tankade upp en dunk med ny och fräsch bensin och körde igång igen, med startgas och full choke. Bilen gick igång! Äntligen! Stod en bra stund och gasade så att den inte skulle dö. Sedan fyllde jag i glykol i kylsystemet. En stund senare blev riktigt sugen på att ta en provtur med bilen trots avsaknad av bromsar och att den höll på att dö om man inte gasade fullt. Sagt och gjort, körde runt kvarteret, det var ingen höjdare, den gick som en påse nötter, bluddrade och gick verkligen orent. Men det var skönt att konstatera att koppling och växellåda funkade fint. Och skönt att äntligen ha fått igång bilen igen. Har testat flera gånger innan med startgas så trodde inte det skulle hjälpa men det gjorde det visst :-)

Men som sagt, skönt att äntligen fått igång bilen nu. Nu får man väl försöka köra upp den gamla bensinen och kanske justera tändningen lite så kanske man kan få fason på gången!

Efter detta gav jag mig på att börja byta bromsar.
Gick jättebra till en början tills jag upptäckte att dom nya bromsklotsarna skiljde sig på en liten detalj mot dom gamla. Hålet där en "justerarm" (rödmarkerade) ska sitta var för litet på dom nya klotsarna. Fick borra upp hålet men på dom gamla fanns även en kona på baksidan, det lyckades jag inte fixa till idag vilket medförde lite problem men det kanske löser sig nästa helg. I övrigt gick det bra ända tills myggen började äta upp mig på kvällen.

Image

Btw tack för all hjälp och uppmuntran! Ännu roligare att pilla med bilen då!

Sen kan jag passa på att fråga en annan sak! Det finns ju två grejer som håller nere fördelarlocket som man klämmer på. Det som i sin tur håller dom, en liten hållare, en sån lyckades jag sprätta iväg när jag bytte kondensator på bilen. Är det någon som har en sådan över?
MVH Johan S.
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Så klart dyker det upp rätt avgas när du väl har monterat fel...

http://www.tradera.com/Renault_4L_1961_ ... n-73495020
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Magnus Bjelk wrote:Så klart dyker det upp rätt avgas när du väl har monterat fel...

http://www.tradera.com/Renault_4L_1961_ ... n-73495020
Det är ju typiskt! Men tack för tipset! Man kanske får ropa hem dom där, blir väl jättedyrt med bussgods bara.
MVH Johan S.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Delar R 4

Post by h.kjellin »

Det finns faktiskt en hel del till R 4 att beställa från vanliga levarantörer typ Mekonomen både plåt och avgas.
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Re: Delar R 4

Post by lill_sankan »

h.kjellin wrote:Det finns faktiskt en hel del till R 4 att beställa från vanliga levarantörer typ Mekonomen både plåt och avgas.
Jo jag kollade ju med dom men dom lyckades inte få hem rätt grejer. Fick ju hem det röret jag monterat på bilen nu fast jag bad om det som finns på tradera-auktionen.
MVH Johan S.
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Magnus Bjelk wrote:Så klart dyker det upp rätt avgas när du väl har monterat fel...

http://www.tradera.com/Renault_4L_1961_ ... n-73495020
Tycker dock inte att det ser ut att vara rätt rör. Får inte ihop hur det skulle passa på min bil.
MVH Johan S.
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Det nedersta röret motsvarar det som du har liggande under tröskeln, fast det svänger in under bilen på slutet (till höger i bild)
Det andra röret ligger på andra hållet, så att slutet som skall komma ut under kofångare ligger till vänster bild...
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Magnus Bjelk wrote:Det nedersta röret motsvarar det som du har liggande under tröskeln, fast det svänger in under bilen på slutet (till höger i bild)
Det andra röret ligger på andra hållet, så att slutet som skall komma ut under kofångare ligger till vänster bild...
Känns bara som att det blir alldeles för långt om man sätter ihop dom två rören? Men jag är med på hur du menar. Ser heller inte ut som att det första röret är expanderat längst ut så man kan trycka i det andra i?
MVH Johan S.
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Uppdatering 2008-10-05:

