R19 16v dör ibland m.m.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

Jo Autodata har jag fått använda flitigt. Haynes boken till R19 tycker jag är rätt värdelös.

Ja, den gången var stiften blöta, men jag fick ingen gnista från dem. Sen bytte jag stift och då gick bilen flera kortare sträckor utan att stanna.
Sen började motorn lägga av igen (kollade aldrig stiften då) och idag när den inte ville starta så hade jag gnista från stiften men spridarna öppnade inte (första gången jag provstartade med de spridarkontakterna). Bytte tillbaka till de gamla kontakterna och bilen startade, men jag hann tyvärr inte varmköra den.
Ska byta garage åt bilen på söndag tänkte jag så då får jag väl se hur den går då?
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:det är multipoint, dvs. alla fyra spridarna öppnas samtidigt.

Dem sitter skarvade parvis för att bara köras på två slutsteg i boxen.

Om du inte redan har programmet så är Autodata ett bra hjälpmedel (har pinouts för datorboxen m.m.)

Hade du inte blöta stift när den inte startar?

Testa att rycka i kabelstammen när den är svårstartad.. kanske hjälper? :roll:
Dom öppnar inte samtidigt,dom öppnar parvis.
spridarna öppnas genom att dom jordas, om dom inte gör det så öppnar dom inte...dvs dom skall ha konstant ström fram..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Tony wrote: Dom öppnar inte samtidigt,dom öppnar parvis.
spridarna öppnas genom att dom jordas, om dom inte gör det så öppnar dom inte...dvs dom skall ha konstant ström fram..
just det tänkte rätt men skrev fel. singelpoint är ju alla på en gång.
Multipoint / MPI / Batchavfyrning välj själv termen är när dem triggas parvis vilket redan var klargjort eftersom dem är just anslutna parvis "doh" :roll:

Du kan precis som Tony skriver mäta så du har spänning mellan jord och varje spridare eftersom dem jordas i boxen med s.k. opencollector-krets.

Dem ska ha konstant spänning fram... (inte ström eftersom strömmens/elektronernaas riktning är från jord -> plus , ajabajja Tony ;))

ungefär såhär:

Image
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

Ok. Jag ska ta och försöka mäta upp de nästa gång den inte startar, det går ju som sagt att hålla den igång på 2 cyl med lite pumpande på gaspedalen. Någon får göra det åt mig så får jag näta vid spridarna om det är de som felar.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:
Tony wrote: Dom öppnar inte samtidigt,dom öppnar parvis.
spridarna öppnas genom att dom jordas, om dom inte gör det så öppnar dom inte...dvs dom skall ha konstant ström fram..
just det tänkte rätt men skrev fel. singelpoint är ju alla på en gång.
Multipoint / MPI / Batchavfyrning välj själv termen är när dem triggas parvis vilket redan var klargjort eftersom dem är just anslutna parvis "doh" :roll:
ja singelpoint är alla på en gång eftersom det bara sitter en spridare på dom :lol: :lol: och ja självklart skall det vara spänning..
multipoint flera punkter, singel en punkt...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

läste lite på garaget,bilen är chippad testat med orginalchip ??
och vem tror att det blir 25hk extra på en sugis på min F7p gav clio cupchip 3,8hk..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

Tony wrote:läste lite på garaget,bilen är chippad testat med orginalchip ??
och vem tror att det blir 25hk extra på en sugis på min F7p gav clio cupchip 3,8hk..
Haha. Ja, jag har testat med flera olika styrboxar. Nej chippet gör nog inte mycket mer än att det flyttar varvstoppet till 8000 RPM. Chippet kommer från nån spansk firma, det är deras effektangivelse. Det är skrivet med en glimt i ögat på garaget.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Geronimo wrote:
Tony wrote:läste lite på garaget,bilen är chippad testat med orginalchip ??
och vem tror att det blir 25hk extra på en sugis på min F7p gav clio cupchip 3,8hk..
Haha. Ja, jag har testat med flera olika styrboxar. Nej chippet gör nog inte mycket mer än att det flyttar varvstoppet till 8000 RPM. Chippet kommer från nån spansk firma, det är deras effektangivelse. Det är skrivet med en glimt i ögat på garaget.
jo men att man skall tro på chiptillverkaren i det fallet :lol: 7800rpm brukar vara det vanliga man höjer till,ganska roligt att dra förbi varvräknaren på min R5 med det chipet då varvräknaren slutar vid 7000... 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

