Något darrig motorgång på Espace III -98 PRV V6
Moderator: Forumpolisen
OT ja det är ju därför man inte handlar hos volvo,så slipper man bli lurad..sik wrote:Cliosport.. Nu är felet endå fixat men man blir bra arg att höra deras priser på reservdelar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Vill bara nämna i förbifarten att jag beställde ny tändspole hos Bilia.
811 kronor för den tredje, den med triangelformad passningssymbol.
Varför är det tre olika produkter för första, andra och tredje tändspoleparet?
Så ett större problem:
Bilen har fått stå stilla nu fastän den tycks gå att köra (på högre varvtal). Men ikväll när jag startade den för att flytta den på garageuppfarten, provade jag i rent studiesyfte att varva motorn lite och till min fasa fick jag en ny varning på displayen. Tre högljudda pip och så stod det "STOP" med rött långt till höger i displayen.
Vad kan det bero på?
811 kronor för den tredje, den med triangelformad passningssymbol.
Varför är det tre olika produkter för första, andra och tredje tändspoleparet?
Så ett större problem:
Bilen har fått stå stilla nu fastän den tycks gå att köra (på högre varvtal). Men ikväll när jag startade den för att flytta den på garageuppfarten, provade jag i rent studiesyfte att varva motorn lite och till min fasa fick jag en ny varning på displayen. Tre högljudda pip och så stod det "STOP" med rött långt till höger i displayen.
Vad kan det bero på?
Anders Skelander
Kändes det som ett varvsopp redan vid ca:4000 r/m? (motorn bluddrar och varvar inte mer)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Nej, det gjorde det inte. Den varvade upp rejält och då kom larmet.
Senare tog jag en tur runt kvarteret och då kom detta larmet efter en stund utan att jag varvade motorn nämnvärt.
Stängde av.
Startade igen. Inget larm.
Körde lugnt en bit till. Larmet kom. Den säger "STOP" fastän den emellanåt går bra.
Senare tog jag en tur runt kvarteret och då kom detta larmet efter en stund utan att jag varvade motorn nämnvärt.
Stängde av.
Startade igen. Inget larm.
Körde lugnt en bit till. Larmet kom. Den säger "STOP" fastän den emellanåt går bra.
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Nu kom jag på något som kan vara viktigt. Det har varit mycket nu som har med annat än bilen att göra och jag har nog inte haft huvet med mig riktigt.
Om man räknar de tre tändspolegrupperna från vänster till höger så är det den längst till höger jag ska byta enligt tidigare resonemang om att den inte ger gnistcirkus på samma sätt som de första två.
På primärsidan av den förmodat dåliga tändspolegruppen går tre kablar in. Antar att det är två kablar som ger input till respektive tändspole och så gemensam jord, vad vet jag.
Men jämte dessa tre kablar i samma avsnitt kommer även en fjärde kabel. Den går förbi tändspolegrupperna och ända bort till motorns högra sida. Den är skarvad på en punkt med nåt enkelt kontaktdon och efter skarven fortsätter den kabeln ner till en liten svart, rektangulär plastgrej som är fogad i någon motordel med en bladliknande metallanslutning.
Metallbladet har gått av och plastgrejen hänger i luften. Jag har tillfälligt tagit bort den ur motorn för att den inte ska ramla ner i nånting eller brännas, och nu hänger kabeln där fram till skarvkontakten med öppen ände (eltejpad).
Vet nån vad den här grunkan är för nåt och kan det ha med STOP-signalen att göra.
Jag tror *inte* att kabelavsnitten till första och andra tändspolegruppen har en extra sådan här kabel.
Om man räknar de tre tändspolegrupperna från vänster till höger så är det den längst till höger jag ska byta enligt tidigare resonemang om att den inte ger gnistcirkus på samma sätt som de första två.
På primärsidan av den förmodat dåliga tändspolegruppen går tre kablar in. Antar att det är två kablar som ger input till respektive tändspole och så gemensam jord, vad vet jag.
Men jämte dessa tre kablar i samma avsnitt kommer även en fjärde kabel. Den går förbi tändspolegrupperna och ända bort till motorns högra sida. Den är skarvad på en punkt med nåt enkelt kontaktdon och efter skarven fortsätter den kabeln ner till en liten svart, rektangulär plastgrej som är fogad i någon motordel med en bladliknande metallanslutning.
Metallbladet har gått av och plastgrejen hänger i luften. Jag har tillfälligt tagit bort den ur motorn för att den inte ska ramla ner i nånting eller brännas, och nu hänger kabeln där fram till skarvkontakten med öppen ände (eltejpad).
Vet nån vad den här grunkan är för nåt och kan det ha med STOP-signalen att göra.
Jag tror *inte* att kabelavsnitten till första och andra tändspolegruppen har en extra sådan här kabel.
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Den här tråden blir ju en never ending story. Det är ju som tur är inget tvång att läsa.
Jo, jag har labbat lite omständigheterna som gör att bilen ger STOP-texten i displayen och fem pipsignaler.
Efter att problemet med STOP-texten och pipet tillkom, ser jag att den reagerar på motorpådrag generellt.
Motorn går ju fint på högre varvtal så jag tog en tur på nån mil idag för att kolla lite. Kanske labbande mot bättre vetande, vad vet jag.
