Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt- Alla andra perfekta
Moderator: Forumpolisen
Hmm, nu har jag stoppat dit en packning, som jag trodde hade jag ingen!
Däremot så visade det sig att det inte hjälpte mig. Baktändningarna är kvar osv.
Kan det vara tändspolen eller tändmodulen som är boven i dramat?
När jag varvar den lite så kommer baktändningarna mycket oftare(när jag sedan gått ner på tomgång igen) än om jag bara har stått på tomgång.
Fast detta kanske inte passar ihop med resten av värdena jag fick..
Jag har ingen aning av vad det kan vara nu.
Det visade sig att stiften inte länge är vita utan svarta och sotiga.
Däremot så visade det sig att det inte hjälpte mig. Baktändningarna är kvar osv.
Kan det vara tändspolen eller tändmodulen som är boven i dramat?
När jag varvar den lite så kommer baktändningarna mycket oftare(när jag sedan gått ner på tomgång igen) än om jag bara har stått på tomgång.
Fast detta kanske inte passar ihop med resten av värdena jag fick..
Jag har ingen aning av vad det kan vara nu.
Det visade sig att stiften inte länge är vita utan svarta och sotiga.
Tommy Wikström
Boden
Boden
Re: Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt- Alla andra perfekta
Hej
Nu har jag återupptagit mitt projekt!
Mätte just upp cylindrarna och kompet låg på 11 11 9,9 8 från vänster till höger.
Enligt Haynes data bok ska dom ligga kring 9,5 bar. Vad tror ni problemet är?
Sotiga ventlier och dålig topplockspackning är väl alternativen?
Bilen knackar ganska rejält, men det beror väl på sot i cylindrarna med hög kompression...
Nu har jag återupptagit mitt projekt!
Mätte just upp cylindrarna och kompet låg på 11 11 9,9 8 från vänster till höger.
Enligt Haynes data bok ska dom ligga kring 9,5 bar. Vad tror ni problemet är?
Sotiga ventlier och dålig topplockspackning är väl alternativen?
Bilen knackar ganska rejält, men det beror väl på sot i cylindrarna med hög kompression...
Tommy Wikström
Boden
Boden
Re: Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt- Alla andra perfekta
hade du inte bytt topplockspackningen ?? otäta ventiler kan det åxå varaTommyyy wrote:Hej
Nu har jag återupptagit mitt projekt!
Mätte just upp cylindrarna och kompet låg på 11 11 9,9 8 från vänster till höger.
Enligt Haynes data bok ska dom ligga kring 9,5 bar. Vad tror ni problemet är?
Sotiga ventlier och dålig topplockspackning är väl alternativen?
Bilen knackar ganska rejält, men det beror väl på sot i cylindrarna med hög kompression...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt- Alla andra perfekta
Jo men ingenting förvånar mig längre..
Det blir till att lyfta toppen vid tillfälle, igen.. Är det någon som vet ungefär vad det kostar att renovera ett topplock på verkstad?
Det blir till att lyfta toppen vid tillfälle, igen.. Är det någon som vet ungefär vad det kostar att renovera ett topplock på verkstad?
Tommy Wikström
Boden
Boden