LMS Provapå-banåkning på Sviestad 2008. (Linköping)
Moderator: Forumpolisen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
hade varit skitkul o testa på något sånt.
Men tyvärr lite långt att köra..
i värsta fall pajar bilen och då sitter man ju på pottan 50mil hemifrån
Du känner inte till liknande trackdays nere i småland / skåne ?
Dem har ju på sturup och knutstorp men det är mest italienskt på banan.
Mitt ego skulle nog inte klara av att bli konstant omkörd under en hel dag
Men tyvärr lite långt att köra..
i värsta fall pajar bilen och då sitter man ju på pottan 50mil hemifrån
Du känner inte till liknande trackdays nere i småland / skåne ?
Dem har ju på sturup och knutstorp men det är mest italienskt på banan.
Mitt ego skulle nog inte klara av att bli konstant omkörd under en hel dag
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Låter bra! När då? Jag är ju bara ledig på helgernaDennis wrote:Vi kan fixa dit ett "stuprör" Så kom ner så har du inte det att skylla på sedanJoakim16v wrote:Får se om jag hinner fixa med avgassystemet så det blir färdigt till dess.. I så fall kan jag nog dyka upp...
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Tryck i däck i allmänhet och i R-däck i synnerhet är en hel vetenskap om man vill fördjupa sig.sik wrote:Vad kör ni med för tryck i R-däcken på Clio´n. Orginal eller..? köpt Toyo´s nu men för att slippa testandet så kan jag lika gärna fråga och se vad ni upplever är bäst.
Sen måste jag se om jag får tag på en pts för renault skulle ha 4500:-
Läs/sök på rejsa.nu, där står det massor.
Varmtryck på kanske 2 bar (eller lite drygt) fram kan vara lagom. Motsvarar väl kanske 1.5-1.6 kalltryck. Det är bara att prova.
Bak är det lite olika bud beroende på vad man vill uppnå.
Till och från banan om man kör med R-däck är väl 2.5 lagom.
På Toyos Australiensiska websida finns en massa bra info ha jag för mig. Sök info där.
Edit: Här står det lite...
http://www.toyo.com.au/Pit%20Lane.htm
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Ha i mer än 1.6, det är lite olika ibland vad jag har upplevt. Brukar starta på 2.5 när jag är på väg till träffen. Sen stannar jag och sänker till 2.0 någon mil innan för att få upp lite temp. När jag är framme brukar det ligga på ca 2.2, sänker då till 2.0 och åker ut och börjar lungt och fint på banan. Efter några varv höjer jag tempot lite. Sen brukar däcken bli varma och åker sedan in och sänker till ca 2.0. Sen är det i stort sett bara ut och köra. Men märker man att bilen börja tappa grepp får man antingen sänka tempot eller åka in och sänka trycket, oftast fram. Brukar ha 1.9 fram och 2.0-2.1 fram.
Men börja inte med får lågt tryck från början, om du inte har en pump till hands
Kan tillägga att om ni funderar att köra med vanliga gatdäck istället för R-däck där det regnar så kan jag säga att det går betydligt fortare med R-däcken. För oftast blir det inte stående vatten i spåren. Tro mig körde två heldagar på regn i höstas. Kul? Som f_n, clion är grym i regn!
Men börja inte med får lågt tryck från början, om du inte har en pump till hands
Kan tillägga att om ni funderar att köra med vanliga gatdäck istället för R-däck där det regnar så kan jag säga att det går betydligt fortare med R-däcken. För oftast blir det inte stående vatten i spåren. Tro mig körde två heldagar på regn i höstas. Kul? Som f_n, clion är grym i regn!
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Läs vad Joel skriver. Börja lite högt och minska.sik wrote:Ja dra i 1,6 då.
Jag nämnde oxå vad som är lagom tryck på gatan, till och från banan, med R-däck ovan.
Och sedan, att generellt åka med R-däck på gatan tycker jag personligen inte är någon hit... Jag kör bara till och från, är det långt brukar jag byta vid banan.
Vi får ha ett litet erfarenhetsutbyte runt R-däck, luftryck etc på Sviestad.
Jag har alltid med mig en 12V-pump och en schysst lufttrycksmätare på banträffarna.
Men som sagt, läs lite på rejsa, där finns det massor att lära.