Ser att STOP-signalen kombineras med ett rött utropstecken som kallar på uppmärksamhet. Samma symbol som lyser vid åtdragen handbroms.
Kör jag på raksträcka utan nämnvärt motstånd så slocknar utropstecknet. Trampar jag på gasen och drar på så tänds utropstecknet. Följaktligen lyser det konstant i motlut.
Kommer jag över krönet och inte behöver gasa så hårt för att hålla farten, fladdrar utropstecknet och slocknar sedan.
Verkar som att det är nåt som inte är schysst nu som känner av läget och uppdaterar displayen/utropstecknet kontinuerligt med status bra/inte bra typ.
Visst är det irriterande med fel på bilar, men också lite intressant.
Jo, jag har labbat lite omständigheterna som gör att bilen ger STOP-texten i displayen och fem pipsignaler.
Efter att problemet med STOP-texten och pipet tillkom, ser jag att den reagerar på motorpådrag generellt.
Motorn går ju fint på högre varvtal så jag tog en tur på nån mil idag för att kolla lite. Kanske labbande mot bättre vetande, vad vet jag.
Ser att STOP-signalen kombineras med ett rött utropstecken som kallar på uppmärksamhet. Samma symbol som lyser vid åtdragen handbroms.
Kör jag på raksträcka utan nämnvärt motstånd så slocknar utropstecknet. Trampar jag på gasen och drar på så tänds utropstecknet. Följaktligen lyser det konstant i motlut.
Kommer jag över krönet och inte behöver gasa så hårt för att hålla farten, fladdrar utropstecknet och slocknar sedan.
Verkar som att det är nåt som inte är schysst nu som känner av läget och uppdaterar displayen/utropstecknet kontinuerligt med status bra/inte bra typ.
Visst är det irriterande med fel på bilar, men också lite intressant.
Anders Skelander
är det därför du startar flera trådar om typ samma sak..??ansk@hotmail.com wrote:Den här tråden blir ju en never ending story. Det är ju som tur är inget tvång att läsa
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Olje nivå,eller givar fel.
Kabelbrott eller skadad isolering så att signalkabeln jordar vid axande eller motlut.
Kabelbrott eller skadad isolering så att signalkabeln jordar vid axande eller motlut.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Ja, alltså jag har nog tänkt att ta upp generella frågor som t ex diagnosverktyg utanför tråden, men har svårt att låta bli att återknyta till just min bil.Tony wrote:är det därför du startar flera trådar om typ samma sak..??ansk@hotmail.com wrote:Den här tråden blir ju en never ending story. Det är ju som tur är inget tvång att läsa
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Nu har jag tittat närmare på den här grejen. Det verkar vara en kondensator inkapslad i ett rektangulärt svart plastblock. Fabrikat Facon, 220 mikrofarad. Verkar rätt och slätt jordad med en bult mot motorn.ansk@hotmail.com wrote:...
Men jämte dessa tre kablar i samma avsnitt kommer även en fjärde kabel. Den går förbi tändspolegrupperna och ända bort till motorns högra sida. Den är skarvad på en punkt med nåt enkelt kontaktdon och efter skarven fortsätter den kabeln ner till en liten svart, rektangulär plastgrej som är fogad i någon motordel med en bladliknande metallanslutning.
Metallbladet har gått av och plastgrejen hänger i luften. Jag har tillfälligt tagit bort den ur motorn för att den inte ska ramla ner i nånting eller brännas, och nu hänger kabeln där fram till skarvkontakten med öppen ände (eltejpad).
Vet nån vad den här grunkan är för nåt och kan det ha med STOP-signalen att göra.
...
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Nu har jag bytt tredje tändspoleparet, det med triangelformat styrspår. Den sprutar långa gnistor vid test att avleda gnista, till skillnad från den defekta.
BILEN GÅR BRA!
Underbart.
Hoppas det håller i sig nu. Ska byta till helt ny tändkabelsats original också ifall ev dålig kabel frestar på, på tändspolarna.
TACK till alla som haft tålamod och tipsat på vägen. Så långt har jag alltså bytt tändstift, bränslefilter, några tändkablar till universal (fusk, ska ersättas) och så tändspolen.
BILEN GÅR BRA!
Underbart.
Hoppas det håller i sig nu. Ska byta till helt ny tändkabelsats original också ifall ev dålig kabel frestar på, på tändspolarna.
TACK till alla som haft tålamod och tipsat på vägen. Så långt har jag alltså bytt tändstift, bränslefilter, några tändkablar till universal (fusk, ska ersättas) och så tändspolen.
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Har hittat orsaken till det här problemet. Du var väl på rätt spår kan man säga. Bromsvätskan hade sjunkit och låg och skvalpade under min-strecket, vilket givaren för bromsvätska kände av. Alltså var det ett oberoende problem som råkade komma upp i samma veva som jag höll på att greja med tändsystemet.Dennis wrote: Olje nivå,eller givar fel.
Kabelbrott eller skadad isolering så att signalkabeln jordar vid axande eller motlut.
Anders Skelander
Bromsvätska ska inte förbrukas. Kolla läckage eller är helt enkelt bromsklossarna så nedslitna att bromskolvarna är så långt ut att vätske nivån sjunkit i behållaren. Topp fyller man då så kommer det att svämma över när du sedan pressar in kolvarna för klossbyte. Spilld bromsvätska är väldigt frätande därför skall spill undvikas.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem