LMS Provapå-banåkning på Sviestad 2008. (Linköping)

Allt om banträffar, konbanor, race och strippkörningar

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

hade varit skitkul o testa på något sånt.

Men tyvärr lite långt att köra..
i värsta fall pajar bilen och då sitter man ju på pottan 50mil hemifrån :(

Du känner inte till liknande trackdays nere i småland / skåne ?

Dem har ju på sturup och knutstorp men det är mest italienskt på banan.
Mitt ego skulle nog inte klara av att bli konstant omkörd under en hel dag :wink:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Dennis wrote:
Joakim16v wrote:Får se om jag hinner fixa med avgassystemet så det blir färdigt till dess.. I så fall kan jag nog dyka upp...
Vi kan fixa dit ett "stuprör" Så kom ner så har du inte det att skylla på sedan :lol:
Låter bra! När då? Jag är ju bara ledig på helgerna :wink:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Som det ser ut nu så kommer jag, en liten vårservice sen är den redo igen :D
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Vad kör ni med för tryck i R-däcken på Clio´n. Orginal eller..? köpt Toyo´s nu men för att slippa testandet så kan jag lika gärna fråga och se vad ni upplever är bäst.
Sen måste jag se om jag får tag på en pts för renault skulle ha 4500:- :cry: :cry:
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

sik wrote:Vad kör ni med för tryck i R-däcken på Clio´n. Orginal eller..? köpt Toyo´s nu men för att slippa testandet så kan jag lika gärna fråga och se vad ni upplever är bäst.
Sen måste jag se om jag får tag på en pts för renault skulle ha 4500:- :cry: :cry:
Tryck i däck i allmänhet och i R-däck i synnerhet är en hel vetenskap om man vill fördjupa sig.
Läs/sök på rejsa.nu, där står det massor.
Varmtryck på kanske 2 bar (eller lite drygt) fram kan vara lagom. Motsvarar väl kanske 1.5-1.6 kalltryck. Det är bara att prova.
Bak är det lite olika bud beroende på vad man vill uppnå.
Till och från banan om man kör med R-däck är väl 2.5 lagom.
På Toyos Australiensiska websida finns en massa bra info ha jag för mig. Sök info där.
:D

Edit: Här står det lite...
http://www.toyo.com.au/Pit%20Lane.htm
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Ja dra i 1,6 då. Tänkte byta på platts iaf.. Sen får man väll känna lite iaf.
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Ha i mer än 1.6, det är lite olika ibland vad jag har upplevt. Brukar starta på 2.5 när jag är på väg till träffen. Sen stannar jag och sänker till 2.0 någon mil innan för att få upp lite temp. När jag är framme brukar det ligga på ca 2.2, sänker då till 2.0 och åker ut och börjar lungt och fint på banan. Efter några varv höjer jag tempot lite. Sen brukar däcken bli varma och åker sedan in och sänker till ca 2.0. Sen är det i stort sett bara ut och köra. Men märker man att bilen börja tappa grepp får man antingen sänka tempot eller åka in och sänka trycket, oftast fram. Brukar ha 1.9 fram och 2.0-2.1 fram.

Men börja inte med får lågt tryck från början, om du inte har en pump till hands :D

Kan tillägga att om ni funderar att köra med vanliga gatdäck istället för R-däck där det regnar så kan jag säga att det går betydligt fortare med R-däcken. För oftast blir det inte stående vatten i spåren. Tro mig körde två heldagar på regn i höstas. Kul? Som f_n, clion är grym i regn! :D
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

sik wrote:Ja dra i 1,6 då.
Läs vad Joel skriver. 8) Börja lite högt och minska.
Jag nämnde oxå vad som är lagom tryck på gatan, till och från banan, med R-däck ovan.

Och sedan, att generellt åka med R-däck på gatan tycker jag personligen inte är någon hit... Jag kör bara till och från, är det långt brukar jag byta vid banan.

Vi får ha ett litet erfarenhetsutbyte runt R-däck, luftryck etc på Sviestad. 8)
Jag har alltid med mig en 12V-pump och en schysst lufttrycksmätare på banträffarna.

Men som sagt, läs lite på rejsa, där finns det massor att lära. :D
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Jolle_Pborn wrote:Ha i mer än 1.6, det är lite olika ibland vad jag har upplevt. Brukar starta på 2.5 när jag är på väg till träffen. Sen stannar jag och sänker till 2.0 någon mil innan för att få upp lite temp. När jag är framme brukar det ligga på ca 2.2, sänker då till 2.0 och åker ut och börjar lungt och fint på banan. Efter några varv höjer jag tempot lite. Sen brukar däcken bli varma och åker sedan in och sänker till ca 2.0. Sen är det i stort sett bara ut och köra. Men märker man att bilen börja tappa grepp får man antingen sänka tempot eller åka in och sänka trycket, oftast fram. Brukar ha 1.9 fram och 2.0-2.1 fram.

Men börja inte med får lågt tryck från början, om du inte har en pump till hands :D

Kan tillägga att om ni funderar att köra med vanliga gatdäck istället för R-däck där det regnar så kan jag säga att det går betydligt fortare med R-däcken. För oftast blir det inte stående vatten i spåren. Tro mig körde två heldagar på regn i höstas. Kul? Som f_n, clion är grym i regn! :D
Man tackar för infon!
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Falk wrote:
sik wrote:Ja dra i 1,6 då.
Läs vad Joel skriver. 8) Börja lite högt och minska.
Jag nämnde oxå vad som är lagom tryck på gatan, till och från banan, med R-däck ovan.

Och sedan, att generellt åka med R-däck på gatan tycker jag personligen inte är någon hit... Jag kör bara till och från, är det långt brukar jag byta vid banan.

Vi får ha ett litet erfarenhetsutbyte runt R-däck, luftryck etc på Sviestad. 8)
Jag har alltid med mig en 12V-pump och en schysst lufttrycksmätare på banträffarna.

Men som sagt, läs lite på rejsa, där finns det massor att lära. :D
Har nämligen inte testat R-däck innan så det blir intressant! Men då kan man kanske få hyra in sig på din lilla pump vid behov så får jag helt enkelt testa under dagen =)
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

sik wrote:R-däcksfunderingar...
Kika som sagt lite här...:
http://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=14 8)

Så tar vi och samlar ihop oss i en liten Renault-Sport-hörna på Sviestad och snackar lite banåka, R-däck och så.
Jag tar med mig pumpen. 8)


:racesmile:
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

OT:
Känns lite lustigt att snacka banåka och R-däck, har just nu drygt en och en halv meter snö utanför fönstret. :shock:

Längtar till torr varm asfalt. 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Falk wrote:OT:
Känns lite lustigt att snacka banåka och R-däck, har just nu drygt en och en halv meter snö utanför fönstret. :shock:

Längtar till torr varm asfalt. 8)
Haha. Själv har man åkt på sommar däck i 2 veckor alla redan. Ja vi får hoppas på att det blir en bra dag =)
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Nu börjar det närma sig! Precis när funderingar kring sommardäck började så kom kylan och snön :roll:
Så blir det R-däck, vinterdäck eller snökedjor i Linköping?

Idag hämtade jag ut 2l med bromsvätska från herr Stacke! Tackar! :D Sen nästa Fredag ska bilen in på Volvo för att byta vindrutan, härligt att se lite frammåt i år :lol: Även olja och filter fixas på volvo, ska skicka med lite Castrol RS till lill clion.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Vad ska du med 2 liter till? Tankar du bromsvätska? Kanske därför det går så sakta... :roll: :wink:


Hoppas vädret har vett att schyssta till sig på en vecka.

Med R-däck får man ju ta det lite vackert tills tempen kommer när det är kallt i asfalten. Kan vara värt att börja på lite högre tryck än normalt och sänka efter några varv.

Ska oxå ta ett tag med ShoppingClion. Skivor fram, nya belägg och olja/filter. Åsså blir det färsk bromsvätska.
Sen är den ready för bus. 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Post Reply