Man tackar för infon!Jolle_Pborn wrote:Ha i mer än 1.6, det är lite olika ibland vad jag har upplevt. Brukar starta på 2.5 när jag är på väg till träffen. Sen stannar jag och sänker till 2.0 någon mil innan för att få upp lite temp. När jag är framme brukar det ligga på ca 2.2, sänker då till 2.0 och åker ut och börjar lungt och fint på banan. Efter några varv höjer jag tempot lite. Sen brukar däcken bli varma och åker sedan in och sänker till ca 2.0. Sen är det i stort sett bara ut och köra. Men märker man att bilen börja tappa grepp får man antingen sänka tempot eller åka in och sänka trycket, oftast fram. Brukar ha 1.9 fram och 2.0-2.1 fram.
Men börja inte med får lågt tryck från början, om du inte har en pump till hands
Kan tillägga att om ni funderar att köra med vanliga gatdäck istället för R-däck där det regnar så kan jag säga att det går betydligt fortare med R-däcken. För oftast blir det inte stående vatten i spåren. Tro mig körde två heldagar på regn i höstas. Kul? Som f_n, clion är grym i regn!
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
Aínt boiling rise, just burning rubber
Har nämligen inte testat R-däck innan så det blir intressant! Men då kan man kanske få hyra in sig på din lilla pump vid behov så får jag helt enkelt testa under dagen =)Falk wrote:Läs vad Joel skriver. Börja lite högt och minska.sik wrote:Ja dra i 1,6 då.
Jag nämnde oxå vad som är lagom tryck på gatan, till och från banan, med R-däck ovan.
Och sedan, att generellt åka med R-däck på gatan tycker jag personligen inte är någon hit... Jag kör bara till och från, är det långt brukar jag byta vid banan.
Vi får ha ett litet erfarenhetsutbyte runt R-däck, luftryck etc på Sviestad.
Jag har alltid med mig en 12V-pump och en schysst lufttrycksmätare på banträffarna.
Men som sagt, läs lite på rejsa, där finns det massor att lära.
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
Aínt boiling rise, just burning rubber
Kika som sagt lite här...:sik wrote:R-däcksfunderingar...
http://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=14
Så tar vi och samlar ihop oss i en liten Renault-Sport-hörna på Sviestad och snackar lite banåka, R-däck och så.
Jag tar med mig pumpen.
Haha. Själv har man åkt på sommar däck i 2 veckor alla redan. Ja vi får hoppas på att det blir en bra dag =)Falk wrote:OT:
Känns lite lustigt att snacka banåka och R-däck, har just nu drygt en och en halv meter snö utanför fönstret.
Längtar till torr varm asfalt.
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
Aínt boiling rise, just burning rubber
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Nu börjar det närma sig! Precis när funderingar kring sommardäck började så kom kylan och snön
Så blir det R-däck, vinterdäck eller snökedjor i Linköping?
Idag hämtade jag ut 2l med bromsvätska från herr Stacke! Tackar! Sen nästa Fredag ska bilen in på Volvo för att byta vindrutan, härligt att se lite frammåt i år Även olja och filter fixas på volvo, ska skicka med lite Castrol RS till lill clion.
Så blir det R-däck, vinterdäck eller snökedjor i Linköping?
Idag hämtade jag ut 2l med bromsvätska från herr Stacke! Tackar! Sen nästa Fredag ska bilen in på Volvo för att byta vindrutan, härligt att se lite frammåt i år Även olja och filter fixas på volvo, ska skicka med lite Castrol RS till lill clion.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Vad ska du med 2 liter till? Tankar du bromsvätska? Kanske därför det går så sakta...
Hoppas vädret har vett att schyssta till sig på en vecka.
Med R-däck får man ju ta det lite vackert tills tempen kommer när det är kallt i asfalten. Kan vara värt att börja på lite högre tryck än normalt och sänka efter några varv.
Ska oxå ta ett tag med ShoppingClion. Skivor fram, nya belägg och olja/filter. Åsså blir det färsk bromsvätska.
Sen är den ready för bus.
Hoppas vädret har vett att schyssta till sig på en vecka.
Med R-däck får man ju ta det lite vackert tills tempen kommer när det är kallt i asfalten. Kan vara värt att börja på lite högre tryck än normalt och sänka efter några varv.
Ska oxå ta ett tag med ShoppingClion. Skivor fram, nya belägg och olja/filter. Åsså blir det färsk bromsvätska.
Sen är den ready för bus.