Hej. Igår höll jag på lite med bilen igen. Monterade ihop bromsarna ifram med nya backar osv. Fick även igång bilen igen och tankade i ytterligare 10 liter bensin och och rengöring för förgasarmotorer. Nu går den starta lätt och på tomgång och stillastående varvande går den inte dåligt. Ett litet steg framåt iaf. Dock så fick jag lite problem när jag skulle ut och åka. Dels håller bilen inte tomgången. Dels så går den inte rent. Stillastående när man varvar tycker jag den går rent och låter bra men som sagt inte när man kör iväg. Det är som att den är kvävd, inte vill släppa ut kraften helt och hållet. Även bromsarna var lite problem med. Man måste pumpa flera gånger för att få tryck och kunna bromsa då tog dom däremot riktigt bra. Har fyllt på bromsvätska osv. Men efter varje gång man pumpat upp tryck så går det en minut så måste man göra samma sak. Nån idé om hur jag kan få ordning på nåt av detta? Kan även tillägga att jag konstaterade att termostaten var sönder så tänkte köra utan den tills det övriga är fixat.
MVH Johan S.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

- Om tändningen nu står rätt... kolla centrifulagvikterna i botten av strömfördelaren de kan kärva (CRC 5-56). Om du har en tändningsinställninsglampa är det lät att kolla om förtändningen ökar markant när du varvar upp.
- Huvudbromscylidern läcker förmodligen om du måste pumpa upp tryck
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

h.kjellin wrote:- Om tändningen nu står rätt... kolla centrifulagvikterna i botten av strömfördelaren de kan kärva (CRC 5-56). Om du har en tändningsinställninsglampa är det lät att kolla om förtändningen ökar markant när du varvar upp.
- Huvudbromscylidern läcker förmodligen om du måste pumpa upp tryck
Tjena Kjellin! Centrifugalvikterna säger du. Aldrig hört talas om, men får kolla upp det då. Någon tändinställningslampa har jag ju tyvärr inte. På tidigare ägare lät det ju som att förgasaren var problemet. Men jag vet inte, inte tillräckligt mycket kunskap för att avgöra det.

Ang. huvudbromscylindern så funderade jag på det också men jag kan iaf inte se något synligt läckage och jag tyckte inte att nivån hade gått ner i behållarna. Kan det vara något annat fel tror du? Sen upptäckte jag en annan "konstig" grej. Finns vad som ser ut som en luftningsnippel på huvudbromscylindern, har jag aldrig sett på nån bil innan. När ska den användas? Bromsarna luftar man väl enskilt vid varje hjulcylinder?
MVH Johan S.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Bromsarna.. Antingen internt läckage i huvudcylindern eller att du inte justerat ut bromsbackarna tillräckligt nära trumman.

Fördelaren.. Centrifugal vikterna slungas ut med ökande varvtal och förskjuter tändpunkten (ökar förtändningsgraderna)
Med stroboskoplampa så kan nog 6-8grader vara lagom på tomgång och ca: 35-40grader vid maxutstyrning.
Centrifugalvikterna dämpas av fjädrar. Du kan grovt känna om de är i fuktion om du med stillastående motor vrider försiktigt på rotorn i rotationsriktningen så skall den fjädra tillbaka av sig självt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Hej igen

Om huvudbromscylinder "läcker" betyder det att kolven går ner men en del av bromsvätskan strömmar tillbaka förbi kolven dvs ett internt läckage, det syns inte utanpå!
Det kan naturligtvis var dålig justering men du har automatisk justering som skall träda i funktion sedan man bromsat några gånger. Brukar kunna krångla och rosta fast men du har ju allt nytt?
Luftningsnippeln är till reservkretsen till bakhjulen som leder förbi bromskraftsbegränsaren bak, du har tvåkretsbromsar av första modellen! Kolla min hemsida under bromsar!
Håkan Kjellin, Storå
Post Reply