R19 16v dör ibland m.m.
Moderator: Forumpolisen
Jo Autodata har jag fått använda flitigt. Haynes boken till R19 tycker jag är rätt värdelös.
Ja, den gången var stiften blöta, men jag fick ingen gnista från dem. Sen bytte jag stift och då gick bilen flera kortare sträckor utan att stanna.
Sen började motorn lägga av igen (kollade aldrig stiften då) och idag när den inte ville starta så hade jag gnista från stiften men spridarna öppnade inte (första gången jag provstartade med de spridarkontakterna). Bytte tillbaka till de gamla kontakterna och bilen startade, men jag hann tyvärr inte varmköra den.
Ska byta garage åt bilen på söndag tänkte jag så då får jag väl se hur den går då?
Ja, den gången var stiften blöta, men jag fick ingen gnista från dem. Sen bytte jag stift och då gick bilen flera kortare sträckor utan att stanna.
Sen började motorn lägga av igen (kollade aldrig stiften då) och idag när den inte ville starta så hade jag gnista från stiften men spridarna öppnade inte (första gången jag provstartade med de spridarkontakterna). Bytte tillbaka till de gamla kontakterna och bilen startade, men jag hann tyvärr inte varmköra den.
Ska byta garage åt bilen på söndag tänkte jag så då får jag väl se hur den går då?
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Dom öppnar inte samtidigt,dom öppnar parvis.figgesoft wrote:det är multipoint, dvs. alla fyra spridarna öppnas samtidigt.
Dem sitter skarvade parvis för att bara köras på två slutsteg i boxen.
Om du inte redan har programmet så är Autodata ett bra hjälpmedel (har pinouts för datorboxen m.m.)
Hade du inte blöta stift när den inte startar?
Testa att rycka i kabelstammen när den är svårstartad.. kanske hjälper?
spridarna öppnas genom att dom jordas, om dom inte gör det så öppnar dom inte...dvs dom skall ha konstant ström fram..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
just det tänkte rätt men skrev fel. singelpoint är ju alla på en gång.Tony wrote: Dom öppnar inte samtidigt,dom öppnar parvis.
spridarna öppnas genom att dom jordas, om dom inte gör det så öppnar dom inte...dvs dom skall ha konstant ström fram..
Multipoint / MPI / Batchavfyrning välj själv termen är när dem triggas parvis vilket redan var klargjort eftersom dem är just anslutna parvis "doh"
Du kan precis som Tony skriver mäta så du har spänning mellan jord och varje spridare eftersom dem jordas i boxen med s.k. opencollector-krets.
Dem ska ha konstant spänning fram... (inte ström eftersom strömmens/elektronernaas riktning är från jord -> plus , ajabajja Tony )
ungefär såhär:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
ja singelpoint är alla på en gång eftersom det bara sitter en spridare på dom och ja självklart skall det vara spänning..figgesoft wrote:just det tänkte rätt men skrev fel. singelpoint är ju alla på en gång.Tony wrote: Dom öppnar inte samtidigt,dom öppnar parvis.
spridarna öppnas genom att dom jordas, om dom inte gör det så öppnar dom inte...dvs dom skall ha konstant ström fram..
Multipoint / MPI / Batchavfyrning välj själv termen är när dem triggas parvis vilket redan var klargjort eftersom dem är just anslutna parvis "doh"
multipoint flera punkter, singel en punkt...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
läste lite på garaget,bilen är chippad testat med orginalchip ??
och vem tror att det blir 25hk extra på en sugis på min F7p gav clio cupchip 3,8hk..
och vem tror att det blir 25hk extra på en sugis på min F7p gav clio cupchip 3,8hk..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Haha. Ja, jag har testat med flera olika styrboxar. Nej chippet gör nog inte mycket mer än att det flyttar varvstoppet till 8000 RPM. Chippet kommer från nån spansk firma, det är deras effektangivelse. Det är skrivet med en glimt i ögat på garaget.Tony wrote:läste lite på garaget,bilen är chippad testat med orginalchip ??
och vem tror att det blir 25hk extra på en sugis på min F7p gav clio cupchip 3,8hk..
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
jo men att man skall tro på chiptillverkaren i det fallet 7800rpm brukar vara det vanliga man höjer till,ganska roligt att dra förbi varvräknaren på min R5 med det chipet då varvräknaren slutar vid 7000...Geronimo wrote:Haha. Ja, jag har testat med flera olika styrboxar. Nej chippet gör nog inte mycket mer än att det flyttar varvstoppet till 8000 RPM. Chippet kommer från nån spansk firma, det är deras effektangivelse. Det är skrivet med en glimt i ögat på garaget.Tony wrote:läste lite på garaget,bilen är chippad testat med orginalchip ??
och vem tror att det blir 25hk extra på en sugis på min F7p gav clio cupchip 3,8hk..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Det var mest för varvens skull jag köpte det. Clio cup chippen som han sålde hade varvstopp vid 7800 Rpm. Grp N och Grp A chippen vid 8000 Rpm.Tony wrote:jo men att man skall tro på chiptillverkaren i det fallet 7800rpm brukar vara det vanliga man höjer till,ganska roligt att dra förbi varvräknaren på min R5 med det chipet då varvräknaren slutar vid 7000...Geronimo wrote:Haha. Ja, jag har testat med flera olika styrboxar. Nej chippet gör nog inte mycket mer än att det flyttar varvstoppet till 8000 RPM. Chippet kommer från nån spansk firma, det är deras effektangivelse. Det är skrivet med en glimt i ögat på garaget.Tony wrote:läste lite på garaget,bilen är chippad testat med orginalchip ??
och vem tror att det blir 25hk extra på en sugis på min F7p gav clio cupchip 3,8hk..