Tony wrote:
Geronimo wrote:
Tony wrote:läste lite på garaget,bilen är chippad testat med orginalchip ??
och vem tror att det blir 25hk extra på en sugis på min F7p gav clio cupchip 3,8hk..
Haha. Ja, jag har testat med flera olika styrboxar. Nej chippet gör nog inte mycket mer än att det flyttar varvstoppet till 8000 RPM. Chippet kommer från nån spansk firma, det är deras effektangivelse. Det är skrivet med en glimt i ögat på garaget.
jo men att man skall tro på chiptillverkaren i det fallet :lol: 7800rpm brukar vara det vanliga man höjer till,ganska roligt att dra förbi varvräknaren på min R5 med det chipet då varvräknaren slutar vid 7000... 8)
Det var mest för varvens skull jag köpte det. Clio cup chippen som han sålde hade varvstopp vid 7800 Rpm. Grp N och Grp A chippen vid 8000 Rpm.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

Ny teori. Olja som rinner ner på stiften och dödar gnistan. Antagligen pga. dåliga ventiltätningar.

Bilen är till salu förresten. Jag måste börja med min sommarbil nu så jag har inte tid och plats längre.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

oljan som rinner ner till tändstiftsbrunnen är ett standardfel på f7p motorn ;)

Det räcker man spiller lite när man fyller på ny så letar oljan sig neråt och kortsluter stiften.

lossa plastkåpan som sitter skruvad på ventilkåpan så kommer du åt och kan peta ner en trasa vid stiften.

Jag hade samma problem fast med vatten på min förförra r19 16v... (fick alltid ha en slang med mig så jag kunde få ut vattnet när det snöade eller regnade mycket)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

figgesoft wrote:oljan som rinner ner till tändstiftsbrunnen är ett standardfel på f7p motorn ;)

Det räcker man spiller lite när man fyller på ny så letar oljan sig neråt och kortsluter stiften.

lossa plastkåpan som sitter skruvad på ventilkåpan så kommer du åt och kan peta ner en trasa vid stiften.

Jag hade samma problem fast med vatten på min förförra r19 16v... (fick alltid ha en slang med mig så jag kunde få ut vattnet när det snöade eller regnade mycket)
Mmmm, jag hade vatten problemet på min förra R19. Tog väck scoopet så funkade det sen. Det är rent nere vid stiften, så oljan måste komma från ventilerna? Kan väl knappast komma underifrån och hoppa upp till stiften.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Geronimo wrote:
figgesoft wrote:oljan som rinner ner till tändstiftsbrunnen är ett standardfel på f7p motorn ;)

Det räcker man spiller lite när man fyller på ny så letar oljan sig neråt och kortsluter stiften.

lossa plastkåpan som sitter skruvad på ventilkåpan så kommer du åt och kan peta ner en trasa vid stiften.

Jag hade samma problem fast med vatten på min förförra r19 16v... (fick alltid ha en slang med mig så jag kunde få ut vattnet när det snöade eller regnade mycket)
Mmmm, jag hade vatten problemet på min förra R19. Tog väck scoopet så funkade det sen. Det är rent nere vid stiften, så oljan måste komma från ventilerna? Kan väl knappast komma underifrån och hoppa upp till stiften.
men om det kommer från ventilerna så är det ju underifrån,stiftet sitter ju i mitten på förbränningsrummet över ventilerna...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

kommer nog från dålig ventilkåpspackning.

byt packning (eller kleta från tub) o håll tummarna på att det bara är det som orsakar problemen :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

Mmm. Sant som ni säger. Det var inte olja på stiften som var problemet. Jag satt i nya stift idag för att kunna se hur de ser ut när bilen lägger av. Gjorde rent överallt runt stiften med.

Startade upp bilen och lät den gå på tomgång tills den la av och tog sen ur stiften. Såg fortfarande ut som nya. Ingen olja, inte blöta heller. Kollade så alla gav gnista. Försökte starta bilen igen, gick ej. Kopplade loss slangen från pumpen, den var det tryck i. Så gnista+ bensin fram till fuel railen men ingen start. Då måste det vara spridarna. Har provat med 3 olika uppsättningar spridare, kontakter, styrboxar, samma sak. Det är inga brott på kabeln mellan ECU och spridarkontakterna. Felet måste vara någonannanstans mellan någon givare och ECU som gör att jorden bryts när motorn blir varm. Finns det någon givare som ökar resistansen när temperaturen ökar?

Det går att få igång den på 2 cyl med lite pumpande på pedalen,så det måste vara jorden till ena spridarparet som strular. Jag ska prova att ta ur alla stift när den inte vill och kolla vilka 2 spridare som inte levererar, då kan jag se vilket stift det är till ECU´n sen får jag väl försöka lista ur hur jorden vandrar i boxen för att hitta vilken kabel den i sin tur är kopplad till.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Post Reply