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
oljan som rinner ner till tändstiftsbrunnen är ett standardfel på f7p motorn
Det räcker man spiller lite när man fyller på ny så letar oljan sig neråt och kortsluter stiften.
lossa plastkåpan som sitter skruvad på ventilkåpan så kommer du åt och kan peta ner en trasa vid stiften.
Jag hade samma problem fast med vatten på min förförra r19 16v... (fick alltid ha en slang med mig så jag kunde få ut vattnet när det snöade eller regnade mycket)
Det räcker man spiller lite när man fyller på ny så letar oljan sig neråt och kortsluter stiften.
lossa plastkåpan som sitter skruvad på ventilkåpan så kommer du åt och kan peta ner en trasa vid stiften.
Jag hade samma problem fast med vatten på min förförra r19 16v... (fick alltid ha en slang med mig så jag kunde få ut vattnet när det snöade eller regnade mycket)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Mmmm, jag hade vatten problemet på min förra R19. Tog väck scoopet så funkade det sen. Det är rent nere vid stiften, så oljan måste komma från ventilerna? Kan väl knappast komma underifrån och hoppa upp till stiften.figgesoft wrote:oljan som rinner ner till tändstiftsbrunnen är ett standardfel på f7p motorn
Det räcker man spiller lite när man fyller på ny så letar oljan sig neråt och kortsluter stiften.
lossa plastkåpan som sitter skruvad på ventilkåpan så kommer du åt och kan peta ner en trasa vid stiften.
Jag hade samma problem fast med vatten på min förförra r19 16v... (fick alltid ha en slang med mig så jag kunde få ut vattnet när det snöade eller regnade mycket)
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
men om det kommer från ventilerna så är det ju underifrån,stiftet sitter ju i mitten på förbränningsrummet över ventilerna...Geronimo wrote:Mmmm, jag hade vatten problemet på min förra R19. Tog väck scoopet så funkade det sen. Det är rent nere vid stiften, så oljan måste komma från ventilerna? Kan väl knappast komma underifrån och hoppa upp till stiften.figgesoft wrote:oljan som rinner ner till tändstiftsbrunnen är ett standardfel på f7p motorn
Det räcker man spiller lite när man fyller på ny så letar oljan sig neråt och kortsluter stiften.
lossa plastkåpan som sitter skruvad på ventilkåpan så kommer du åt och kan peta ner en trasa vid stiften.
Jag hade samma problem fast med vatten på min förförra r19 16v... (fick alltid ha en slang med mig så jag kunde få ut vattnet när det snöade eller regnade mycket)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Mmm. Sant som ni säger. Det var inte olja på stiften som var problemet. Jag satt i nya stift idag för att kunna se hur de ser ut när bilen lägger av. Gjorde rent överallt runt stiften med.
Startade upp bilen och lät den gå på tomgång tills den la av och tog sen ur stiften. Såg fortfarande ut som nya. Ingen olja, inte blöta heller. Kollade så alla gav gnista. Försökte starta bilen igen, gick ej. Kopplade loss slangen från pumpen, den var det tryck i. Så gnista+ bensin fram till fuel railen men ingen start. Då måste det vara spridarna. Har provat med 3 olika uppsättningar spridare, kontakter, styrboxar, samma sak. Det är inga brott på kabeln mellan ECU och spridarkontakterna. Felet måste vara någonannanstans mellan någon givare och ECU som gör att jorden bryts när motorn blir varm. Finns det någon givare som ökar resistansen när temperaturen ökar?
Det går att få igång den på 2 cyl med lite pumpande på pedalen,så det måste vara jorden till ena spridarparet som strular. Jag ska prova att ta ur alla stift när den inte vill och kolla vilka 2 spridare som inte levererar, då kan jag se vilket stift det är till ECU´n sen får jag väl försöka lista ur hur jorden vandrar i boxen för att hitta vilken kabel den i sin tur är kopplad till.
Startade upp bilen och lät den gå på tomgång tills den la av och tog sen ur stiften. Såg fortfarande ut som nya. Ingen olja, inte blöta heller. Kollade så alla gav gnista. Försökte starta bilen igen, gick ej. Kopplade loss slangen från pumpen, den var det tryck i. Så gnista+ bensin fram till fuel railen men ingen start. Då måste det vara spridarna. Har provat med 3 olika uppsättningar spridare, kontakter, styrboxar, samma sak. Det är inga brott på kabeln mellan ECU och spridarkontakterna. Felet måste vara någonannanstans mellan någon givare och ECU som gör att jorden bryts när motorn blir varm. Finns det någon givare som ökar resistansen när temperaturen ökar?
Det går att få igång den på 2 cyl med lite pumpande på pedalen,så det måste vara jorden till ena spridarparet som strular. Jag ska prova att ta ur alla stift när den inte vill och kolla vilka 2 spridare som inte levererar, då kan jag se vilket stift det är till ECU´n sen får jag väl försöka lista ur hur jorden vandrar i boxen för att hitta vilken kabel den i sin tur är kopplad till.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T